گوناگون

ممنوعیت شروع پروژه جدید مدرسه سازی/ یک سوم کلاسهای درس ناایمن است

 به گزارش خبرنگار مهر مرتضی رئیسی صبح دوشنبه در نشست خبری شانزدهمین جشنواره سراسری خیرین مدرسه‌ساز کشور با بیان این مطلب گفت: جشنواره خیرین مدرسه ساز از 18 اردیبهشت‌ لغایت 5 خردادماه در 31 استان کشور برگزار می شود.  این جشنواره دو هدف اصلی دارد که یکی موضوع تجلیل و تکریم از خیرین  و دیگری مشارکت خیرین برای تکمیل پروژه های نیمه تمام است.

به گفته رئیسی براساس بند «ب» تبصره 13 که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و آیین‌نامه اجرایی آن نیز در اسفندماه 92به تصویب هیأت دولت رسیده ، قرار است بخشی از پروژه‌های نیمه‌تمامی که در کشور وجود دارد و در شهرها و روستاها مورد نیاز هستند، توسط خیرین تکمیل شود، البته پروژه هایی که زیر 70 درصد هستند و ما امیدواریم که خیرین این بار نیز به کمک خیرین بیایند.

نیم متر مربع فضای آموزشی نیمه کاره به ازای هر دانش آموز

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش  با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام آموزشی کشور توضیح داد: براساس آخرین اطلاعات بدست آمده، 6 هزار پروژه نیمه‌تمام در آموزش و پرورش کشور وجود دارد که از این تعداد 20 درصد آن یعنی 1200 پروژه یا صددرصد مردمی یا به صورت مشارکت بین دولت و خیرین است.80 درصد پروژه‌های نیمه‌تمام یعنی 4 هزار و 800 پروژه با استفاده از منابع دولتی شروع و در دست اجراست؛ این 6 هزار پروژه، 31 هزار کلاس درس با زیربنای 6 میلیون متر مربع است و به ازای هر دانش‌آموز کشور نیم متر مربع فضای آموزشی و ورزشی نیمه‌کاره وجود دارد.

رئیسی توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرد: 800 پروژه ورزشی و 4 هزار پروژه آموزشی با 4 میلیون متر مربع زیربنا وجود دارد که نیمی از پروژه‌های دولتی از محل تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی در دست اجراست؛ 2 میلیون متر مربع از پروژه‌های طرح تخریب و بازسازی به صورت نیمه‌تمام هستند که جایگزین مدارس تخریبی و نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

سه هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های نیمه تمام

وی در پاسخ به این پرسش که تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آموزش و پرورش چه زمانی به اتمام می رسد و چقدر هزینه نیاز دارد؟ خاطرنشان کرد: اگر پروژه‌های نیمه‌تمام بخواهد تجهیز شوند، 3 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به پروژه‌های آموزشی در مسکن مهر گفت: تعداد زیادی پروژه در مسکن مهر شروع شده و دغدغه ما ساخت فضای آموزشی بوده است؛ اما تاکنون دانش‌آموزی روی زمین نمانده است و در تهران و البرز تراکم دانش‌آموز زیاد و در برخی مدارس به صورت دونوبته اداره می‌شوند.

ساخت یک هزار و 246 کلاس درس در سال گذشته

وی درباره تعداد کلاس های ساخته شده در سال گذشته گفت: یک میلیون و 20 هزار مترمربع فضای آموزشی جایگزین تحویل شد که معادل یک هزار و 246  پروژه بوده است.

رئیسی سپس  به اعتبارات عمرانی و ملی تصویب‌شده در سال 1393 اشاره و عنوان کرد: 925 میلیارد تومان اعتبار برای سال 93 است که مطابق سال قبل، 440 میلیارد تومان آن مربوط به تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس و 300 میلیارد تومان آن مربوط به استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس است که با این اعتبارات، خروج بخاری نفتی از بخشی از مدارس انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: میزان اعتبارات سال 92 در بخش عمرانی آموزش و پرورش 1100 میلیارد تومان بود که  440 میلیارد تومان برای تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی 200 میلیارد تومان بود، برای اصلاح سیستم‌های گرمایشی مدارس بود که از این میزان 146 میلیارد آن یعنی معادل 75 درصد آن چیزی که مجلس مصوب کرده بود، پرداخت شد.

ساخت 97 هزار کلاس درس توسط خیرین پس از انقلاب

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش به اعتبارات پروژه‌های خیرین و مشارکتی اشاره و اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران 97 هزار کلاس درس با زیربنای 9 میلیون مترمکعب از 53 میلیون مترمربع فضای آموزشی که دراختیار آموزش و پرورش است توسط خیرین و نیکوکاران به شکل مردمی و مشارکتی ساخته شده است.

وی به اولویت‌های و برنامه‌هایی که در سازمان نوسازی مدارس قابلیت اجرایی دارد، اشاره کرد و گفت: اولویت اصلی ما تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، افزایش سطح ایمنی عمومی مدارس در بعد سخت‌افزاری، ایجاد منابع جاری پایدار و افزایش سطح مشارکت مردم در زمینه فضا و تجهیزات و همچنین پرداخت دیون پیمانکاران است.

به گفته رئیسی،  با 146 میلیارد تومانی که در سال گذشته برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس دریافت شد، پیش‌بینی می‌کنیم 20 هزار کلاس درس در مدارس کشور استاندارد شوند.

7میلیون هزینه استانداردسازی هر کلاس به بخاری

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره هزینه های استاندارد سازی کلاس های درسی در موضوع بخاری ها گفت:  برای اینکه هر کلاس درس، استاندارد و دارای سیستم حرارت مرکزی شود، به طور متوسط با هزینه‌های امروزی 7 میلیون تومان نیاز دارد.

نگهداری فنی فضاهای آموزشی، مغفول مانده است

رئیسی همچنین در پاسخ به خبرنگاری درباره اینکه  متولی تعمیر و نگهداری این 53 میلیون مترمربع فضای آموزشی که در کشور داریم با چه کسی است؟ گفت: موضوع نگهداری فنی، یک بحثی است که مغفول مانده است. آموزش و پرورش بیش از 60 میلیون مترمربع فضا دارد پروژه داریم که با قیمت‌های امروزی حدود 50 تا 60 هزار میلیارد تومان ساختمان‌های آموزش و پرورش است.

وی افزود: خوشبینانه‌ترین موضوع، 7 درصد اعتبارات استانی در بحث تعمیر و نگهداری است، اما تخصیص آن به منابع عمومی دولت بستگی دارد.

وجود 300 پروژه آموزشی نیمه‌تمام در مسکن مهر

رئیسی با اشاره به ضرورت تکمیل پروژه‌های آموزشی در سایت مسکن مهر اظهار کرد: هم‌اکنون 30 پروژه که نیاز ضروری برای تکمیل داشت با مساعدت وزارت راه و شهرسازی 50 درصد هزینه‌های آن تأمین شد؛ 300 پروژه آموزشی نیمه‌تمام در سایت‌های مسکن مهر وجود دارد.

مسکن مهر تهران، البرز، قم نیازمند توسعه فضاهای آموزشی است

وی اضافه کرد: از 270 پروژه باقی‌مانده در مسکن مهر حدود 120 پروژه که واقعاً ضروری است در استان‌های تهران، البرز، قم، اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی وجود دارد و قابلیت دارند تا شروع تحصیلی سال جدید آماده شوند که نامه‌ای به همین منظور به دفتر معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شده است.

یک سوم کلاس های درس همچنان ناایمن است

وی در پاسخ به خبرنگار مهر برای نوسازی مدارس فرسوده پایتخت گفت: در تاریخ 31 فروردین 1385 مصوبه‌ای در مجلس داشته‌ایم که 4 میلیارد دلار طی سال های مختلف برداشت شود و به ما پرداخت کنند؛ از نظر ریالی 4550 میلیارد تومان از آن اعتبار تاکنون پرداخت شده است که این اعتبار به ساخت 8 میلیون و 600 هزار مترمربع از مدارس تخریبی آغاز و 7 میلیون مترمربع آن به پایان رسید و در مجموع 1.6 مترمربع نیمه کاره است.

رئیسی تصریح کرد: در گذشته دو سوم  مدارس ناایمن بودند که مقاوم‌سازی شدند  اما در حال حاضر همچنان یک سوم مدارس در برابر زلزله ناایمن هستند که باید نوسازی و مقاوم سازی شوند.

وی درباره تعامل سازمان نوسازی با شهرداری تهران به منظور اختصاص زمین گفت: ما هیچ تعاملی با شهرداری تهران انجام نداده ایم. ضمن آنکه تامین زمین برای ساخت مدرسه برعهده سازمان نوسازی نیست و بهره بردار که آموزش و پرورش باشد، باید زمین لازم را تامین کند.

7میلیارد از عوارض دخانیات دریافت شد

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به موضوع دریافت عوارض دخانیات گفت: در سال 1392 مجموعاً حدود 7 میلیارد تومان از محل عوارض دخانیات پرداخت شد که این اعتبار 120 میلیارد تومان به صورت مشترک بین آموزش و پرورش و وزارت علوم بود که حدود 7 میلیارد تومان آن محقق شد.

در ادامه این نشست محمدرضا حافظی رئیس جامع خیرین مدرسه ساز اعلام کرد: جشنواره خیرین از نیمه دوم اردیبهشت تا 5 خرداد ادامه دارد.

وجود 500  هزار خیر مدرسه ساز

وی ادامه داد: در حال حاضر 500 هزار خیر مدرسه ساز در سراسر کشور وجود دارد که درخواست داریم این خیرین با مشارکت گسترده خود اقدام جدی را برای تکمیل پروژه های نیمه تمام آموزش و پرورش انجام دهند.

وی با انتقاد از مشکلات فضاهای آموزشی در مسکن مهر گفت: امکانات شهری از جمله فضاهای آموزشی در مسکن مهر وجود ندارد و دولت باید عزم خود را برای سرمایه گذاری در این شهرک های جدید جزم کند. همچنین در صورت مشارکت دولت خیرین نیز می توانند سرمایه گذاری لازم را در پروژه های مسکن برای ایجاد فضاهای آموزشی مناسب داشته باشند.

حافظی در پاسخ به خبرنگار مهر باری مشارکت خیرین به منظور نوسازی مدراس پایتخت نیز توضیح داد: اولویت اعلام شده به ما سرمایه گذاری برای اتمام پروژه های نیمه تمام است و تاکید شده که هیچ پروژه جدیدی به جز موارد خاص آغاز نشود. اما با این وجود ما همه تلاش خود را برای مشارکت گیری خیرین به منظور نوسازی و مقاوم سازی مدارس پایتخت انجام خواهیم داد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا