گوناگون

درد دل های سرمایه گذار بانه ای، مسوولان به داد هتل لاله برسند

81147257 5665751

به گزارش ایرنا، با وجود تاکیدات مسوولان مبنی بر حمایت از سرمایه گذار بخش خصوصی، برخی سرمایه گذاران از بروکراسی های اداری و عدم توجیه برخی کارشناسان بانک ها گلایه دارند و خواستار تسهیل در روند سرمایه گذاری هستند.

استان کردستان به دلیل شرایط جغرافیایی و پتانسیل مرزی، ظرفیت بسیار خوبی در حوزه گردشگری دارد و با سرمایه گذاری در این حوزه می توان علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار به رونق اقتصادی منطقه نیز کمک کرد.

احداث هتل لاله در شهرستان بانه یکی از نمونه های سرمایه گذاری در این شهرستان مرزی است که در سفر اول دولت نهم در سال 85 به استان کردستان تصویب و قرار شد این پروژه توسط شرکت کاروان گشت آربابای غرب و با مشارکت بانک ملی احداث شود اما اکنون به دلایلی این پروژه متوقف شده است.

شهرستان بانه که قطب گردشگری و تجاری منطقه غرب کشور محسوب می شود یکی از مناطق مستعد با توجیه اقتصادی بالا جهت سرمایه گذاری بخصوص در حوزه زیرساخت های گردشگری است.

مدیر اجرایی پروژه هتل لاله بانه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این هتل مصوبه سفر اول دولت نهم را دارد، گفت: عملیات اجرایی پروژه از سال 88 آغاز شد و با وجود اینکه سه سال برای اتمام آن در نظر گرفته شده بود اما به دلیل نبود نقدینگی و عدم پرداخت مابقی تسهیلات، متوقف شده است.

ناصح مدرسی با اشاره به اینکه هتل چهار ستاره لاله بانه در زمینی با زیربنای 15هزار متر و دو هزار و 700 متر مساحت در دست احداث است، افزود: این هتل در 12 طبقه با 100 اتاق و سوئیت دارای استخر، سونا و جکوزی، رستوران گردان، تالار، سالن بیلیارد و سالن آمفی تئاتر در حال احداث است.

وی میزان تسهیلات مصوب برای احداث این پروژه را 118 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بانک ملی از این میزان تاکنون 100 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده و 18 میلیارد ریال آن باقی مانده که پرداخت نمی کند.

وی تعهد مجری پروژه در این مصوبه را تامین زمین مورد نیاز و 20 درصد مبلغ مورد نیاز پروژه معادل 25 میلیارد ریال دانست و گفت: تاکنون 60میلیارد ریال آورده شخصی در این پروژه هزینه شده است.

وی با اشاره به پیشرفت 80 درصدی این پروژه، گفت: برای اتمام این پروژه 55 میلیارد ریال نقدینگی مورد نیاز است که قرار است بانک ملی 35 میلیارد ریال آن را تامین کند و مابقی نیز توسط مجری پروژه تامین شود.

وی با اشاره به اینکه تمام امکانات و تجهیزات مورد نیاز در این پروژه از گذشته خریداری و اکنون در انبار موجود است، گفت: به دلیل توقیف روند اجرای پروژه، ساختمان، تجهیزات و امکانات در حال از بین رفتن است و به تدریج مستهلک می شود.

وی با اظهار تاسف از خلف وعده کارشناسان بانک ملی استان کردستان، گفت: با وجود همه تلاش ها و پیگیری ها و تحسین و تشویق های مدیران، بازرسان و برخی از کارشناسان که در سال 93 از طرف ادارات مختلف بانک از پروژه بادیده کرده و همگی تاکید بر ضرورت تکمیل سریعتر مجموعه داشته اند به دلایل مختلف از جمله کمبود منابع، سختگیری های غیرلازم تعدادی دیگر از کارشناسان در گذشته و روال سخت و دشوار پرونده، باعث توقف عملیات اجرایی و در نهایت نیاز به استفاده از تسهیلات متمم به میزان 35 میلیارد ریال است که منجر به ایجاد مشکلات جدی برای پروژه، این شرکت و بانک ملی شده است.

وی اظهار کرد: ادامه این روند با توجه به سر رسید دوران مشارکت تا 20 اردیبهشت 93 شرایط سختی را برای سرمایه گذار به وجود آورده است.

به گفته وی با وجود پیشرفت 80 درصدی این پروژه، ساخت هتل لاله بانه به دلیل کارشکنی و خلف وعده کارشناسان بانک ملی استان کردستان، متوقف شده و عملا فعالیتی در این پروژه به دلیل نبود نقدینگی صورت نمی گیرد.

مدرسی گفت: مراجعات و پیگیری های مکرر به مدت بیش از دو سال برای دریافت تسهیلات تنها باعث سنگین تر شدن بار بدهی این شرکت شده است.

وی گفت: یادآوری این موضوع ضروری است که ساخت چنین مجموعه ای در شرایط کنونی با چند برابر این مبلغ نیز میسر نباشد.

مجری پروژه هتل لاله بانه از مسوولان بانک ملی ایران در تهران و کردستان درخواست همکاری و رفع مشکل کرد و اعلام کرد در صورت عدم چاره اندیشی و حل این مشکل بزرگ و جدی، شمارش معکوس برای نابودی شرکت سرمایه گذار و سرانجام نامعلوم پروژه اغاز خواهد شد.

مدرسی با اشاره به سیاست های دایمی نظام و تاکید رهبر معظم انقلاب و دولت های فعلی و گذشته در حمایت از سرمایه گذاری بخصوص در حوزه گردشگری از مسوولان خواست برای حل واقعی مساله و نجات پروژه و خروج از بن بست بوجود آمده تلاش نمایند.

وی خواستار تسهیل و تسریع در تصویب و پرداخت تسهیلات متمم و تمدید دوران مشارکت به مدت شش ماه شد و گفت: در صورت از دست رفتن این فرصت، جبران آن با سادگی ممکن نبوده و عملا غیر از شکست طرح، نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

این سرمایه گذار بانه ای با اشاره به اینکه استانداران قبلی و فعلی، مدیر امور شعب بانک ملی استان کردستان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سایر مسوولان مرتبط با این حوزه موافق کامل اجرای این پروژه و مساعدت به آن هستند، گفت: کارشکنی برخی از کارشناسان و مسوولان بانک ملی کردستان مانع کمک به این پروژه و پرداخت مابقی تسهیلات به آن شده است.

وی با اشاره به اینکه هنر برخی از کارشناسان و مسوولان در استان کردستان فراری دادن سرمایه گذار است، افزود: مبالغ آورده اولیه خود را اگر در حوزه دیگری و خارج از استان کردستان سرمایه گذاری می کردیم اکنون به چندین برابر افزایش یافته بود اما هدف ما تقویت و ترویج صنعت توریسم و ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان مرزی بانه است و با این نیت سرمایه گذاری کرده ایم.

وی تنگ نظری و دید محدود کارشناسان بانک را موجب بروز مشکلات فعلی برای این پروژه دانست و گفت: احداث هتل لاله بانه به دلیل گردشگر پذیر بودن این شهرستان کاملا توجیه پذیر و اقتصادی است.

مدرسی با اشاره به اینکه شهرستان مرزی بانه گردشگرپذیر است، به ورود حدود یک میلیون مسافر در نوروز امسال به این شهرستان اشاره کرد و افزود: بانه به عنوان قطب تجاری منطقه غرب کشور فاقد امکانات رفاهی و اقامتی در خور شان و جایگاه مردم این شهرستان و مسافران و گردشگران است.

وی با اشاره به اینکه در آستانه 22 اردیبهشت سالروز ورود تاریخی رهبر معظم انقلاب به استان کردستان قرار داریم، گفت: معظم له در مدت حضور پر خیر و برکت خود در استان بارها تاکید فرمودند که سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال دو نیاز اصلی مردم کردستان و دغدغه اینجانب است که جا دارد مسوولان در فکر رفع دغدغه های معظم له باشند.

وی با اشاره به اینکه در راستای لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان کردستان وارد عرصه شده ایم، اظهار کرد: انتظار نداشتیم با کارشکنی و عدم همکاری و همراهی برخی از کارشناسان و مسوولان بانک ملی استان مواجه شویم.

وی با اشاره به اینکه هتل لاله بانه در صورت بهره برداری برای 150 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می کند، گفت: اگر مشکلات فعلی برطرف و طرح به بهره برداری کامل برسد طرح های توسعه ای از جمله ایجاد شهربازی را نیز در برنامه داریم تا بتوانیم شغل بیشتری ایجاد کنیم و رونق اقتصادی بیشتری در بانه فراهم نماییم.

کارشناس مسوول روابط عمومی اداره امور شعب بانک ملی استان کردستان هم در ارتباط با ادعاهای سرمایه گذاران هتل لاله بانه گفت: پرداخت مبلغ 118 میلیارد ریال تسهیلات از محل بنگاه های زودبازده و کارآفرین در تاریخ 17 بهمن سال 89 از طریق بانک ملی شعبه مرکزی سنندج به شرکت کاروان گشت آربابای غرب به تصویب رسید.

پرویز استیفایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مبلغ 118 میلیارد ریال تسهیلات مصوب، 60 میلیارد ریال مربوط به ساختمان و محوطه بود که مشارکت بانک در این بخش 69 درصد و مشارکت مجری نیز 31 درصد مشخص شد.

وی با اشاره به اینکه 30 میلیارد ریال از تسهیلات نیز مربوط به تاسیسات بوده است، گفت: از این میزان نیز 80 درصد سهم مشارکت بانک و 19 درصد سهم مشارکت مجری بود.

این کارشناس بانک ملی کردستان اظهار کرد: همچنین 28 میلیارد ریال از مصوبه نیز مربوط به تجهیزات بود که 80 درصد سهم بانک و 20 درصد نیز باید توسط مجری طرح تامین می شد.

استیفایی با اشاره به اینکه در طرح اولیه قرارداد احداث هتل لاله بانه که سال 88 عملیات اجرای آن آغاز شد، قرار بود این طرح 22 اردیبهشت 91 به اتمام برسد اما به علت عدم پیشرفت فیزیکی مناسب و با وجود پرداخت تسهیلات، سهامداران نتوانستند به تعهدات خود عمل نمایند لذا بانک با مساعدت کامل تاریخ اتمام پروژه را به مدت یکسال تا 22 اردیبهشت 92 تمدید کرد تا مجری بتواند پروژه را به اتمام برساند.

کارشناس مسوول روابط عمومی اداره امور شعب بانک ملی استان کردستان، هدف و نیت مسوولان بانک ملی استان را حمایت از سرمایه گذاری بخصوص در حوزه گردشگری دانست و افزود: بانک ملی استان کردستان به طور کامل از پروژه هتل لاله بانه حمایت کرد اما مجری طرح به تعهدات خود عمل نکرد.

وی با اشاره به اینکه مجری این طرح اکنون درخواست 35 میلیارد ریال تسهیلات از بانک ملی به عنوان متمم و افزایش دوران مشارکت کرده است گفت: تصویب و پرداخت این مبلغ خارج از حیطه وظایف بانک ملی استان است و باید در تهران تصمیم گیری شود.

وی با اشاره به اینکه تمام مسوولان بانک ملی استان کردستان و مرکز، حساسیت ویژه ای در ارتباط با اتمام این پروژه دارند به بازدیدهای مستمر و مکرر مدیر امور شعب بانک ملی استان از پروژه هتل لاله بانه اشاره کرد و افزود: اکنون با نظر مساعد، درخواست مجری این پروژه مبنی بر تامین 35 میلیارد ریال تسهیلات درخواستی را به تهران ارسال کرده ایم و امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد.

وی به مجریان پروژه توصیه کرد آورده اولیه خود جهت تسریع در روند اجرای این پروژه را به منظور رفع مشکلات بوجود آمده افزایش دهند تا بیش از این زمان از دست نرود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه دولت قرار بود این هتل به صورت مشارکتی احداث شود، گفت: مجری نیز باید میزان آورده اولیه خود را افزایش دهد و تنها منتظر بانک نباشد.

کارشناس مسوول روابط عمومی اداره امور شعب بانک ملی کردستان با اشاره به اینکه موفقیت این پروژه جزو موفقیت ها و افتخارات بانک ملی محسوب می شود، گفت: ما دوست داریم این پروژه هرچه سریعتر به اتمام برسد چون هر روز تاخیر در اتمام آن منجر به ضرر و زیان به بانک می شود.

استیفایی تمام تلاش مسوولان بانک ملی استان کردستان را کمک به اتمام این پروژه دانست و افزود: تا آخرین توان تلاش خود را در جهت رفع مشکلات این پروژه می کنیم.

شهرستان مرزی بانه با 150 هزار نفر جمعیت در 240 کیلومتری شمال غربی شهر سنندج واقع شده و یکی از قطب های گردشگری و تجاری استان کردستان و غرب کشور محسوب می شود.ک/3

7346/533

گزارش از فرزاد نویدی

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا