گوناگون

مهندسی فرهنگی، هدف اصلی جهاددانشگاهی

رییس جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: رویکرد اخیر جهاددانشگاهی نیازمحور و مساله محور بوده و در این راستا رویکرد اصلی ما توجه ویژه به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب بوده و برنامه ریزی‌های این نهاد در جهت تحقق منویات ایشان انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان شرقی، دکتر نجف قراچورلو در دیدار جهادگران دانشگاهی واحد استان با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی به مناسبت فرا رسیدن 16 مرداد، سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی اظهار کرد: پس از دیدار اعضای جهاددانشگاهی با رهبر معظم انقلاب، بازنگری‌های اساسی در راهبردهای این نهاد انقلابی بر اساس فرمایشات ایشان در حال انجام بوده و در جهاددانشگاهی استان نیز به تبع برنامه ریزی های کشوری، همان رویکرد در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی استان نیازهای کشور و منطقه را احصاء می کند، اظهار کرد: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر با رویکرد رفع دغدغه های رهبر معظم انقلاب به فعالیت خود ادامه دهیم، مسائل موجود حل می‌شود.

برنامه اصلی ما ارتقای جهاددانشگاهی واحد استان به سازمان

وی ارتقای جهاددانشگاهی واحد استان به سازمان را از جمله برنامه های اصلی این نهاد در استان اعلام کرد و گفت: برای این منظور ما نیازمند قطعی کردن پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی استان که از سال 88 در حال فعالیت با موافقت اصولی است، هستیم که البته این امر شرط لازم برای ارتقاء یافتن به سازمان بوده و برای تحقق کامل آن نیازمند یاری مسئولان استانی هستیم.

دکتر قراچورلو همچنین از طراحی دو مرکز رشد در راستای رفع نیازهای علمی استان توسط جهاددانشگاهی خبرداد و گفت: در تلاشیم این مراکز رشد به عنوان پلی میان دانشگاه و صنعت عمل کرده و در جهت تبدیل واحد استانی جهاددانشگاهی به سازمان موثر باشد.

مهندسی فرهنگی، رویکرد اصلی فرهنگی جهاددانشگاهی استان

وی به فعالیت های فرهنگی جهاددانشگاهی استان نیز اشاره کرد و گفت: 63 عنوان برنامه فرهنگی در 27 محور در طول سال جاری توسط معاونت فرهنگی این نهاد در استان اجرا می‌شود و در برنامه سه ساله نیز نیازهای فرهنگی استان را احصاء و برنامه‌هایی را پیش بینی کرده‌ایم‌.

وی رویکرد اصلی فرهنگی جهاددانشگاهی استان را مهندسی فرهنگی و پر کردن اوقات فراغت با رویکرد رفع دغدغه های رهبری در این حوزه، عنوان کرد.

رئیس جهاددانشگاهی استان به فعالیت معاونت آموزشی این نهاد نیز اشاره کرد و گفت: دو رشته جدید در مقطع کارشناسی ارشد در مرکز علمی کابردی جهاددانشگاهی استان ایجاد شده و از مهر یا بهمن ماه سال جاری پذیرش دانشجو خواهد کرد که این رشته‌ها در راستای رفع نیازهای موجود در جهت تحقق جهاد علمی مد نظر رهبری ایجاد شده است.

وی عنوان رشته های جدید را ” مهندسی فناور ارشد طراحی و ساخت نیروگاه های هیبریدی ” و ” مهندسی فناور ارشد ربات‌های عیب یاب زیر سطح آبی” دانست و گفت: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی برای نخستین بار در سطح کشور موفق به طراحی و ساخت نیروگاه‌های هیبریدی شده که اولین نمونه آن نیز هم اکنون در جزیره خارک نصب شده است.

وی ادامه داد: ربات‌های عیب‌یاب زیر سطح آبی در کشور وجود ندارد و شرکت نفت با هزینه‌های کلان این ربات‌ها را از سایر کشورها اجاره می‌کند و ایجاد این رشته در راستای رفع این نیار کشور و دستیابی به تکنولوژی ساخت ربات‌های مذکور است.

جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، قطب آموزش های مجازی

دکتر قراچورلو اظهار کرد: در حوزه آموزش‌های مجازی، جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در سطح کشور به عنوان قطب، عمل کرده و خدمات آموزش مجازی مورد نیاز جهاد دانشگاهی‌های کشور را ارائه می‌دهد و تا کنون حدود 25 هزار نفر از 15 استان کشور از بستر آموزش های مجازی ما استفاده کرده‌اند.

وی به طراحی و ساخت دستگاه‌ هات تب توسط جهادگران دانشگاهی استان نیز اشاره کرده و گفت: دستگاه‌های هات تب موجود در کشور که مورد نیاز شرکت گاز است، ساخت کشورهای آمریکا و اسپانیا بوده که پژوهشگران ما نقشه‌های اجرایی آن را آماده کرده‌اند و با توجه به پیشرفت طرح، شرکت گاز نمونه دوم را نیز سفارش داده است.

تامین برق مورد نیاز عشایر استان توسط جهاددانشگاهی

وی همچنین از تامین برق مورد نیاز عشایر استان با سلول‌های خورشیدی توسط جهاددانشگاهی خبر داد و گفت: تامین روشنایی مناطق عشایر نشین همیشه با مشکل مواجه بوده و عشایر حتی برای شارژ موبایل خود نیز مجبور بودند مسافت‌های طولانی را طی کنند که پژوهشگران ما با مناسب ترین قیمت توانستند برق مورد نیاز آنها را با استفاده از انرژی خورشیدی تامین کنند.

وی به فعالیت‌های جهاددانشگاهی استان در حوزه پزشکی نیز اشاره کرد و گفت: کیفیت خدمات ارائه شده و درصد موفقیت در مرکز درمان ناباروری آذربایجان در حد پژوهشکده رویان و سایر مراکز درمان ناباروری موجود در کشور است.

رئیس جهاددانشگاهی استان رویکرد جدید حوزه پزشکی جهاددانشگاهی استان را فعالیت در زمینه سلول های بنیادی و رفع مشکل درمان ناباروری با استفاده از تکنولوژی‌های نوین عنوان کرد و گفت: پژوهشگران ما در حال فعالیت بر روی پروژه‌ای هستند که بتواند با استفاده از سلول های بنیادی پیازچه مو، مشکل ناباروری زوج‌ها را حل کنند که در صورت اتمام پروژه، تحولی شگرف در دنیا ایجاد می‌شود.

وی همچنین از حضور جهاددانشگاهی در اغلب کارگروه‌های اجرایی استان خبر داد و گفت: مدیریت کارگروه انرژی‌های نو استان برعهده جهاددانشگاهی گذاشته شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا