گوناگون

همایش تجلیل از اساتید شهرستان جم برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جم صبح یکشنبه در این آئین ضمن تبریک روز استاد و بزرگداشت یاد شخصیت کم نظیر و سترگ علامه استاد مرتضی مطهری اظهار داشت: شهید مطهری شخصیتی جاوید است که بالغ بر 69 اثر مکتوب در تمامی ابعاد و زوایای شخصیتی انسان نگاشت.

دکتر کارگر افزود: در کشور آلمان هم‌اکنون اندیشمندان و دانشگاهیان یک تم سال دارند که آن را به عنوان موضوع اصلی و اساسی سال در نظر می گیرند و آن را تم بر پایه یکی از نیازهای کلیدی آلمان است و تمامی مقالات و پروژه‌ها، پایان‌نامه‌ها، تزها و مقالات و سمینارهای علمی بر پایه همان یک موضوع تا پایان سال انجام می‌دهند و نتایج و دستاورد را به عنوان ایده به جامعه تحویل می‌دهند تا تبدیل به پدیده شوند.

وی اضافه کرد: تم سال ما و عنوان سال ما هم فرمان مقام معظم رهبری است که تحت عنوان “اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” مزین شده است و با الهام از این رهنمود یک مدل شش مولفه‌ای را در حوزه فرهنگ تبیین و تدوین کرد که این مدل‌های فرهنگی بر پایه شش الف است.

IMG11241188

تشریح مدل‌های فرهنگی استخراج شده از شعار امسال

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جم به تشریح این مدل‌های فرهنگی پرداخت و بیان داشت: استخراج فرهنگی، اصلاح فرهنگی، انتقال فرهنگی، استحکام فرهنگی، استقلال فرهنگی و اقتدار فرهنگی عنوان این شش مدل است.

وی با اشاره به اتخراج فرهنگی، خاطرنشان ساخت: باید ابتدا داشته‌ها و ذخایر عظیم انسانی، ملی و آئینی را استخراج کرد؛ بسیاری از این ذخایر انسانی ما متاسفانه در تاریخ مجهول و گاها مغفول مانده اند که حاصل آن مهجوریت می شود.

کارگر تصریح کرد: امروز پرفروش‌ترین کتاب‌ها در غرب قرآن و شرح مثنوی و معنوی مولاناست که ما حداقل استفاده از آن را می بریم؛ همانگونه که یکی از بزرگان مغرب زمین که می گوید اگر غرب شخصیتی همچون علی (ع)داشت در تمام آکادمی‌ها و دانشگاه‌ها مجسمه ایشان را به‌عنوان یک مدل انسانی نصب می‌کردند.

پیش نیاز دگرگونی اصلاحی در فرد و جامعه اصلاح بینشی است

رئیس دانشگاه ازاد اسلامی جم به اصلاحات فرهنگی اشاره کرد و گفت: پیش نیاز هرگونه دگرگونی اصلاحی در فرد و جامعه اصلاح بینشی است زیرا تا نگاه و فهم انسان به سامان نشود روابط و مناسبات، رفتار و کردارش به سامان نمی‌شود.

وی همچنین دانایی محوری، خرد ورزی و خردپیشگی، آموزش برنامه ریزی، اصلاح اخلاق فردی و اجتماعی از محو رها و ارکان اصلی زندگی یک انسان دانست.

IMG11242344

کارگر با تشریح ابعاد انتقال فرهنگی، مهمترین عنصر ارتباط  پیام دانست و خاطرنشان کرد: اگر حضرت زینب(س) پیام را در کربلا منتقل نمی‌کرد الان اثری از قیام امام حسین (ع) نمانده بود.

وی با اشاره به استحکام فرهنگی بیان داشت: در مقابل سیل خروشان هجمه‌های مهلک فرهنگی استحکامات فرهنگی نقش سد مقابل آب را دارند و الگوهای فرهنگی می‌توانند یکی از بزرگترین استحکامات فرهنگی و دژهای استوار در مقابل هجمه‌ها باشند.

در فرهنگ ما باید پیش رو باشیم و تدبیر تولید فرهنگی داشته باشیم

رئیس دانشگاه آزاد جم، استقلال فرهنگی و خود اتکایی فرهنگی بسیار مهم دانست و اظهار داشت: دکتر پرفسور حسابی حدود 40 سال به نوشتن مقالات به زبان ایرنی پرداخت.

وی با اشاره به اقتدار فرهنگی کشور، گفت: در فرهنگ ما باید پیش رو باشیم و تدبیر تولید فرهنگی داشته باشیم و با معرفی شخصیت‌های علمی همچون شهریار ابوعلی سینا …در فضای مجازی و واقعی پیش رو فرهنگی باشیم.

IMG11241436

دکتر کارگر تاکید کرد: متاسفانه بعضا ما امروز با داشتن آن همه عظمت، اقتدار و اعتبار فرهنگی، گاها حتی در کوچکترین مسائل نظیر پوشش مد لباس از غرب الهام می‌گیریم و پیش از آنکه پیشرو باشیم رهرو می شویم.

تشکیل ستاد فرهنگ و اقتصاد در شهرستان جم

وی بیان داشت: پیشنهاد پایانی، تشکیل ستاد فرهنگ و اقتصاد در شهرستان، تهیه و تدوین تقویم فرهنگی سال با برگزاری حداقل هفت همایش علمی و فرهنگی در باب هفت فضیلت انسانی نظیر (همدلی، وجدان، خویشتن داری و خویشتن شناسی، احترام، مهربانی، صبر، بردباری و انصاف)است.

رئیس دانشگاه آزاد جم افزود: تبدیل این دستاوردها و مولفه‌های مستخرجه به یک کتاب و تدوین سند چشم انداز فرهنگی شهرستان برای سال‌های آتی و نسل‌های آینده جم البته با تایید فرهنگ بومی، ملی و آئینی باشد.

IMG11241765

این همایش با تقدیر از بالغ بر 80 نفر از اساتید دانشگاه توسط مسئولین حاضر در جلسه به پایان رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا