گوناگون

واقعیت اجتماعی مبنای سیاستگذاری در حوزه کودکان کار است

81157528 5683500

به گزارش روز جمعه ایرنا از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روزبه کردونی با اشاره به اینکه طبق مصوبه دومین شورای ساماندهی کودکان خیابانی از تشکیل دو کارگروه تخصصی برای تدوین بسته سیاستی در خصوص کودکان کار و خیابان و بازنگری در آیین نامه فعلی شورای ساماندهی خبر داد.

وی در همین ارتباط از تمام فعالان حقوق کودک، نهادهای مدنی، رسانه ها و صاحبنظران دانشگاهی خواست: دیدگاه های خود را در این خصوص تا پایان اریبهشت ماه به دفتر آسیب های اجتماعی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به نشانی asibha@mcls.gov.ir ارسال کنند.

وی با بیان اینکه موضوع حمایت اجتماعی و سیاست گذاری در خصوص وضعیت کودکان کار و خیابان از اولویت های کاری وزیر و معاون رفاه اجتماعی او است، گفت: به همین دلیل پس از هشت سال تعطیلی ظرف مدت چهار ماه دو نشست شورای ساماندهی تشکیل شده و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست شرکت کرد.

وی ادامه داد: ارتقا نقش نهادهای مدنی و صاحبنظران دانشگاهی بویژه در عرصه سیاست گذاری مرتبط با کودکان کار و خیابان وایجاد هماهنگی بین دستگاه ها و نهادهای مسئول در این حوزه دو راهبردی است که دبیرخانه شورای ساماندهی کودکان خیابانی در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرکل امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص آمار کودکان کار و خیابان در کشور، افزود: برخی آمار 7 میلیون کودک کار در ایران را عنوان کرده اند که این رقم طبق گزارش سال 2012 سازمان بین المللی کار ILO غیرقابل اعتبار است.

وی با بیان اینکه سازمان بین المللی کار، آمار کودکان در اشتغال در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) را هفت میلیون نفر و آمار کودکان کار این منطقه را 6 میلیون و 300 هزار نفر اعلام کرده، تصریح کرد: با این وصف چگونه امکان دارد که آمار کودکان کار در ایران از کل کودکان کار خاورمیانه و شمال آفریقا بیشتر باشد.

کردونی با تاکید بر اینکه آمار جهانی از وجود بیش از 264 میلیون کودک در اشتغال و 167 میلیون نفر کودک کار در اقصی نقاط دنیا حکایت دارد، افزود: کودکان کار و کودک کار در خیابان یک چالش جهانی است و همانگونه که وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در اجلاس جهانی محو کودک کار در برزیل تحلیل کردند، تحمیل الگوی نئولیبرالی توسعه بر کشورهای فقیر و تقسیم ناعادلانه ثروت برنامه ریزی برای این کودکان را پیچیده تر کرده است.

وی با اشاره به اینکه طبق تعاریف بین المللی مقوله اشتغال کودکان، کار کودک و کودکان کار در خیابان سه پدیده متفاوت با تعاریف مجزا هستند که البته با هم همپوشانی دارند، افزود: طبق نتایج سرشماری سال 1390 که توسط مرکز آمار گزارش شده در رده سنی10تا 14 ساله تعداد شاغلین شهری 23 هزار و 619 نفر و در رده سنی 19 – 15 سال تعداد شاغلین شهری 323 هزار و 494 نفر هستند.

وی عنوان کرد: 75 درصد شاغلان 10تا 14 سال و 86 درصد شاغلان 15تا 19 ساله کودک پسر هستند.

مدیرکل امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی با اشاره به اینکه عزم ملی یکی از محورهای اعلام شده توسط رهبر معظم انقلاب در سال 1393 است، اظهار امیدواری کرد: در سال جاری با هماهنگی و همراهی نهادها و دستگاه های مسؤول، رسانه ها، نهادهای مدنی، خیرین و دانشگاهیان بتوان جهت کاهش آلام و رنج های کودکان در معرض آسیب گام های اساسی برداشت.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور مبنی بر اینکه مواجهه با آسیب های اجتماعی باید با تکیه بر مردم و مشارکت و حضور آنان باشد، تصریح کرد: در این چارچوب گسترش و ساختارمند کردن نقش نهادهای مدنی در عرصه سیاست گذاری مرتبط با آسیب های اجتماعی یکی از محورهای اصلی اقدامات دفتر امور آسیب های اجتماعی در سال جاری خواهد بود.

کردونی در پایان گفت: یکی از راهبردهای اساسی برای مواجهه با پدیده کودکان کار و خیابان ایجاد رشد اقتصادی پایدار است و بر این اساس باید عنوان کرد، ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط رهبری نظام و تدابیر دولت برای سامان بخشی به حوزه اقتصاد چشم انداز امیدوارکننده ای برای ارتقا وضعیت کودکان در معرض آسیب ایجاد کرده است.

اقتصام(1)9123**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا