گوناگون

میزبانی قطر در جام جهانی 2022 تلاش برای جعل نام خلیج فارس است

به گزاش خبرنگا مهر، مجيد تفرشي در دهمين همايشي ملي علمي – پژوهشي خليج فارس در بندر عباس افزود: همه ما مي دانيم كه در سالهاي حكومت قاجار و پهلوي، ايران ماجراهای زيادي را در منطقه داشته است و خليج فارس نيز از اين مسئله تاريخي مستثني نبوده است، به گواه تاريخ دولت بريتانيا و دست نشاندگان آن در اين منطقه در آن روزگار در راستاي سياست ايران زدايي از خليج فارس قصد خريد كل جزاير منطقه را دنبال مي كردند و بعد و بعدتر در حكومت محمدرضا شاه نيز منطقه خليج فارس با چند چالش جدی مواجه بوده است.

وي افزود: اپك و سلطه ايران بر آن، زفار، تأسيس امارات، جنگ عراق علیه ایران و … از آن دسته بازي هاي سياسي آن دوره عليه منافع ملي خليج فارس بوده است. همچنين اولين اعلاميه عراق براي توجيه بين المللي حمله نظامي به ايران (شهريور 1359) نيز با ادعای دفاع از حاكميت عربي در منطقه عربستان اشغال شده(منظور خوزستان) بوده است؛ بنابراين مسئله بازيگران جهاني و نقشه هاي شوم آنها عليه منافع ملي ايران موضوعي پيش پا افتاده و ساده اي نيست كه بخواهيم ساده از كنار آن بگذريم.

تفرشي ادامه داد: متاسفانه طي سالهاي اخير سياستهاي نادرستي در سطح بين الملل اعمال شد كه جبران آن به تلاش و تحقيق علمي نيازمند است. بايد گفت در دولت جديد كه به نظر مي رسد دنيا روي خوشي به ايران نشان داده است بايد از موقعيت جاري براي ترميم و بهبود مسايل تاريخي كه منافع ملي و به ويژه منافع حوزه خليج فارس را تهديد مي كند، سود برد.

تفرشي اظهار كرد: در اين مسئله به چند نكته اساسي بايد توجه كرد طی چند سال است كه كمپين جدي با ابعاد رسانه اي، تبليغاتي در دنيا وجود دارد كه درآمد سرشاري را براي جذب و استفاده از بهترین محققان حوزه خليج فارس به کار می گیرند. دراین میان کمتر پژوهشگری وجود دارد که به خاطر انصاف سخن از حقانیت ایران به میان آورد.

وی با اشاره به فعاليتهاي تبليغاتي قطري ها عليه ايران گفت: دولت قطر بعد از تجاوز عراق به خاك ايران چند كار رسانه اي دقيق و حساب شده كرد؛ تأسيس شبكه الجزيره و اخيرا شبكه جديد العربيه كه همه اين برنامه هاي تبليغاتي براي عربي سازي اسناد موجود در زمينه خليج فارس به كار بسته شده است. برگزاري جام جهاني فوتبال 2022 در قطر كه در اين پروژه بازيگران عرب هدف بزرگ عنوان كردن نام جعلی خليج عربي را دنبال مي كنند؛ خيلي ساده انگارانه است كه تصور شود اين هزينه ها و برنامه ريزي ها از سوي كشورهاي عربي براي مطرح كردن يا دوستي با ايران همسايه پي گرفته مي شود.

اين استاد اسناد ايراني ادامه داد: در اين ميان و با هدف تهديد منافع ايران، عربستان به طور مفصل پروژه هايي را با هزينه هاي هنگفت طراحي و اجرا كرده است. ايجاد مؤسسات تحقيقاتي با پژوهشگران برجسته همه و همه در راستاي تحريف تاريخ و جعل نام خليج فارس انجام  مي شود. وضعيت امارات هم كه روشن است و نيازي به طرح سوءاستفاده هاي آن از خليج فارس و جزاير اطرافش نيست.

وي تأكيد كرد: اينها همه هست و بايد دانست طبيعت رفتاري کشورهای عربی غير از اين نيست.  ما تصور مي كنيم بر پايه باور و اجماع ايراني كه حقانيت خليج فارس امري مسلم و غيرقابل انكار است بايد براي دنيا نيز اينگونه باشد و دنيا را موظف به دفاع از آن مي دانيم در صورتي كه با تاسف بايد گفت عالم سياست براساس زر و زور بنا شده است.

تفرشي تصريح كرد: برخی كشورهاي عربي با ايران دشمني هاي آشكار و نهان مي كنند و ما مي توانيم در مقابل كار علمي عميق و دائمی انجام دهیم، نفوذ بر جامعه بين المللي با فعاليت علمي – پژوهشي حاصل مي شود نه لشگركشي و فحاشي.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا