گوناگون

نماینده مجلس: همکاری کشورهای منطقه برای نجات دریاچه ارومیه ضروری است

81148403 5667630

نادر قاضی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی با بی اعتنایی از کنار این مساله بزرگ می گذرند و تصور می کنند دریاچه ارومیه تنها متعلق به مردم ارومیه است در حالی که این دریاچه متعلق به کل کشور بوده و پیامدهای خشک شدن آن نه تنها استانهای داخل کشور بلکه کشورهای منطقه را نیز فرا می گیرد.

وی اظهار کرد : تاکنون بیش از 90 درصد دریاچه ارومیه خشک شده است و تنها در بخشهایی از آن، آب باقی مانده است و این وضعیت یعنی وقوع خطری بزرگ برای محیط زیست و زندگی مردم است.

این نماینده مجلس با ناکارآمدن خواندن راهکارههای ارائه شده تاکنون و همچنین انتقاد از متوقف شدن انتقال حوضچه به حوضچه آب به دریاچه ارومیه گفت: برای نجات این سرمایه ملی باید با برگزاری اجلاسهای بین المللی و دعوت از کاشناسان خارجی راههایی منطقی پیدا کرد.

وی به پیامدهای شوم خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: از بین رفتن کشاورزی، مختل شدن زندگی مردم و وقوع توفانهای نمکی از جمله پیامدهای خشکی دریاچه هستند که هرکدام ضربات جبران ناپذیری به اقتصاد استان و استانهای دیگر و همچنین محیط زیست خواهند زد.

قاضی پور آلوده شدن هوا و محیط زیست و همچنین سختی زندگی برای مردم منطقه را از دیگر نتایج تلخ مرگ این دریاچه برشمرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، حفر چاههای غیرمجاز، احداث غیر اصولی پل میانگذر، تبدیل زمینهای زراعی به محصولات پرآب و ساخت و سازهای غیرهدفمند در نزدیکی های دریاچه را از عواملی برشمرد که در خشک شدن دریاچه نقش موثری دارند.

وی همچنین کاهش بارندگی ها و بسته شدن راههای ورود آب به دریاچه را از دیگر عوامل کاهش آب دریاچه عنوان کرد.

دریاچه ارومیه با مساحت آبریز 51 هزار و 876 کیلومترمربع به طول 140 کیلومتر و عرض 55 کیلومتر، 1267 متر از سطح آبهای آزاد ارتفاع دارد و 102 جزیره کوچک و بزرگ را در خود جای داده است.

این دریاچه از 17 سال گذشته به علت تغییرات اقلیم و بروز پدیده خشکسالی دچار کم آبی شده و امروز به بحرانی ترین وضعیت خود رسیده است.

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی واقع شده و از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.

هم اکنون 90 درصد از 30 میلیارد مترمکعب آب دریاچه ارومیه خشک و تبدیل به نمکزار شده است.

8135/581

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا