گوناگون

نارضایتی کشاورزان گلستانی از خدمات بیمه ای / معیار محاسبه بیمه روزهای حضور در زمین کشاورزی است

به گزارش خبرنگار مهر، کشاورزی، مهمترین بخش اقتصاد استان گلستان است و درآمد قشر زیادی از ساکنان این استان با فعالیت در بخش کشاورزی تامین می شود. کشاورزی محور بودن اقتصاد گلستان حساسیت هایی را هم در این بخش ایجاد کرده است زیرا نوسان خدمات رسانی به کشاورزان تاثیر زیادی در درآمد استان دارد.

طی ماه های گذشته یکی از مواردی که اعتراض کشاورزان را به دنبال داشته، بیمه کشاورزان و همچنین بیمه محصولات کشاورزی است. بیمه کشاورزی در استان گلستان از سال 91 و طبق قانون این بیمه در حال اجرا است، ولی طی ماه های اخیر به دلایل مختلف در اجرای این قانون سخت گیری های زیادی صورت گرفته است.

خشکسالی و سیل دو تهدید بزرگ محصولات کشاورزی استان است که یک دهه اخیر خسارات فراوان را به کشاورزان وارد کرده است. اما متاسفانه در سال های 92 و 93 علاوه بر این دو مشکل، برف و یخبندان زمستانه هم به محصولات کشاورزی آسیب زد و مشکلات کشاورزان را دو چندان کرد. در کنار این تهدیدات طبیعی، ورود سم و کودهای بی کیفیت و همچنین بذرهای غیر استاندارد و نا مرغوب باعث ضربه خوردن کشاورزان شده است.

بیمه محصولات کشاورزی به طور کامل اجرا نمی شود

دبیر صنف کشاورزی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر، در باره مشکلات بیمه کارگران کشاورزی استان گفت: بیمه محصولات کشاورزی در حال حاضر به طور کامل اجرا نمی شود و بازرسان تامین اجتماعی که در سال های گذشته برای تایید بیمه، در مدت زمان یک هفته این تایید را انجام می دادند در حال حاضر نزدیک به سه ماه این روند طول می کشد.

علی توکلی افزود: در حال حاضر در استان 220 هزار بهره بردار فعال هستند که اگر بخواهیم سالی 5 هزار نفر به طور متوسط به بیمه کارگران کشاورزی بپردازیم شاید 30 الی 35 سال زمان لازم باشد تا همه کارگران بخش کشاورزی بیمه شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر طبق این روندی که بیمه کارگران در استان انجام می شود تنها می توان امیدوار بود سالیانه دو یا سه هزار نفر کارگر کشاورزی در استان بیمه شوند که ما برای اجرای صحیح این قانون روند سریع تری را نیازمند هستیم.

وی یکی از اشکالات بازرسان به کارگران کشاورزی را نبود تمام وقت در سر زمین کشاورزی بیان کرد و افزود: ولی باید بدانیم که زمین کشاورزی با کارگاه صنعتی تفاوت دارد و کارگر نمی تواند تمام مدت در زمین کشاورزی حضور داشته باشد و نباید همه موارد بر مبنای شغل صنعتی سنجیده شود.

این مقام مسئول بخش صنفی کشاورزی استان افزود: در قانون آمده است که کارفرما می تواند 5 نفر را بیمه کند ولی در حال حاضر حرف بیمه این است که به ازای هر سه هکتار تنها یک نفر می تواند بیمه شود ولی این سخن طبق قانون نیست و موجب ضرر کشاورزان می شود.

بیمه 400 کارفرما کشاورز برگشت خورده است

توکلی با بیان این که این قانون از سال 91 در استان در حال اجرا شدن است گفت: تاکنون در استان 20 هزار و 500 کارگر کشاورزی بیمه شده اند و البته چون کارفرمایان که شامل همان کشاورزان در این قانون هستند از این بیمه طبق قانون برخوردار نمی شوند بیمه 400 کارفرما کشاورز برگشت خورده است .

این مسئول در ادامه با بیان این که پس از سال ها قانونی برای آرامش و آینده کشاورزان تدوین شده است گفت: نتیجه این بیمه می تواند افزایش تولید و آرامش کشاورزان باشد که باید تلاش مسئولان سعی در اجرا کردن کامل این بیمه باشد.

وی افزود: اخیرا در راستای حل مشکلات این بیمه مقرر شده است که با اداره تعاون، کار و رفاه استان و تامین اجتماعی در استانداری جلسه ای تشکیل شود تا به مشکلات این  بخش رسیدگی شود.

در همین رابطه، نماینده مردم علی آبادکتول و عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی هم خواستار حمايت كشاورزان در بخش ارائه تسهيلات شد و گفت: كشاورزي گلستان در بحث كاشت، داشت و برداشت نياز به يك حمايت ويژه دارد از سویی بيمه محصولات كشاورزي جوابگوي هزينه هاي كشاورزان نيست.

رحمت اله نوروزی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: به عنوان مثال با وقوع سرمازدگي سيل و مواردي ازاين قبيل بيمه به خوبي حمايت نمي كند، از اين رو كشاورز دغدغه دارد كه اين مورد بايد از سوي دولت و مجلس مورد حمايت قرار بگيرد.

برای بررسی این مشکل به سراغ مدیر کل تامین اجتماعی استان گلستان رفتیم و وی در اولین سخن وجود مشکل ارائه خدمات به کشاورزان را تکذیب کرد و گفت: هر کس که شغلش کشاورز باشد و مشمول قانون بیمه تامین اجتماعی شود ما برای بیمه وی مشکلی نداریم .

کشاورزان به تعداد روزهایی که در زمین کشاورزی حضور دارند بیمه می شوند

محمد حیدری نژاد در گفتگو با مهر افزود: وظیفه سازمان تامین اجتماعی این است که کارگران مشمول این بیمه را به تعداد روزهایی که در زمین کشاورزی حضور دارند بیمه کند و این به شرطی است که هر روز در زمین کشاورزی خود حتی برای چند ساعت حضور داشته باشد.

وی در خصوص برخی مشکلات کشاورزان و کارگران کشاورزی برای این بیمه گفت: ما در خصوص بیمه کردن کارگران طبق قانون مشکلی نداریم ولی اگر کسی بخواهد استفاده غیر حقی از این قانون کند طبق قانون و با بازرسی نمی گذاریم از این قانون سوء استفاده شود.

حیدری نژاد افزود: موردی داشتیم که کشاورز زمین خود را به همسرش اجاره داده است و خود را کارگر همسر معرفی کرده است تا بتواند  از این قانون بیمه استفاده کند و ما باید بتوانیم از این موارد جلوگیری کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا