گوناگون

همایش ملی توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی در استان گلستان آغاز شد

به گزارش خبرنگار مهر، “حسین عرب عامری”، رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی استان گلستان، صبح سه شنبه در این همایش یک روزه که به منظور شناسائی و میزان بازارهای کشورهای هدف در زمینه ارائه خدمات فنی مهندسی در حال برگزاری است، گفت: این انجمن دو سال قبل فعال بوده، اما فعالیت رسمی آن از 5 ماه قبل آغاز شده و عملکرد نسبتا خوبی داشته است.

وی افزود: مطالعات بازارهای کشورهای هدف از جمله کشورهای CIS از مهمترین برنامه های ما بوده که انجام شده و همچنین در نمایشگاه دستاوردهای صادرات استان نیز حضور فعالی داشتیم که در بخش خدمات فنی مهندسی، توانستیم در کشور ترکمنستان نیز در نمایشگاه مشابه شرکت و حضور فعال داشته باشیم.

وی ادامه داد: برگزاری دوره های آموزشی ویژه پیمانکاران و صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی با هیات های اعزامی از کشورهای همسایه از دیگر برنامه های ما در این انجمن است.

عرب عامری تصریح کرد: امید داریم با برنامه هائی که صورت گرفته و در پیش داریم، بتوانیم جایگزین و یا همپای ارتباط با صنعت در دانشگاه ها، شویم.

وی با اشاره به این که دوران کارفرمایی دولت به سرآمده، خاطرنشان کرد: از همین روی باید به دنبال کاری برای خود به خصوص در زمینه صادرات باشیم و بازارهای کشورهای هدف را شناسائی کنیم، امروز در واقع بارقه های امید در میان صادرکنندگان این بخش در استان و حتی در کشور، روشن شده است.

وی در ادامه تحریم ها و شناخت کم از بازارهای کشورهای هدف را باعث حضور کم در دیگر کشورها بیان و اضافه کرد: نبود آموزش های لازم در باره صادرات و نیاز بازار کشورهای هدف باعث شده تا با رایزنی با اتاق بازرگانی این انجمن فعال شود.

عرب عامری، هم چنین نداشتن رایزن بازرگانی در دیگر کشور را دلیل حضور کم خدمات فنی و مهندسی ایران در دیگر کشورها بیان کرد و افزود: نبود نقدینگی در کشور از دیگر مشکلات در خصوص ارائه این خدمات است.

رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی گلستان گفت: برای یک تجارت خوب، باید اولین اولویت در رفت و آمد و شناخت بازار کشورهای همسایه و قدرت خطرپذیری (ریسک پذیری) باشد.

عرب عامری، هم چنین ارائه خدمات فنی و مهندسی را یک بازار نو در جهان بیان کرد و گفت: برای آموزش بیشتر در این بخش از اساتید سازمان توسعه تجارت و صندوق ضمانت صادرات بهره گرفته می شود.

رئیس اتاق بازرگانی صنعت ، معدن و کشاورزی گرگان هم گفت : ما باید با حضور جدی در  بازار های هدف سهم خود را از بازار های کشورهای هدف به دست بیاوریم و نباید حضور کشور های دیگر در این بازار را بهانه عدم حضور خود نمائیم.

حمید دامغانی، رئیس اتاق بازرگانی صنعت ، معدن و کشاورزی گرگان در دومین همایش توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی گلستان اظهارکرد : کشورهای همسایه ایران بارها اذان کرده اند که به خدمات فنی و مهندسی کشورهای همسایه نیاز دارند .

وی ادامه داد: اگر ما می خواهیم در این حوزه وارد شویم باید فاصله های موجود ما با کشورهای رقیب در این عرصه را باید پر کنیم.

دامغانی با اشاره به اینکه تا سه سال پیش بازار های داخلی رونق داشته اند ، افزود :  صادرکنندگان ما در این مدت اشتیاقی برای حضور در بازار های خارجی نداشته اند .

وی در ادامه با اشاره به خدماتی که دولت های شرکت های رقیب به شرکت های خود می دهند ، تصریح کرد : رقابت با این شرکت ها سخت است اما ما می توانیم از مزایایی همچون فاصله نزدیک تر و حضور تجارو بازرگانان گلستانی در این کشور ها به بهترین نحوه ممکن استفاده کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی گرگان تاکید کرد : با توجه به اینکه رابطه در کشور های همسایه حرف اول را در گرفتن پروژه های تجاری می زند می توان از تجربیات تجار گلستانی در این زمینه استفاده کرد .

وی در ادامه افزود : حضور مهندسین و صادرات خدمات فنی مهندسی در کشور های همسایه می تواند مشکلات موجود در سطح استان را برای اشتغال زایی مرتفع کند.

دامغانی به برنامه های توسعه ای کشور های همسایه استان اشاره کرد و گفت: ما باید با حمله به  بازار های هدف سهم خود را از بازار های کشورهای هدف به دست بیاوریم و نباید حضور کشور های دیگر در این بازار را بهانه عدم حضور خود کنیم.

وی در پایان با اشاره به افتتاح دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان خاطر نشان کرد : امیدواریم این دفتر سیاسی بتواند در جهت حضور فعالین اقتصادی استان موثر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا