گوناگون

امکان تولید درون مایه ادبی و هنری از جنگ 8 ساله تا صد سال دیگر هم وجود دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد درودیان، نویسنده و پژوهشگر جنگ در نشست تخصصی نقش مردم در دفاع مقدس و انعکاس آن در ادبیات پایداری که عصر روز گذشته به همت مجمع ناشران دفاع مقدس در سالن یاس بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس مقاومت مهمترین مسئله بود، تصریح کرد: در زمینه مقاومت نیز مهمترین رویکرد، مقاومت مردمی و حضور مردم در جنگ بود.

وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس و در زمان بنی صدر، سپاه مجموعه ای نامنظم بود که با حذف وی نظم خود را بدست آورد، افزود: دفاع مقدس عکس العمل ما در مقابل تجاوز رژیم بعثی عراق بود ولی آنچه میان عراق و ایران رخ داد، جنگ بود و عمل ایران دفاع مقدس بود. خون شهدا و وجود شهدا در دوران دفاع مقدس این جسارت را به نویسندگان می دهد که حقایق جنگ  را مطرح کنند.

این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس با طرح این سؤال که آیا ایران در جنگ با عراق غافلگیر شد، افزود: چه تعداد کتاب به این بعد از جنگ پرداخته و این مهم را بررسی کرده تا در مقاطع و میدان های بعدی دچار حوادث آن زمان نشویم. پیوستگی و علاقه مردم با انقلاب اسلامی، دفاع مردمی در دوران دفاع مقدس را رقم زد.

درودیان با بیان اینکه مردم و باورهایشان موتور محرکه تمام فعالیتهای سیاسی و اجتماعی کشور است، گفت: قدرت مردمی کشور هم اکنون تثبیت شده و همچنان امتداد دارد، در راستای همان دو مولفه گام بر می دارد.

این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس با اشاره به اینکه جنگ ایران و عراق به واسطه زمان 8 ساله، نقش مردم در ابعاد مختلف، وجود نهادها و سازمانها و تحولات اجتماعی گوناگون دارای ظرفیتهای بسیاری است، تصریح کرد: این ظرفیت بی بدیل در تاریخ ایران بسیار تأثیرگذار است و تا صد سال هم ظرفیت و درون مایه هرگونه فعالیت هنری و ادبی را دارد و اگر ضعفی در این گونه آثار ادبی، هنری و تاریخی دیده می شود، حاصل از ضعف ماست.

در ادامه این نشست برخی از حضار با طرح سؤالاتی به بررسی ابعاد پژوهش در جنگ و آفات و آسیبهای این عرصه و نیازهای تحقیقی پیرامون نقش مردم در دفاع مقدس و بازتاب آن در آثار منتشره پرداختند.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا