گوناگون

معلمان برداشت‌صحیحی از فعالیتهای پرورشی ندارند

یک مربی پرورشی و تربیتی آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالیتهای پرورشی هنوز به استانداردهای لازم در مدارس نرسیده است گفت: معلمان و مدیران مدارس برداشت مناسبی از فعالیتهای پرورشی نداشته و در بسیاری مواقع مدیر مدرسه از کلاسهای پرورشی و تربیتی برای جبران عقب افتادگی در دروسی مانند ریاضی استفاده می کنند.

به گزارش مهر، فرامرز خداشناس درباره روند فعالیتهای پرورشی در مدارس با بیان این مطلب گفت: فعالیتهای پرورشی و تربیتی با رویکرد تربیت انسان کامل برای آینده کشور در مدارس رونق گرفت اما برنامه ها و فعالیتهای پرورشی در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به هیچ عنوان برای دانش آموزان تاثیرگذار و موفقیت آمیز نبوده است.

وی افزود: با توجه به آنکه مدیریت کلاس پرورشی در اختیار مدیر مدرسه است عموماً از این کلاسها برای جبران درسهای عقب افتاده همچون ریاضی، علوم، جبر، فیزیک و … استفاده می شود که عدم برگزاری این کلاس ها و صحبت نکردن با دانش آموزان در زمینه های پرورش خلاقیت و تربیت اسلامی لطمات جبران ناپذیری را در موضوع تربیت دانش آموز مطابق با استاندارد های تربیت اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است.

ضرورت تدوین کتاب پرورشی برای معلم و دانش آموز

خداشناس توضیحات خود را این گونه تکمیل کرد: یکی از کاستی های درس پرورشی نبود کتابی با این موضوع است حتی اگر کلاسهای پرورشی برای دانش آموزان برگزار شود بسیاری از دبیران سر کلاس رفته اما در موضوعاتی با دانش آموز صحبت می کنند که هیچ ارتباطی با فعالیتهای تربیتی مورد نظر آموزش و پرورش ندارد ضمن آن که هیچ نمره ای برای انجام فعالیت های پرورشی به دانش آموز داده نمی شود و این خود بی انگیزگی را در میان دانش آموز و معلم برای عدم حضور در کلاسها ایجاد می کند.

معلمان برداشت صحیحی از فعالیتهای امور تربیتی و پرورشی ندارند

وی با بیان اینکه 30 و اندی سال است که انجام فعالیتهای پرورشی و تربیتی مطابق با استانداردها و معیارهای تعریف شده در کلاسهای درس جواب نداده است توضیح داد: مهمترین اصل در نظام تعلیم و تربیت تزکیه دانش و سپس آموختن مباحث علمی به دانش آموز است اما معلمان عموماً اقدام نخست یعنی تزکیه دانش را به فراموشی سپرده و تنها به آموزش دروس در چارچوب کلاس می پردازند. متاسفانه برداشت خوبی از امور تربیتی و فعالیتهای پرورشی در مدارس نشده است و دانش آموزان هیچ استنباطی از فعالیت های پرورشی ندارند.

این کارشناس امور تربیتی و پرورشی ادامه داد: در بسیاری از مدارس شاهد هستیم که در ساعات فعالیت های پرورشی دانش آموز را به حیاط مدرسه می آورند، این اقدام خود نیز معضلاتی به همراه دارد چرا که از یک سو با کوچک بودن حیاط مدرسه و از سوی دیگر حضور دانش آموزان دیگر در زنگ ورزش مواجه هستیم که همه اینها باعث می شود دانش آموزان به خوبی نتوانند از ساعات ورزش خود در گستردگی حیاط مدرسه استفاده کند و سرانه فضای ورزشی به مراتب پایین می آید.

نبود نیروی متخصص در حوزه فعالیتهای پرورشی و تربیتی

وی با بیان اینکه فعالیت های پرورشی در مدارس آنقدر بی ارزش شده است که در بسیاری موارد معاون اجرایی مدرسه در کلاس پرورشی حضور پیدا می کند تصریح کرد: یکی دیگر از معضلات انجام فعالیت های پرورشی نبود مربی و معلم متخصص در امور تربیتی است. در طول 30 سال خدمتم در آموزش و پرورش بارها دیده ام که بسیاری از معلمان پرورشی تنها با خواندن چند کتاب تربیتی به عنوان معلم این درس انتخاب شده، سر کلاس رفته و مسایل تربیتی را برای دانش آموز بازخوانی می کنند.

خداشناس تصریح کرد: خانواده، دوست، جامعه، شهر همگی در تربیت یک دانش آموز تاثیرگذار است گفت: اگر هر کدام از این عوامل لنگ بزند نه تنها یک دانش آموز به درستی تربیت نمی شود بلکه گاه نتیجه عکس خواهد داشت.

بهبود فعالیتهای پرورشی با برداشتن تعطیلی پنج شنبه ها امکانپذیر نیست

وی درباره آن که آیا با برداشتن تعطیلی پنجشنبه ها امکان توسعه فعالیتهای پرورشی برای دانش آموزان است، گفت: فعالیتهای پرورشی با تعطیل شدن یا برداشتن تعطیلی یک روز در هفته بهبود پیدا نمی کند، باید مسئولان برنامه ریزی گسترده یا برای آموزش نیروی انسانی، برنامه ریزی برای اجرایی شدن تربیت انسان سالم برگرفته از سند تحول آموزش و پرورش داشته باشند. از سوی دیگر باید کتابی با عنوان فعالیت های پرورشی تدوین و در اختیار معلمان این رشته قرار گیرد تا شاید شاهد اتفاق ویژه در حوزه فعالیت های پرورشی در مدارس باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا