Mihanpostآثار تاریخیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

نخستین دندان پرشده تاریخ با مواد ساخته شده از قیر در کشور ایتالیا کشف شد!

باستان شناسان به تازگی بقایایی از نخستین دندان پرشده تاریخ در کشور ایتالیا را یافته اند که با مواد ساخته شده از قیر پرشده است. این دندان پرشده قدمتی ۱۳ هزار ساله داشته و نشان می دهد که علم دندان پزشکی تاکنون تا چه اندازه دستخوش تغییر شده است . در ادامه با میهن پست همراه شوید .

نخستین دندان پرشده تاریخ هم اکنون در دانشگاه بولونیا کشور ایتالیا قرار دارد و باستان شناسان این دانشگاه به رهبری استفانو بنازی در حال تحقیق و مطالعه روی آن هستند . این محققان با استفاه از از فناوری‌ های پیشرفته میکروسکوپی بطور دقیقی فضای داخل حفره‌ های موجود روی دندان کشف شده را مورد بررسی قرار دادند، آنها در مطالعات اولیه خود متوجه وجود آثاری از استفاده از ابزار بر روی دندان شدند و با بررسی های دقیق تر و تجزیه و تحلیل روی  بقایای دندان موادی درون آن پیدا کردند که از قیر ساخته شده بود البته فیبرهای گیاهی و مو نیز از دیگر مواد موجود در دندان بود که این دو مورد تا حدی عجیب بنظر می رسد .

اگر شما نیز کمی از دندان پزشکی ترس دارید بهتر است این نکته را بدانید که ما انسان های امروزی بسیار خوش شانس هستیم که در عصر یخبندان زندگی نمی کنیم چراکه دندان پزشکی در آن دوران بسیار دردناک تر و ترسناک تر از امروز بوده است بطوریکه آنها دندان های خراب را با موادی از جنس قیر پر می کردند .

نخستین دندان پرشده که به تازگی کشف شده است بیش از ۱۳ هزار سال قدمت دارد اما جالب است بدانید که در سال های گذشته نیز در مکان دیگری در کشور ایتالیا ابزاری با قدمت ۱۴ هزار سال کشف شده بوده که باستان شناسان معتقداند مربوط به دندان پزشکی بوده . تا پیش از این با شواهد بدست آمده از تمدن دره سند تصور می شد ، که در این تمدن در حدود ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برخی از اعمال دندانپزشکی به انجام می‌ رسیده‌ است. این مورد که شاید بتوان آن را بدوی ترین شکل دندانپزشکی دانست، شامل درمان مشکلات دندان و اختلالات مرتبط با آن بوده و طی آن صنعت گرانی ماهر در زمینه تراش مهره؛ با استفاده از مته هایی خمیده بر روی دندان نیز اعمالی را انجام می‌ داده‌ اند. بازسازی این شیوه باستانی دندانپزشکی نشان از این دارد که روش به کار گرفته شده توسط این صنعتگران، روش قابل اعتماد و موثری بوده‌است.

اما در مجموع باید گفت که قدمت دانش دندان‌ پزشکی را می‌ توان به هزاران سال قبل مربوط دانست و بنظر می‌ رسد که همیاری و مبادله علمی در این زمینه در طی قرن های متمادی و در ارتباط با فرهنگ ها و تمدن های مختلف جهان به شکل گیری آنچه که امروزه از آن بعنوان دانش دندانپزشکی نام می‌بریم، انجامیده‌ است.

باهم در میهن پست تصاویری از نخستین دندان پرشده تاریخ را تماشا خواهیم کرد .

 

منبع   newscientist

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا