گوناگون

به من اعتماد کنید، می‌توانم…

نفسم را در سینه حبس می‌کنم، با توکل به خدا عصایم را به سمت جلو حرکت می‌دهم، پاهایم می‌لرزد انگار از وسط آتش عبور می‌کنم، با شنیدن صدای اتومبیل‌ها ترسم بیشتر می‌شود و تنها نام خدا را زیر زبانم زمزمه می‌کنم… یک نابینا مرگ را در قدم‌هایش حس می‌کند و این چنین پر از دلهره هر روز از خیابان ها عبور می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه آذربایجان‌شرقی، حسین پورعلی از همان بدو تولد با مشکل بینایی مواجه بود، حسین تا هشت سالگی نیم نگاهی به این دنیا داشت، اما رفته رفته نور چشمانش کم و کمتر شد، به‌طوری‌که بینایی حسین تنها در حد درک نور است. وی هم اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی و کارمند علوم پزشکی است.

حسین‌ پورعلی در خصوص روال زندگی‌اش می‌گوید: زندگی‌ام پر از سختی و ناملایمتی‌هاست، تاکنون چهره خودم را ندیده‌ام و شاید تصویری که از انسان، اتومبیل، زندگی و غیره در ذهن دارم، تفاوت زیادی با شکل واقعی آنها دارد. می‌دانم دنیا خیلی زیبا است، همیشه خدا را شکر می‌کنم که من را در این دنیا آفریده است، نابینایی در سرنوشتم بود و به خاطر این ناراحت نیستم، این دنیا را اینجوری که هست پذیرفته‌ام و تنها به خاطر ناملایمتی‌ها دلم می‌شکند و به خدا گلایه می‌کنم.

وی در خصوص مشکلاتی که در زندگی روزمره نابینایان وجود دارد، می‌افزاید: من از کودکی مستقل بزرگ شده‌ام و در اکثر مواقع تنهایی بیرون می‌روم که تنهایی بیرون رفتن خطرات زیادی دارد به طور مثال، امکان دارد در جوی آب بیفتیم و یا به داربست برخورد کنم همچنین موقع عبور از خیابان هم اگر فردی کنارم نباشد با دلهره و ترس از خیابان عبور می‌کنم.

پورعلی ادامه می‌دهد: زمانی که سوار تاکسی می‌شوم همه می‌خواهند کرایه‌ام را حساب کنند که این کار نوعی ترحم است، نابینایان از ترحم بدشان می‌آید، مردم باید روش درست کمک کردن را بیاموزند.

وی اشتغال را یکی از مهمترین مشکلات نابینایان می‌داند و در این خصوص می‌گوید: دیگر زمان آن گذشته است که از نابینا تنها به عنوان تلفنچی استفاده شود، هم اکنون اکثر نابینایان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند و انتظار دارند با توجه به تخصص‌شان وارد بازار کار شوند. هیچ کس به ما اعتماد نمی‌کند حرفم این است، نابینایان چطور خودشان را اثبات کنند؟

پورعلی ادامه می‌دهد: بهزیستی متولی اصلی امور نابینایان است و مدیر این سازمان مدام از قانون سه درصد اشتغال معلولان حرف می‌زند، اما جالب است بدانید حتی تلفنچی اداره کل هم نابینا نیست و قانون سه درصد اشتغال معلولان در این سازمان رعایت نشده است.

این نابینا در خصوص ازدواج نابینایان، می‌گوید: ازدواج نابینایان برای خود فلسفه‌ای دارد و باید یک فرد نابینا از هفت خان رستم رد شود تا در نهایت رضایت خانواده دختر مورد نظرش را جلب کند. در اکثر مواقع خانواده دختر مانع ازدواج فرزندشان با یک نابینا می‌شوند.

وی اظهار می‌کند: خدا را شکر می‌کنم که همسر من یک فرد تحصیلکرده است و بصورت عادی با این مشکل من برخورد می‌کند و یک فرزند پسر هم دارم.

این نابینا در خصوص آرزویش می‌گوید: من از خدا می‌خواهم قبل از مردن زیبایی‌های دنیا و چهره فرزندم را ببینم… قطع امید نکرده‌ام علم در حال پیشرفت است و شاید روزی با کمک پزشکان مشکل نابینایی‌ام حل شود و شاید هم بعد از مرگم ببینم… خدا بزرگ است…

داود خلیل آبادگان، مدیرعامل جامعه نابینایان آذربایجان‌شرقی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: جامعه نابینایان از سال 58 و با مجوز رسمی از وزارت کشور تأسیس شده و هم‌اکنون بیش از 1200 نفر از نابینایان و کم بینایان استان عضو این مجموعه هستند.

وی در خصوص خدمات جامعه نابینایان استان، می‌گوید: خدمات آموزشی، فرهنگی رفاهی و مشاوره‌ای به اعضاء جامعه نابینایان استان ارائه می‌شود، همچنین نهادهای دولتی و غیردولتی را از مشکلات نابینایان و کم‌بینایان آگاه می‌کنیم.

خلیل آبادگان با اشاره به مشکلات نابینایان اضافه می‌کند: اشتغال و نامناسب بودن فضای خیابان‌ها اصلی ترین دغدغه نابینایان و کم‌بینایان است.

میرهادی قره سیدی، رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار می‌کند: امنیت روحی و روانی و اجتماعی نابینایان و کم‌بینایان باید فراهم شود، باید بپذیریم که نابینایان نیز افرادی عادی هستند و از نگاه ترحم‌آمیز به آنان پرهیز کنیم.

وی خواستار اجرای قانون جامع حمایت از معلولان شده و می‌افزاید: بر اساس این قانون باید سهمیه سه درصدی معلولان در استخدام‌ها رعایت شود که معتقدم با اجرای دقیق این قانون، مشکل اشتغال نابینایان و کم‌بینایان مرتفع می‌شود.

قره سیدی خطاب به سرمایه‌داران بخش خصوصی، خاطرنشان می‌کند: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باید باور کنند که اشتغال معلولان در مجموعه آنان موجب خیر و برکت می‌شود.

محسن ارشدزاده، مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه نیم درصد جمعیت استان که شامل 18 هزار نفر است را نابینایان مطلق و کم بینایان شدید تشکیل می‌دهند، می‌گوید: 8000 نفر از نابینایان و کم بینایان استان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و به صورت مستقیم از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به خدمات بهزیستی به نابینایان و کم‌بینایان، می‌گوید: بهزیستی استان با پرداخت کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه خرید مسکن و با ارائه دفترچه خدمات درمانی از نابینایان حمایت می‌کند.

ارشدزاده آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی به نابینایان و کم بینایان را بسیار مهم می‌داند و تصریح می‌کند: بهزیستی نوع راه رفتن و انجام امورات شخصی را با برگزاری کلاس‌های آموزشی به نابینایان و کم بینایان یاد می‌دهد و همچنین تقویت حس لامسه و شنوایی و آموزش خط بریل برای نابینایان حائز اهمیت است و در این راستا نیز کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بهزیستی وسایل توانبخشی را در اختیار نابینایان و کم بینایان قرار می‌دهد، تأکید می‌کند: عصای سفید، وسایل بزرگنمایی، ساعت گویا، ماشین حساب گویا و لوح و قلم از ابزارهای ضروری برای نابینایان و کم بینایان است که توسط بهزیستی تأمین می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به خدمات حمایت از تحصیل نابینایان و کم بینایان، اظهار می‌کند: بهزیستی با پرداخت کمک هزینه تحصیلی، تأمین کتب صوتی و یا کتب نوشته شده به خط بریل، تهیه رایانه، مموری و دستگاه پخش کننده فایل صوتی از تحصیل نابینایان و کم بینایان حمایت می‌کند.

ارشدزاده خواستار شد: قانون سه درصد سهمیه معولان در استخدام ها باید رعایت شود، هم اکنون بیشتر نابینایان و کم‌بینایان علی‌رغم داشتن تحصیلات عالی دانشگاهی، بازهم بیکار هستند.

وی افزود: بهزیستی با تقویت استعدادهای نابینایان و کم‌بینایان و همچنین آموزش دیگر مهارت‌ها آنان را به سمت بازار کار سوق می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی از اعطای تسهیلات خود اشتغالی به نابینایان و کم‌بینایان خبر می‌دهد و می‌گوید: همچنین این تسهیلات به کارفرماهایی که به نابینایان و کم بینایان شغل می‌دهند نیز اختصاص می‌یابد.

وی از نامناسب بودن فضای شهری برای زندگی معلولان و نوع رفتار شهروندان با معلولان انتقاد و اظهار می‌کند: افراد معلول زود رنج هستند، آنان از نگاه ترحم آمیز بدشان می‌آید، باید برخوردها و نگاه‌ها منطقی شود.

وی تأکید کرد: رانندگان اتومبیل‌ها باید با توقف در زمان مشاهده عصای سفید، زمینه را برای عبور نابینایان و کم‌بینایان فراهم سازند.

ارشد‌زاده از برگزاری کلاس‌های آموزشی برای خانواده‌های نابینایان و کم بینایان خبر می‌دهد و می‌گوید: خانواده‌ها باید با رفتارشان، اعتماد به نفس نابینایان و کم‌بینایان را بالا برند.

مدیرکل بهزیستی استان اظهار می‌کند: طرح غربالگری برای شناسایی کودکان کم بینای زیر شش سال انجام می‌شود که با اجرای این طرح افراد کم بینا تحت مداوای پزشک متخصص قرار می‌گیرند.

گزارش از سامان عیوضی خبرنگار ایسنا- منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا