گوناگون

نگرانی صلیب سرخ و هلال احمر از شرایط نامساعد در غزه

سلامت نیوز: رئیس و دبیرکل فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر با ارسال نامه‌ مشترکی به جمعیت‌های ملی از شرایط نامساعد در نوار غزه و همچنین عراق و سوریه ابراز نگرانی شدید کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، تااترو کونوئه رئیس و بلکه گلتا دبیرکل فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در این نامه آورده‌اند: «تحولات اخیر بر سرزمین اشغالی فلسطین و اسرائیل تاثیرگذار بوده و منجر به نگرانی بیشتر در ۲ هفته گذشته شده، به ویژه افزایش سریع درگیری در نوار غزه منجر به بدتر شدن پیامدهای بشردوستانه شده است. از زمان آغاز درگیری‌ها، فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به شکل فعال با انتشار مبالغ اختصاص یافته از صندوق اضطراری امداد سوانح به حمایت از جمعیت هلال‌احمر فلسطین پرداخته است. حال آنکه با طراحی مشترک عملکرد اضطراری در نظر دارد به افزایش تلاش‌هایش و امکان‌سنجی بین‌المللی همسو با کمک به نجات زندگی هزاران آسیب‌دیده از طریق جمعیت‌های ملی عضو بپردازد.»

در ادامه این نامه تاکید شده است: «تلفات و خسارات وارده به غیر نظامیان و همچنین کادر درمان و امدادگران بشردوستانه از جمله داوطلبان و کارکنان صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در نوار غزه غیرقابل قبول است. این موضوع نه فقط یک تراژدی بلکه نقض فاحش حقوق بین‌الملل بشردوستانه است. ضروری است خدمات اضطراری و پزشکی تا حد امکان بطور مناسب اجرا شوند تا اطمینان حاصل گردد که نیازمندترین افراد به کمک های اساسی دسترسی دارند. ما آشکارا با بیان قوی‌ترین واژگان کشته شدن ۲ نفر از داوطلبان هلال‌احمر فلسطین در غزه را محکوم کرده‌ و مراتب تسلیت و تالمات عمیق خود را به خانواده های آنها ابلاغ کرده‌ایم.»

همچنین در این نامه آمده است: «همراه با کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ هدف قرار گرفتن کادر و امکانات پزشکی را محکوم کرده و از همه طرفین در خواست می‌کنیم که اقدامات موثر همسو با پیشگیری از خشونت نسبت به غیر نظامیان را به کار بندند. بر اساس حقوق بین‌الملل بشردوستانه، همه حملات علیه غیرنظامیان و اهداف غیرنظامیان ممنوع است. در زمانیکه دسترسی به کمک‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای چالش برانگیز است، افزایش نیازهای آسیب‌دیدگان ادامه دارد. »

در نامه رئیس و دبیرکل فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر عنوان شده است: «همه اجزای حاضر نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطین در راس پاسخگویی بشردوستانه و عملیات شبانه‌روزی با منابع محدود خود هستند. همه جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر را تشویق و ترغیب به حمایت از پاسخگویی اضطراری و فعالیت بازتوانی جمعیت هلال‌احمر فلسطین برای رفع چالش‌های چندگانه بشردوستانه ناشی از این بحران می‌کنیم. این حمایت از طریق استمداد موجود قابل انجام می باشد. ضمنا، ما فعالانه با یکدیگر همکاری می‌کنیم تا صدای واحد نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر بر نیازهای رو به رشد بشردوستانه را اعلام کنیم و پاسخ جمعی ما را در برآورد نیازها به همراه داشته باشد. »

در این نامه تاکید شده است: «همچنین، سختی و مشقت مردم عراق و تلاش‌های گسترده جمعیت هلال‌احمر عراق در برآورد نیازهای رو به رشد بشردوستانه در این کشور را یادآور می‌شویم. فعالیت جمعیت هلال احمر عربی سوریه و همه جمعیت‌های ملی برای نجات جان افراد آسیب‌دیده از بحران سوریه، تلاش روزانه به منظور برآورد نیازها و دستیابی افراد به خدمات بشردوستانه آنها با وجود دمای بالای هوا و افزایش خطرات ناشی از کمبود آب است. قویا درخواست می‌کنیم تا به ابراز همبستگی و حمایت از آسیب‌دیدگان در این شرایط دشوار در خاورمیانه بپردازید و توانایی جمعی خود را در عمل به نمایش بگذاریم. »

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا