گوناگون

نسیم تغییر در نمایشگاه وزیدن گرفته است/ از من انتظار دادن آمار میلیونی بازدیدکننده ها را نداشته باشید

به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست خبری سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در جریان برگزاری این نمایشگاه، عصر امروز جمعه دوازده اردیبهشت با حضور وی و جمعی از مدیران ارشد اجرایی و محتوایی نمایشگاه امسال در محل کمیته روابط عمومی برگزار شد.

صالحی در ابتدای سخنانش گفت: با توجه به محدودیت‌های مکانی و نیز منابع مالی و همچنین فرصت زمانی اندک دو سه ماهه برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، اصلا قرار نبوده و نیست که این نمایشگاه در حد یک نمایشگاه استاندارد باشد و ما هم می‌دانیم که فاصله قابل توجهی تا برگزاری یک نمایشگاه معیار و استاندارد داریم. ما شرمنده مردم ایران هستیم که با این میزان اقبالی که به کتاب و فرهنگ نشان می‌دهند، چیزی تحویل آن‌ها می‌دهیم ناقص.

وی افزود: مهم‌ترین مسئله این است که عزمی برای تغییر وجود دارد و نسیمی برای تغییر وزیدن گرفته است. ما می‌خواهیم این بذر امید که نسبت به فرهنگ و کتاب در دل مردم ایران کاشته شده است، نخشکد و آن‌ها احساس کنند که کسانی هستند که دارند فکر می‌کنند و کار می‌کنند که یک اتفاق خوب بیفتد.

رییس نمایشگاه امسال کتاب تهران با تقدیر از همکارانش در برگزاری این نمایشگاه، گفت: تلاش کردیم که امسال این نسیم تغییر دیده شود و این بذر امید می‌تواند به ارتقای بیشتر فرهنگ کتابخوانی در جامعه یاری برساند. حرکت‌های مختلفی صورت گرفته است که البته این حرکت‌ها پراکنده نیستند و تحت یک نقشه راه مشخص عملیاتی شده‌اند.

وی در توضیح بیشتر این نکته یادآور شد: ما سه مسئله اصلی را برای نمایشگاه کتاب تهران پیش رو داشتیم. اینکه بتوان یک فروشگاه بزرگ برای حرکت اقتصادی نشر کشور تدارک دید، اینکه نمایشگاه محلی برای تعالی فرهنگ مکتوب کشور باشد و نهایتا اینکه نمایشگاه کتاب تهران یک تفرجگاه فرهنگی بر محور کتاب باشد. بر مبنای این تعریف، ما ۱۰ سیاست مشخص را شکل دادیم و بر اساس این سیاست‌ها برنامه‌هایی تدوین شد؛ برگزاری بیش از ۲۰۰ نشست علمی در نمایشگاه کتاب امسال تهران به واقع یک سرمایه برای فرهنگ مکتوب و یک آکادمی سیار ۱۰ روزه است. ما کوشش کردیم یک تعامل نخبگانی را به وجود بیاوریم که نخبگان ما بتوانند در این محیط با هم یک گفتگوی تعاملی دوطرفه و سازنده داشته باشند و فاصله مرکز- پیرامون یا‌‌ همان فاصله‌ای که بین نخبگان ما در استان‌های مختلف و نخبگان در تهران وجود دارد، کمتر شود.

وی خطاب به خبرنگاران گفت: مطمئن باشید اتفاقات متنوعی که تحت یک نقشه راه در حال شکل گیری است نشان از این عزم دارد که یک نسیم تغییر دیده شود و ان شاء الله بعد از چند سال حرکت، میوه‌های خودش را نشان دهد.

سید عباس صالحی در بخش پرسش و پاسخ این کنفرانس مطبوعاتی، در جواب سئوال یکی از خبرنگاران درباره نحوه حضور افغانستان به عنوان اولین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران در دوره فعلی و اینکه آیا این سیاست ادامه خواهد یافت، گفت: اصلا قرار نبوده و نیست که ما یک کار تشریفاتی و نمادی انجام دهیم، بحث مه‌مان ویژه ادامه بحث دیپلماسی فرهنگی ما است. طبعا مقدماتی لازم است که کشوری به عنوان مهمان ویژه در یک نمایشگاه بزرگ مثل نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا کند. بحث مهمان ویژه برای سال آینده هم حتما مورد نظر ما است و قطعا بعد از برگزاری نمایشگاه امسال برنامه ریزی در این خصوص انجام خواهد شد.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران همچنین در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که خواستار ارائه آماری از او در مورد تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب تهران طی سه روز اخیر شد، گفت: من شخصا یک فرد ضد آمار هستم. یکی از چیزهای بد این است که سنجش‌های آماری ما دقیق نیست و تا زمانی که این گونه باشد، ما نباید آمار ارائه کنیم. آمار غلط، رهزن است و اینکه ما بدون دقیق کردن سنجش‌های آماری، اطلاعات و آمار ارائه کنیم، کار درستی نیست لذا از من انتظار نداشته باشید که در پایان نمایشگاه بگویم پارسال ۵ میلیون نفر از نمایشگاه بازدید کردند و امسال این آمار به ۶ میلیون نفر رسیده است.

صالحی در پاسخ به سئوالی درباره حرکت دیپلماسی فرهنگی در نمایشگاه کتاب تهران با توجه به حضور کشور همسایه افغانستان، گفت: دیپلماسی فرهنگی به عنوان یک سیاست کلان هم در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و هم در نمایشگاه کتاب تهران مطرح است. اما این قبیل حرکت‌ها معمولا به کندی پیش می‌رود و نه جهشی. طبعا زیرساخت‌های متنوعی باید شکل بگیرد اما در مجموع اتفاقات خوب و مختلفی در این زمینه صورت گرفته است.

ایجاد سالن ترجمه و برگزاری نشست‌های تخصصی در آن، گام ارزنده‌ای برای معرفی بضاعت و ظرفیت فرهنگ مکتوب در ایران و جهان است. سالن ترجمه فقط یک سالن نمایش نیست. قطعا در روزهای آینده شاهد اتفاقات تازه تری در خصوص حضور افغانستان به عنوان مه‌مان ویژه در نمایشگاه خواهیم بود و گرچه نمی‌شود گفت این کار به شکل جهشی انجام می‌شود اما مقدمات آن پی ریزی شده است.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه ویژگی‌های این نمایشگاه را چه چیزهایی می‌داند، گفت: نکته اول در این خصوص تقویت وجه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران بوده است که‌‌ همان طور که گفتم در این خصوص بیش از ۲۰۰ نشست در حال برگزاری است و می‌توان نسیم تغییر را در این زمینه دید. نکته دوم تکریم و کرامت اهل فرهنگ و نخبگان علمی است. باز هم تا اندازه‌ای نسیم تغییر در این خصوص دیده می‌شود.

وی ادامه داد: ما سعی کرده‌ایم هزاران نفری که به نمایشگاه می‌آیند، اینجا را خانه خودشان بدانند. در این خصوص نوعی تکریم نسبی از طریق اطلاع رسانی‌های متنوع به وجود آمده است که این خود دریچه دیگری است از نسیم تغییر.

ایجاد یک امنیت نسبی در ناشران از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه بوده است. اینکه حاضران در این نمایشگاه بدانند که این نمایشگاه بی‌صاحب نیست و متولی دارد و هر کسی حق ندارد به نمایشگاه سر بکشد و خودش را متولی آن بداند. بدون اذن مجموعه برگزارکنندگان نمایشگاه که ۱۰ روز کامل به عنوان خادم اهل فرهنگ فعالیت می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا