گوناگون

نگرانی از فروش اینترنتی داروهای تقلبی

یک کارشناس ارشد امور دارویی با عنوان این مطلب که یک سوم داروهای تقلبی در کشورهای همسایه ایران تولید و ترانزیت می شود، تاکید کرد: بررسیهای سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد سالانه حدود 192 هزار نفر در دنیا قربانی مصرف داروهای تقلبی و قاچاق می شوند.

به گزارش مهر، دکتر نریمان صدری در همایش مبارزه با داروهای تقلبی که در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد، افزود: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی حدود 25 درصد از داروهای عرضه شده در بازار مصرف جهان تقلبی هستندکه این موضوع نگرانی جدی جامعه جهانی رابرانگیخته است.

وی با اعلام اینکه معضل داروهای تقلبی جهانی است و هیچ کشوری از تبعات این مشکل در امان نیست، گفت: با این حال در غرب و امریکا این موضوع بسیار جدی گرفته شده اما در کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته این معضل همچنان در اولویت های نخست دست اندرکاران مربوطه برای پیگیری و برخورد نیست.

مدیرعامل شرکت دارویی سنوفی در ادامه خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد پاکستان، چین و هندوستان بزرگترین تولید و توزیع کنندگان داروهای تقلبی در جهان هستند حال آنکه بیشترین داروی قاچاق و تقلبی، از پاکستان و عراق به ایران وارد می شود که مسئولان مربوطه برای ارتقای سطح سلامت جامعه باید به این موضوع توجه جدی تری داشته باشند.

صدری در ادامه خاطرنشان کرد: هم اکنون ترکیه، امارات متحده عربی، پاکستان، سوریه و عراق از مهمترین مبادی ترانزیت داروهای تقلبی و قاچاق هستند. از اینرو از مقامات این کشورها انتظار می رود هرچه زودتر برای این معضل چاره ای جدی بیاندیشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از هزار سایت اینترنتی در زمینه پخش و توزیع داروهای تقلبی درجهان شناسایی شده اند تصریح کرد: از آنجا که یکی از مهمترین مبادی فروش و توزیع داروهای قاچاق و تقلبی، شبکه های اینترنتی هستند پیش بینی می شود در صورت کم توجهی دست اندرکاران مربوطه نسبت به این موضوع در آینده نه چندان دور فروش داروهای تقلبی و قاچاق از طریق اینترنت دامنگیر ایران نیز شود. به همین خاطر مسئولان مربوطه خیلی سریع باید به فکر چاره و پیشگیری باشند.

صدری با انتقاد از کم توجهی رسانه ملی به معضل قاچاق دارو ابراز امیدواری کرد: دست اندرکاران مربوطه در راستای اطلاع رسانی به مردم و افکارعمومی دراین باره تلاش وکارجدی و گسترده رادردستورکارقراردهند.

کارشناس ارشد امور دارویی کشور در ادامه با هشدار درباره مصرف داروهایی که توسط مسافران از خارج کشور وارد ایران می شود، گفت: متاسفانه امروز در برخی داروخانه های شهر شاهد فروش داروهای مسافری هستیم که باید با این پدیده نیز به شدت برخورد شود. زیرا هیچکس نمی تواند تضمین کندکه این داروها تقلبی نیستند.

وی با اشاره به وجود قفسه داروهای مسافری در داروخانه های شمال شهر، اظهارداشت: در داروخانه های مناطق شمالی شهر تهران مثل زعفرانیه، تجریش، الهیه و… با حجم زیادی از داروهای تقلبی و قاچاق مواجه هستیم.

صدری با بیان اینکه داروی تقلبی برای روستاها و شهرهای کوچک نیست، تاکیدکرد: بیشترین داروهای قاچاق در شهرهای بزرگ و پرجمعیت توزیع و مصرف می شود که نباید از این نکته غافل ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا