گوناگون

هنوز محدودیت‌های فراوانی برای دختران وجود دارد

یک جامعه‌شناس معتقد است، اینکه حضور دختران در بخش‌های مختلف جامعه زیاد شده پوسته ماجرا است و هنوز بسیاری از دختران خصوصا در شهرهای کوچک و روستاها با محدودیت‌های فراوانی مواجهند.

علیرضا قاسمی به مناسبت روز دختران در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه کرمانشاه، با اشاره به نام گذاری یک روز به عنوان روز دختران، گفت: اینکه روزی به دختران اختصاص داده شده قدم خوبی برای ارتقاء جایگاه این قشر از جامعه است.

وی با بیان اینکه روند توجه به دختران را باید در پروسه تاریخی بررسی کرد، ادامه‌داد: از زمان ورود دین اسلام و طی سال‌های اخیر نویدهای خوبی برای بهبود اوضاع زنان و دختران دیده می‌شود و ارزش دخترانی که تا قبل از اسلام زنده به گور می‌شدند، بسیار بیشتر شده است.

به گفته این استاد دانشگاه هم‌اکنون امکانات و فضاهای بهتری خصوصا در شهرهای بزرگ برای حضور دختران در اجتماع فراهم شده و بسیاری از دختران در عرصه‌های اجتماعی حضوری فعال دارند و توفیقاتی نیز کسب کرده‌اند.

قاسمی افزود: همه آنچه که در ادارات و دانشگاه ها دیده می‌شود پوسته موضوع است و هنوز در بسیاری از مناطق خصوصا شهرهای کوچک و روستاها هنوز محدودیت‌های فراوانی برای دختران وجود دارد.

وی این محدودیت‌ها را ناشی از فرهنگ مردسالاری و پدرسالاری دانست که بین خانواده‌ها نهادینه شده و هنوز اثرگذاری خود را دارد و در برخی از موارد آنچنان در خانواده‌ها ریشه دوانده که بسیاری از زنان و دختران آن را پذیرفته‌اند و فکر می‌کنند شرایط باید همین‌گونه باشد.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز در بسیاری از مناطق دختران از طرف پدر، برادر و حتی مادر و خواهر بزرگ محدود می‌شوند.

قاسمی با بیان اینکه بخشی از این فرهنگ را خود دختران و زنان رقم زده اند، یادآوری کرد: وقتی که مادر از کودکی به دختر خود می گوید باید برای برادرش کار کند، فرهنگ مردسالاری جا می افتد.

وی اشاره‌ای هم به پیامدهای محدودشدن دختران داشت و تصریح‌کرد: دخترانی که امکان حضور در اجتماع را ندارند، دچار افسردگی، بی‌تفاوتی و عدم اعتماد به نفس می‌شوند و عادت می‌کنند دیگران برای آنها برنامه‌ریزی و تصیم‌گیری کنند.

به گفته این جامعه‌شناس خودکشی نیز از دیگر پیامدهای محدودیت‌های غیرمنطقی دختران است.

قاسمی گفت: متاسفانه در برخی موارد علاوه بر اینکه خانواده‌ها بین فرزند دختر و پسر خود تفاوت قائل می‌شوند، به لحاظ اجتماعی نیز امکانات و ظرفیت‌ها برای پسران بیشتر است.

وی اظهارکرد: البته شرایط در حال تغییر است و زنان و دختران روز به روز در حال گسترش فعالیت‌های خود در جامعه هستند و موفقیت‌هایی که به دست می‌آورند، تبلیغی برای آنها است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ما در حال گذار از یک حالت سنتی به مدرن هستیم، یادآوری کرد: در این شرایط عده‌ای هنوز به صورت افراطی محدودیت را اعمال می‌کنند و عده‌ای دیگر نیز کاملا رادیکال و آزاد برخورد می‌کنند.

قاسمی با بیان اینکه دختران و پسران فارغ از تفاوت‌های فیزیولوژیکی که دارند باید به لحاظ اجتماعی برابر باشند، افزود: مسئولان نیز باید در این خصوص ظرافت بیشتری به خرج دهند و قوانین بهتری نیز برای زنان و دختران تصویب شود.

به گفته وی با وجود این شرایط می‌توان به بهبود وضعیت و جایگاه زنان و دختران در جامعه بیش از پیش امیدوار بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا