گوناگون

مشهد غرق در شادي شد/ رویش گلهای باور به ظهورمنجی در 1200 مکان قدسی

به گزارش خبرنگار مهر، ‌جايگاه مهدي (عج) در قلب هاي عاشق و چشمان منتظر مردم است و برپايي جشن ميلاد او مسئول و نهادي نمي خواهد زيرا متوليان اصلي آن مردمي هستند كه خود طرح و برنامه مي دهند و جدي تر از هر نهاد فرهنگي جشن ميلادش را پي گيري و اجرا مي كنند زيرا كه اعتقاد به مهدويت در اين شرايط ويژه تاريخي مهم ترين باورشان است.

‌در ستاد ها و هسته هاي فرهنگي خود جوش مردمي نگاه ها به جشن هاي مهدويت ژرف است نه كوتاه و از سر تفنن، هرچند كه لازم‌ است‌ ستادهاي مركزي‌ متشكل‌ از مسئولان‌ و نهادهاي دولتي امر نظارت‌ و سازماندهي‌ اين‌ مهم‌ را عهده دار شوند.

اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي از جمله ارگان هايي است كه در ايام مهدويت، جشن ها و برنامه هاي ويژه اي را‌ با رويكرد نشاط‌ و فرح‌ بخشي‌ براي مردم ارائه مي دهد.

كارشناس مسئول امور مساجد اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در ايام شعبان و هفته مهدويت مساجد طراز اسلامي، فعال و محوري دوران انقلاب و دفاع مقدس، جشن هاي باشكوهي را در سطح استان برگزار مي كنند.

كمك هزينه سفر به كربلا، جايزه مسابقات ايام مهدويت

حجت الاسلام حسينعلي رحمتي با بيان اينكه مسابقاتي نيز به صورت حضوري و غير حضوري در اين ايام برگزار خواهد شد؛ افزود:‌ اين مسابقات شامل حفظ دعاهاي منتسب به امام زمان (عج) مانند دعاهاي ندبه، آل ياسين و دعاي عهد است كه در پايان مسابقات به برگزيدگان جوايز ارزنده اي همچون كمك هزينه سفر به كربلا اهداء خواهد شد.

وي با اشاره به برنامه هايي همچون تجليل از اسامي مهدي (عج) والقاب آن حضرت ادامه داد: اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي در اين ايام فرخنده اقدام به اعزام سخنران و مداح به مساجد، حسينه ها و مهديه ها خواهد كرد.

كارشناس مسئول امور مساجد اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي با اعلام برگزاري مسابقات كتابخواني توسط مساجد در سطح استان از اعزام سخنران توسط بنياد مهدويت خبر داد.

توزيع 16هزار بسته فرهنگي در سطح استان

حجت الاسلام رحمتي با بيان اينكه در اين ايام حدود 16 هزار بسته فرهنگي در سطح استان توزيع خواهد شد گفت: راه اندازي نمايشگاه هايي با موضوع مهدويت در برخي از مساجد مشهد و ايستگاه هاي صلواتي در مقابل مساجد و حسينيه ها از ديگر اقدامات اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي است.

وي با اشاره به اهميت محتواي سخنراني ها در هفته مهدويت افزود: بيشتر بحث ها و سخنراني هاي اين ايام حول محور خرافه زدايي و مقابله با مدعيان دروغين و پيرايه هاي باطل خواهد بود.

توزيع كتاب مبلغان در هفته مهدويت

كارشناس مسئول امور مساجد اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي همچنين از توزيع كتاب مبلغان در هفته مهدويت در سطح استان خبر داد و گفت: در اين كتاب با استفاده از فرمايشات مقام معظم رهبري بحث هاي مربوط به جامعه مهدوي و سيره مهدويت و مطالب ارزشمند ديگري در جهت انعكاس به جامعه بيان شده است.

نيمه شعبان نقطه عطفي در تاريخ بشريت

همچنين كارشناس آموزش اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي با بيان اينكه نيمه شعبان نقطه عطفي در تاريخ بشريت است در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: انبياء بزرگ به اميد ميلاد منجي عالم بشريت و ظهور آن حضرت، سنگيني و سختيها رسالت را تحمل مي نمودند و پيامبر اسلام(ص) بارها به ولادت فرزندش مهدي موعود اشاره كرده است.

عبدالله ابراهيمي با اشاره به اينكه ائمه اطهار پيرامون ويژگيها و ظهور آن امام رحمت احاديث فراواني دارند افزود: اين امر اهميت وجايگاه مهدويت و نيمه شعبان را روشن مي كند.

وي با بيان اينكه شيعيان وظيفه دارند علاوه بر تلاش در جهت شناخت و معرفت موضوع پر اهميت مهدويت، نسبت به تبليغ و اطلاع رساني نيمه شعبان اقداماتي شايسته و جدي داشته باشندگفت: اگر اين نعمت بزرگ الهي يعني فرهنگ مهدويت متعلق به غرب بود با توسعه آن، فرهنگ خود را سرآمد تمام ملل و اعصار مي كردند.

كم كاري در توسعه فرهنگ مهدويت، ناسپاسي نسبت به ارزش ها و الطاف الهي است

وي با اشاره به اينكه كم كاري در توسعه فرهنگ مهدويت ناسپاسي نسبت به ارزش ها و الطاف الهي است افزود: نيمه شعبان سرمايه و گنج تمام نشدني شيعه است و تقويت و تبليغ حس ظهور و انتظار وظيفه اي است كه بايد با جان، مال و وقت خود آن را به انجام رسانيم.

كارشناس آموزش اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي با بيان اهميت بزرگداشت نيمه شعبان گفت:‌ بي شك جشن هاي ملي و مذهبي با حضور و اجراي مردم شكوه و جلوه اي ويژه پيدا نموده و تأثير آن بيشتر خواهد بود.

IMG12310746

دستگاه ها و نهادهاي دولتي برگزاري جشن ها را به مردم بسپارند

ابراهيمي افزود:‌ دستگاه ها و نهادهاي فرهنگي دولتي اگر چه برنامه هايي در خصوص جشن هاي نيمه شعبان دارند اما لازم است كه كار را به دست مردم سپرده و آنان را در اين عرصه پشتيباني كنند.

وي ادامه داد:‌ مشهد به عنوان پايتخت معنوي جهان اسلام اگر چه شاهد تلاش ها و اقدامات ارگان هايي همچون آستان قدس رضوي، اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي و مجموعه هاي فرهنگي شهرداري مشهد در برگزاري جشن هاي مهدويت است ولي بهتر است همچون شهرهاي مذهبي بزرگ مثل قم، تبليغات و امور مربوط به برگزاري جشن هاي مهدويت به مردم كه متوليان اصلي آن هستند واگذار شود.

كارشناس آموزش اداره كل تبليغات اسلامي خراسان رضوي با بيان اينكه دوست داران اهل بيت (ع) بايد نسبت به زيبا سازي شهر توجه خاصي داشته باشند گفت:‌ اين امر مهم فقط با برقراري تعاملات بين مردم و مسئولان و نظارت كافي دولت انجام خواهد شد.

روایت زندگی امام مهدی( عج)

مهدي صاحب الزمان (عج) در شب جمعه نيمه شعبان سال 225 يا 226 هجري قمري متولد شد و از پيامبر(ص) نقل شد كه فرمودند: از امام حسن عسكري(ع) فرزندي تولد خواهد يافت كه تخت و كاخ جباران و ستمگران را واژگون خواهد كرد؛ اين اخبار و احاديث كه بيانگر ظهور مصلحي بود كه پايه هاي حكومت ظالمان را متزلزل مي كند باعث نگراني دستگاه جبار آن زمان شد به گونه اي كه آنان نيز همچون نمرود و فرعون خواستند تا با كشتن نوزادان و زنان باردار بيگناه مشعل حق را خاموش كنند غافل از آنكه خداوند نور خود را تمام و كامل  مي كند هر چند كه كافران و ستمكاران نخواهند و آن نوزاد مبارك بدور از چشم بدخواهان بدين جهان پاي نهاد.

در آغازين سال هاي عمر حضرت مهدي كه پدر بزرگوارشان نيز حيات داشتند، شيعيان خاص از جمله چهل تن به محضر امام يازدهم رسيدند و از امام خواستند تا حجت و امام بعد از خود را به آنها بنماياند تا او را بشناسند و امام نيز چنان كرد.آنان پسري را ديدند كه بيرون آمد همچون پاره ماه و شبيه به پدر خويش. امام عسكري فرمود: پس از من اين پسر امام و خليفه شماست او را اطاعت كنيد و از گرد رهبري او پراكنده نگرديد كه هلاك مي شويد و دينتان تباه مي شود اين را هم بدانيد كه شما او را پس از امروز نخواهيد ديد تا اينكه زماني دراز بگذرد، بنابراين از نايب او عثمان ابن سعيد اطاعت كنيد و بدين گونه امام يازدهم ضمن تصريح به واقع شدن غيبت كبري سلسله ولايت را اعلام داشت.

پس از وفات امام حسن عسكري (ع)، مهدي (عج) با كنار زدن عموي خود (جعفر كذاب) بر پيكر مطهر پدر نماز گزارد تا خلفاي عباسي نتوانند جريان امامت را تمام شده اعلام كرده و وراثت معنوي و رسالت اسلامي و ولايت ديني را به دست ديگران بسپارند پس از آن مأموران معتمد عباسي به خانه امام حسن عسكري(ع) هجوم بردند ولي مهدي (عج) را نيافتند.

براي حفظ خليفه خدا و حجت حق در زمين امر غيبت امام دوازدهم پيش آمد و آن حضرت از نظرها پنهان شد تا دست دشمنان از وي كوتاه شده و واسطه فيوضات رباني بر اهل زمين سالم بماند.اما انوار هدايتش از پس پرده غيب همواره راهنماي شيعيان است. و به امر خداوند روزي ظهور و قيام خواهد كردو بر كعبه تكيه خواهد زد و پرچم پيامبر(ص) را در دست خواهد گرفت و دين و احكام خدا را زنده و در سراسر گيتي جاري و جهان را پراز عدل و داد خواهد كرد.

مهدي (عج) شمشير انتقام از همه ستمگران و مستكبران و بارش رحمت و نوازنده مستضعفان جهان است.  

………………………….

گزارش : فریده علیدوست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا