گوناگون

نرخ ارز بازنده زورآزمایی در بازار

81163273 5694145

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، هرچند دولت تدبیر و امید پس از روی کار آمدن توانست عوامل روانی افزایش قیمت ها را کنترل کند اما بازار ارز در هفته های گذشته شاهد زورآزمایی تمام قد بین قیمت ها بود به نحوی که رشد قیمت دلار در بازار به حدود 3340 تومان رسید.

البته همین زمان بود که معاملات در بازار ارز به میزان زیادی کاهش یافت که به گفته احمد لواسانی دبیرکل کانون صرافان، فعالان بازار ارز در آن روزها بدترین روزهای کاری خود را سپری می کردند زیرا امکان کمی برای انجام معاملات وجود داشت.

لواسانی همچنین گفته بود تعداد خریداران در بازار ارز افزایش یافته و این در حالی است که تعداد کمی فروشنده مردمی در بازار وجود دارد.

البته درآن زمان صراف ها به دلیل اطمینان نداشتن به آینده رشد قیمت ارز و ادامه روند آن در بلندمدت، در حالی که نرخ فروش دلار را حدود 3300 تا 3400 تومان تعیین می کردند اما دلار را با قیمت تقریبی حدود 3260 تا 3270 تومان خریداری می نمودند.

ناگفته نماند که با اوج گرفتن قیمت ها در بازار ارز، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نوسانات را غیرعادی خواند و از بازگشت ثبات به بازار ارز خبر داده بود که البته این روزها وعده سیف محقق شده است.

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با بیان اینکه التهابات بازار ارز کوتاه مدت است و سفته بازان در بازار ارز با زیان جدی روبرو می شوند، گفته بود شرایط منابع ارزی مناسب است و درآمدهای ارزی دولت طی ماه های گذشته به طور مستمر روبه افزایش بوده است.

وی با اشاره به اینکه میزان صادرات غیرنفتی با توجه به تصمیمات دولت و حذف برخی محدودیت ها روبه بهبود است، گفت: در خصوص فروش نفت نیز وضعیت مناسب است و روز به روز شرایط در حال بهتر شدن است.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه رویکرد بین المللی به ایران تغییر کرده و اعمال تحریم ها علیه ایران با محدودیت روبرو شده است ، اظهار داشت: این امر باعث شده گشایش های قابل ملاحظه ای در فعالیت های تجاری صورت گیرد.

طیب نیا، تاکید کرد: بازار ارز در آینده نزدیک مناسب خواهد بود، هرچند التهابات و هیجانات ایجاد شده در بازار ارز کوتاه مدت است.

وی افزود: برای آینده پیش بینی می کنم که بازار ارز از ثبات برخوردار شود و با توجه به گشایش های ارزی صورت گرفته و همچنین تعیین نرخ جدید سود سپرده ها در شرایطی که تورم کاهش یافته، سپرده گذاری در بانک ها می تواند برای مردم مناسب باشد لذا در آینده نوسانات ارزی نخواهیم داشت.

طیب نیا درباره دلایل نوسانات قیمت ارز نیز گفته بود یکی از دلایل این امر محدودیت عرضه ارز از سوی پتروشیمی ها بوده چرا که عرضه گاز به این واحدها با مشکل مواجه شده بود و در نتیجه این واحدها نمی توانستند محصول خود را در بازارهای خارجی عرضه کنند اما با تدابیر صورت گرفته این مشکل حل شده و درنتیجه ارز از سوی پتروشیمی ها به بازار عرضه خواهد شد.

با توجه به اینکه نرخ دلار از روزهای گذشته روند نزولی خود را آغاز کرده به نظر می رسد که مشکل عرضه ارز پتروشیمی ها به بازار تا حدودی کاهش یافته است.

با ادامه روند نزولی قیمت ارز، نرخ دلار در بازار امروز به حدود سه هزار و 256 تومان رسید که نسبت به روزهای اوج، حدود 84 تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و پیش بینی می شود با توجه به بهبود روابط تجاری و بین المللی کشور این روند ادامه یابد.

اقتصام(5)9141**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا