گوناگون

موزه تخصصی گمرک ایران در ساختمان چوبی گمرک آستارا ایجاد می شود

81147274 5665770

حمیدرضا محمدی روز جمعه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: با تامین اعتبار مورد نیاز ساختمان چوبی تاریخی گمرک آستارا که قدمتی بیش از 100 سال دارد، متناسب با الگوی های بومی و سنتی منطقه تعمیر شده و پس از تجهیز تبدیل به موزه تخصصی گمرک ایران می شود.

وی گفت: در این موزه تمامی اسناد تاریخی و ابزارآلات خدمات گمرکی مربوط به سال های گذشته که ارزش تاریخی پیدا کرده ، به همراه سوابق فعالیت گمرکات کشور و به خصوص استان گیلان گردآوری شده و نگهداری خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای این منظور مکاتباتی با گمرک ایران انجام شده و به زودی یکی از کارشناسان فرهیخته و خبره گمرک ایران در آستارا حضور می یابد تا مقدمات کار آماده شود.

وی افزود: این کار مهم فرهنگی با مساعدت رییس کل گمرک ایران و نیز با اخذ موافقت تخصصی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور پیگیری شده و توسط کارشناسان دو سازمان به نتیجه خواهد رسید.

وی اظهار کرد: ساختمان قدیمی گمرک آستارا یکی از بناهای تاریخی زیبای استان گیلان محسوب می شود که در گذشته مورد فراموشی واقع شده است.

وی اظهار کرد: بنای تاریخی ساختمان چوبی و قدیمی گمرک آستارا در ردیف یکی از بناهای کم نظیر کشور است و با سقف سفالی و دیوارها و کف چوبی شناسنامه گمرک ایران نیز محسوب می شود.

وی با اشاره به اقدام اولیه برای ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور بیان کرد: متاسفانه در ثبت به موقع و تعمیر و نگهداری این اثر کوتاهی شده است.

وی قدمت بنا و دارا بودن الگوها و ویژگی های معماری اصیل و قدیمی منطقه را از جمله مهمترین ویژگی ساختمان قدیمی و تاریخی گمرک آستارا ذکر کرد و گفت: این ساختمان منحصر به فرد در محوطه گمرک آستارا دهها سال است که بلااستفاده رها شده است.

وی افزود: استفاده از چوب نراد روسی در کل دیواره ها و کف بنا و سقف سفالی بومی در بنای این ساختمان جلوه ای منحصر به فرد به این اثر تاریخی بخشیده است.

مدیر کل گمرک آستارا همچنین گفت: این بنای تاریخی مراحل ثبت در فهرست آثار ملی را طی می کند و تبدیل آن به موزه در جذب گردشگران داخلی و خارجی می تواند موثر واقع شود.

مدیرکل گمرک آستارا در ادامه ساختمان قدیمی موسوم به ˈرییس حیاطیˈ را نیز مربوط به دوره تاریخی قاجاریه عنوان کرد و گفت: این بنای تاریخی نیز که در رو به روی بنای اداری گمرک تاریخی آستارا واقع شده ، همزمان با ساختمان اداری و برای سکونت رییس اداره گمرک آستارا احداث شده ، دارای ارزش تاریخی و معماری است.

به گزارش ایرنا ، ساختمان چوبی گمرک آستارا به مساحت 400 متر مربع در دو طبقه دوبلکس به ارتفاع هفت متر و با سقف سفالی شیبدار احداث شده ست.

طبقه اول این بنای تاریخی دارای هفت اتاق شامل پنج اتاق اداری دو سالن بزرگ ، بالکن در دور ساختمان ، سرویس بهداشتی و آشپزخانه است و در طبقه دوم نیز پنج اتاق اداری دیگر به همراه سرویس بهداشتی و انبار زیر شیروانی ساخته شده است.

گمرک آستارا در حدود سالهای 1205 هجری شمسی و در دوره عباس میرزا توسط کارشناسان بلژیکی دایر شده و با احداث ساختمان چوبی در آن سالها ، فعالیت گمرکی نیز از آن تاریخ در این نقطه از کشورمان آغاز شده است.ک3

535/ 603

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا