Mihanpostپزشکیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

میکروسکوپ لمسی برای محققان نابینا و کم بینا ساخته شد

دانشمندان این بار موفق به ساخت میکروسکوپ لمسی برای محققان نابینا و کم بینا شده اند . این دستگاه قادر است اطلاعات بصری سلول ها را برای هر فرد نابینا یا کم بینا به طور دقیق آنالیز کرده و به داده های علمی قابل درک و  لمس برای نابینایان تبدیل نماید. در ادامه با میهن پست همراه باشید .

میکروسکوپ لمسی توسط تیم تحقیقاتی تینگ زانگ از دانشگاه پوردو  هند ساخته شده است . در طراحی و ساخت این دستگاه انتقال اطلاعات بصری به افراد نابینا و کم بینا با استفاده از حس لامسه دست ها انجام می شود . با این روش  فرد نابینا می تواند جزئیات تصویر را تجزیه ، درک و تفسیر کند . این دستگاه در حقیقت قدمی بزگ جهت تحصیل علم برای افراد نابینا و کم بینا است  .

کارکرد میکروسکوپ لمسی به این صورت است که یک دسته به کامپیوتری که به یک میکروسکوپ وصل است ، متصل می شود . فرد نابینا دسته را حرکت می دهد و میکروسکوپ شروع به بررسی تصاویر بصری می کند و وقتی به دیواره سلول خونی رسید ، دسته فشاری به دست نابینا وارد می کند و سپس شروع به شبیه سازی بافت های مختلف می نماید که این شبیه سازی با لرزش دستگاه همراه خواهد بود.

میکروسکوپ لمسی

در تستی که بر روی چند فرد نابینا و کم بینا صورت گرفته ، افراد قادر بودند با کمک فیدبک های حسی دستگاه ، گلبول های قرمز و سفید زیر میکروسکوپ را از هم تشخیص دهند.

همچنین این دستگاه قادر است که اطلاعات و آنالیز دقیقی از بافت ها ،اشکال و رنگ های موجود در اجسام زیر میکروسکوپ را به فرد نابینا منتقل نماید بدون آنکه نیازی به دیدن تصاویر باشد. برای فرد نابینا تفسیر داده های علمی بسیار دشوار و حتی ناممکن است ولی استفاده از میکروسکوپ لمسی می تواند در حل این مشکل بسیار کار ساز باشد.

منبع : newscientist

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا