گوناگون

مراقب عاطفه‎هایتان باشید

این گزارش یک تلنگر است، اینجا همه چیز در کمین عزیزان توست، پس مراقب خانواده‎تان باشید.

عاطفه می‎گوید: روزگار من عکس معنای نامم بی‎عاطفه گذشت.

به دست‎هایش زل می‎زنم… زخمی است، می‎گوید روی دست‎هایش مواد تزریق می‎کند. 22 ساله است و از 10 سالگی خانه را ترک کرده.

چرا از خانه‎ات فراری شدی؟ مگر نه اینکه خانواده مأمن گرم و امنی برای دختری به سن و سال توست؟

عاطفه: پری و کریم مرا دوست نداشتند؛ برایم پدر مادری نکردند.

با بینی‎اش فین‎فین می‎کند…

پرسیدم از خانواده‎‏ات خبر داری؟

عاطفه: کریم به خاطر فرارم از خونه، پری رو کشت. خودشم سَقَط کردن.

به فکر می‎روم… به همین سادگی یک خانواده را باد فنا می‎برد… به خاطر دست نوازش

***

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، خانواده وظیفه دارد نسبت به تهدیدهای گمشدن عاطفه و سرایت سرما به گرمی خانواده‎ها شناخت پیدا کرده و آن را به فرزندان انتقال دهد.

بنا بر این گزارش آسیب‎های اجتماعی یکی از عمده دلایلی است که سبب سردی و دید منفی اعضای خانواده نسبت به یکدیگر می‎شود.

پدر و مادر به جای اینکه در زمان گرفتاری فرزندان به آسیب‎های اجتماعی به پای دردودل جوانان بنشینند آنها را سرزنش کرده و طرد می‎کنند.

***

آسیب‎های اجتماعی در کمین بر هم زدن کانون گرم خانواده‎ها هستند

دکتر طهماسبی یک جامعه‌شناس در این باره به ایسنا گفت: فرآیند جامعه‎پذیری فرزندان و کودکان از خانواده شروع می‎شود، اگر بتوانیم آموزش‎های لازم را به فرزندانمان داده و آنها را با ارزش‎های جامعه هماهنگ سازیم، قطعاً کمتر با آسیب‎های اجتماعی دست و پنجه نرم خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه خانواده هم باور و هم نگرش و رفتار را در فرزندان شکل می‎دهد، افزود: آسیب‎های اجتماعی خانواده‎های ما از جنس فرهنگی و اجتماعی بوده و باید مراقب یکدیگر باشیم تا به این معضلات گرفتار نشویم.

وی ادامه داد: فرار از خانه، خیابان‎گردی، مفاسد اخلاقی و درنهایت جرائمی چون سرقت، قتل، کسب درآمد از راه‎های نامشروع و… از عمده‎ترین آسیب‎های اجتماعی حاکم بر جامعه امروزی و کشور ما هستند.

این دکترای جامعه‎شناسی اظهار کرد: مراقب رفتارها و نگرش فرزندانمان به منظور انطباق اجتماعی و عملی با جامعه باشیم، آسیب‎های اجتماعی در کمین خانواده‎های بی‎ملاحظه هستند.

طهماسبی با اشاره به نقش دوست‎های ناباب، اضافه‌کرد: بر یک خانواده نمونه و موفق، آرامش و آسایش حاکم است و چنین خانواده‎ای بر پیشرفت جامعه تأثیرگذار خواهد بود و این در حالیست که بسیاری از زندگی‎های امروزه ما به دور از چنین تعریفی رشد می‎کنند.

وی یادآور شد: واردات ضد فرهنگی فقط و فقط دنبال آن هستند که کانون گرم خانواده را تحت تأثیر قرار دهند تا جوانان به محیط بیرون از خانواده و به منجلاب فساد و گناه کشیده شوند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: ناسازگاری والدین با یکدیگر به تمام اعضای خانواده سرایت خواهد کرد، وقتی که روابط زناشویی پدر و مادری خلأ داشته باشد فرزندان نیز از این قضیه الگوبرداری می‎کنند.

طهماسبی با تأکید بر اینکه شرط اولیه وجود گرمای خانواده، سازگاری والدین با یکدیگر است، گفت: مشغله‎های فراوان و البته غیرنیاز والد، بین اعضای خانواده فاصله انداخته و وقت “پدر” یا “مادر” بودن را از والدین می‎گیرد.

وی با بیان اینکه اعتیاد نیز نقش وافری در گمشدن عاطفه بین خانواده‎ها دارد، اضافه‌کرد: اعتیاد، زمستانی سرد است که با سردی آن همه اعضای خانواده یخ می‎زنند.

میلاد جان‎جانی گودرزی یک عضو آکادمی جهانی علوم، مهندسی و تکنولوژی با اشاره به اینکه فنداسیون تمام جوامع “خانواده” است، ادامه‌داد: کاهش عاطفه و احساسات خانوادگی ریشه در مسائل جامعه‌شناختی و روان‌شناختی دارد و این قضیه به طور کلی مختص به تکنولوژی و مدرنیته است.

وی گفت: تکنولوژی و تأثیر آن بر افراد جامعه سبب شده که خشونت‎های خانوادگی در دنیای امروزی چند برابر گذشته شود، قتل فرزند توسط پدر و بالعکس شاهدی بر این ادعاست.

این عضوانجمن بین‎المللی دانشمندان ایران اظهارکرد: ماهواره به عنوان یک تکنولوژی و از طرفی به عنوان یک سلاح غربی وارد ایران شد تا بنیان خانواده را با برنامه‎های مبتذل خود به هم بریزد.

جان‎جانی گودرزی اضافه کرد: ماهواره به عنوان یک تکنولوژی نامناسب تا جایی در بین خانواده‎های ایرانی نفوذ کرده که والدین نام فرزند خود را از روی بازیگر نقش اول سریال‎های ماهواره‎ای برمی‎دارند.

وی با تأکید بر معایب”ماهواره” به عنوان یک تکنولوژی، تصریح کرد: مثبت شمردن دوستی با غیرهمجنس سبب شده تا برخی از جوانان ما دچار مسائل اخلاقی شده و از خانواده جدا و برای رفع نیاز به محبت بازیچه دست گرگ‎های زمان شوند.

این عضو آکادمی جهانی علوم، مهندسی و تکنولوژی خاطرنشان کرد: ماهواره سرمایی به خانواده‎ها سرایت می‎کند که تمام وجودشان سرد شده و عواطف و احساسات آنها را بی‎رنگ می‎کند.

امیدوارم زین پس شاهد پرپرشدن پر پرواز عاطفه‎هایمان نباشیم.

گزارش از خبرنگار ایسنای لرستان ساناز رباطی

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا