سیاسی

ادعای روزنامه آمریکایی:ایران و آمریکا برای حمایت از کردها در یک جبهه اند

به گزارش میهن پست – روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با پرداختن به وضعیت کنونی عراق نوشت، کمک به نیروهای کرد در عراق سبب شده تا ایران و آمریکا برای مبارزه با دشمن مشترک‌شان در یک جبهه قرار گیرند.

به نقل از ایسنا ، وال استریت ژورنال در این باره نوشت: تلاش ایران و آمریکا برای کمک به نیروهای پیش‌مرگ کرد به منظور مقابله با گروه‌های تروریستی آن‌ها را در یک جبهه قرار داده است.

حملات هوایی هفته گذشته آمریکا به نیروهای پیش‌مرگ به آن‌ها کمک کرد تا بتوانند کنترل دو شهر در اطراف اربیل، واقع در کردستان عراق را که پیش‌تر به دست نیروهای دولت اسلامی عراق و شام (داعش) افتاده بود پس بگیرند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به اظهارات یک خبرنگار نوشت: فرماندهان ارشد کرد روز دوشنبه در مرکز فرماندهی عملیات در حومه شهر مخمور با مشاوران ایرانی ملاقات کرده‌اند.

این رویکرد موازی، به طور آشکارا نشان می‌دهد ایران و آمریکا در رقابتی طولانی مدت برای تأثیرگذاری در عراق دلیلی مشترک برای احیای توان نیروهای پیش‌مرگ پیدا کرده‌اند.

به نوشته وال استریت ژورنال، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیش‌تر اذعان کرده بود که آمریکا و ایران درک مشترکی از تهدیدات داعش دارند، اما این لزوما به این معنی نیست که منافع استراتژیکی مشترکی داشته باشند.

کردهای ایزدی این روزها با محاصره در کوه های عراق توسط داعش در شرایط وخیمی قرار دارند
کردهای ایزدی این روزها با محاصره در کوه های عراق توسط داعش در شرایط وخیمی قرار دارند

نیروهای پیش‌مرگ پس از آن‌که داعش توانست به سمت اربیل پیشروی کند مجبور به عقب نشینی شدند چون این نیروها در داخل و خارج از عراق به عنوان خط مقدم دفاعی علیه این گروه تندرو به شمار می‌آمدند.

هلگورد حمت علی، سخنگوی نیروهای پیش‌مرگ کرد، اظهار کرد: تمام مرزهای مورد تهدید قرارگرفته است و تمام مناطق به صحنه نبرد تبدیل شده است.

وی هم‌چنین گفت که از مشارکت ایرانی‌ها در جبهه مخمور مطلع نبوده است اما حمایت آن‌ها از نیروهای پیش‌مرگ مورد انتظار بوده است.

حکمت علی تأکید کرد: از حمایت کشورهای منطقه از نیروهای پیش‌مرگ استقبال می‌کنیم.

رامان مجید، نماینده سیاسی اتحاد میهنی کردستان عراق نیز گفت: ایران حمایت خود را نشان داده است.

حملات هوایی هفته گذشته آمریکا به نیروهای پیش‌مرگ به آن‌ها کمک کرد تا بتوانند کنترل دو شهر در اطراف اربیل که پیش‌تر به دست نیروهای دولت اسلامی عراق و شام (داعش) افتاده بود پس بگیرند.

بر اساس این گزارش، اتحاد میهنی کردستان (PUK) یکی از دو حزب اصلی تشکیل دهنده نیروهای پیش‌مرگ است که روابطی خوب با ایران داشته است.

وال استریت ژورنال هم‌چنین به اظهارات جان کری، وزارت امور خارجه آمریکا در ماه ژوئن اشاره کرد که گفته بود همکاری نظامی با ایران را در عراق غیرمحتمل نمی‌داند. اما این اظهارات بعدتر از سوی پنتاگون و کاخ سفید رد شد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت که هرگونه تعامل با ایران همکاری نظامی را شامل نمی‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا