گوناگون

وجود احزاب یک ضرورت اجتماعی است/ برخورد امنیتی با حزب اعتماد ملی درست نیست

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رسول منتجب نیا، چهارشنبه شب در نشست “تحزب؛ امکان یا امتناع” در محل دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: آقای کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی  در حصر است و او به عنوان یک کاندیدای ریاست جمهوری با عملکرد و روشی که به کاربرده شده مخالف است و حکومت برای این موضوع با او برخورد کرد لذا ما معتقدیم کروبی و موسوی اگر جرمی مرتکب شده اند باید محاکمه علنی شوند.

موسوی و کروبی را در حضور نمایندگان مردم و خبرنگاران محاکمه کنید

قائم مقام حزب اعتماد ملی ادامه داد: دبیر کل بسیاری از احزاب  در حصر قرار دارند و در ارتباط با قانون شکنی موسوی و کروبی تنها راه برپایی دادگاه است و جمهوری اسلامی باید دادگاه علنی تشکیل دهد و آقایان را در حضور نمایندگان مردم و خبرنگاران محاکمه کرده تا مجازات آنها مشخص شود.

وی عنوان کرد: حزب اعتماد حزبی سربلند و اصلاح طلب است و این حزب می تواند الگویی نوین به کشورهای دیگر ارائه کند  بنابراین برخورد امنیتی که به ناحق علیه حزب اعتماد ملی صورت گرفته درست نیست و در حال حاضر بزرگترین مشکل ما در حصر بودن دبیر کل است.

وجود احزاب  یک ضرورت قطعی و اجتماعی است

حجت الاسلام منتجب نیا در بخشی از سخنانش با تاکید بر اینکه وجود احزاب در جامعه ضروری است، افزود: برخلاف تصوری که برخی از افراد متدین دارند و حزب را یک امر ضد ارزشی می دانند من اعتقاد دارم که وجود احزاب یک ضرورت قطعی و اجتماعی است.

وی تصریح کرد: فعالیت سیاسی به صورت فردی و انفرادی و غیرحزبی یا ممکن نیست یا اثرگذار نیست و از سویی دیگر فعالیت سیاسی گروهی و دسته جمعی بدون شناسنامه و هویت حزبی یک تشکل و فعالیت غیرقانونی و زیرزمینی است و نظام آن را نمی پذیرد.

وابستگی به دولت و از دست دادن استقلال حزبی از بزرگترین آفت های حزبی است

حجت الاسلام منتجب نیا با اعلام اینکه وجود حزب و تحزب در جامعه بشری جزء ضروریات اجتماعی است، افزود: شناسایی، جذب، آموزش و تربیت و پرورش افراد و کادرها، بدست آوردن و پردازش و تحلیل اخبار منطقه ای و بین المللی از اهداف اصلی احزاب است.

قائم مقام حزب اعتماد ملی در خصوص آفت های حزبی نیز بیان کرد: مشخص نبودن هویت حزب،عدم فراگیری احزاب، محدود شدن به کادر مرکزی و ورود پیدا نکردن به مسائل کشور، فاصله گرفتن از بدنه اجتماعی، در لاک انحصار حزبی قرار گرفتن،  تبدیل شدن حزب به ستاد انتخاباتی و وابستگی به حکومت و دولت و از دست دادن استقلال و هویت حزبی از بزرگترین آفت های حزبی است.

حجت الاسلام منتجب نیا تاکید کرد: بعضی از آفات احزاب مربوط به مسئولان است که در دولت گذشته شاهد بودیم حزب را به عنوان ستون پنجم در نظر گرفتند و در حال حاضر نیز از دولت روحانی به شدت انتقاد داریم و برخورد فعلی با احزاب به دور از شان دولت یازدهم و رئیس جمهور است و ما از وزارت کشور می خواهیم که احزاب را حمایت و تقویت کنند.

وی تصریح کرد: برخی احزاب متکی به قدرت هستند اما احزاب نوپا و مستقل همواره دچار مشکل هستند و فقدان امکانات، رسانه های مکتوب و مجازی و برخورد خشن اجزاء حکومت با رسانه ها موجب می شود که فرهنگ تحزب در کشور ما کمتر جابیفتد.

بنده از تعدد و تکثر احزاب دفاع می کنم/ تک حزبی بودن به استبداد سیاسی می انجامد

وی با تاکید بر اینکه بنده از تعدد و تکثر احزاب دفاع می کنم، گفت: تک حزبی بودن، یکی از آفات بزرگ جامعه است و این امر به استبداد سیاسی و دیکتاتوری حزبی می انجامد.

حجت الاسلام منتجب نیا ادامه داد: امروز مشکل تعدد و تکثر احزاب نیست و باید به جایی برسیم که تمام مردم ما به حکم وظیفه ملی در حزبی جا داده شده و خود را در قالب حزب تعریف کنند.

با رویکرد مردمی و نه سلب اختیار برای احزاب جایگاه قانونی و مردمی قائل شویم

قائم مقام حزب اعتماد ملی اظهار کرد: در حال حاضر 32 سال از قانون احزاب می گذرد و برخی می خواهند این قانون تغییر کند طوری که در دولت گذشته اصلاح قانون احزاب مطرح بود اما خوب شد که این قانون در آن دولت اصلاح نشد زیرا در این صورت مسئله انحلال احزاب پیش می آمد.

وی تاکید کرد: در دولت فعلی نیز بحث اصلاح قانون احزاب مطرح شد و ما از وزارت کشور تقاضا می کنیم که با رویکرد مردمی و نه سلب اختیار برای احزاب جایگاه قانونی و مردمی قائل شود.

وی یادآور شد: طی هشت سال گذشته دولت فرهنگ حزب ستیزی و حزب گریزی را رواج داد و در دولت خاتمی توسعه سیاسی و اهتمام به تکثر و تعدد حزب موج می زد.

قائم مقام حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به در حصر بودن دبیر کل حزب اعتماد ملی، مهدی کروبی تصریح کرد: آقای کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی  در حصر است اما او به عنوان یک کاندیدای ریاست جمهوری با عملکرد و روشی که به کاربرده شده مخالف است و حکومت برای این موضوع با او برخورد کرد لذا ما معتقدیم کروبی و موسوی اگر جرمی مرتکب شده اند باید محاکمه علنی شوند.

وی ادامه داد: دبیر کل بسیاری از احزاب  در حصر قرار دارند و در ارتباط با قانون شکنی موسوی و کروبی تنها راه برپایی دادگاه است و جمهوری اسلامی باید دادگاه علنی تشکیل دهد و آقایان را در حضور نمایندگان مردم و خبرنگاران محاکمه کرده تا مجازات آنها مشخص شود.

برخورد امنیتی که به ناحق علیه حزب اعتماد ملی صورت گرفته درست نیست

قائم مقام حزب اعتماد ملی عنوان کرد: حزب اعتماد حزبی سربلند و اصلاح طلب است و این حزب می تواند الگویی نوین به کشورهای دیگر ارائه کند  بنابراین برخورد امنیتی که به ناحق علیه حزب اعتماد ملی صورت گرفته درست نیست و مشکل دیگر ما در حصر بودن دبیر کل است.

حجت الاسلام منتجب نیا تصریح کرد: امیدواریم این حزب فعال شود تا حزبی قانونمند و مردمی به تحزب کشور ارائه کنیم.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با تاکید بر اینکه بنده به شدت با احزاب متکی به دولت مخالف هستم، عنوان کرد: دولت و حکومت نباید حزب تشکیل دهند بلکه مردم باید این کار را انجام دهند و در این راستا حزب باید ناظر حکومت و نه در اختیار حکومت باشد.

اگر گروه های فشار را بپذیریم آنگاه حرمت شکنی رواج پیدا می کند

وی بیان کرد: در یک نظام اگر گروه های فشار را پذیرفتیم آنگاه نقض قوانین، پذیرفتن هرج و مرج، اعتراف به عجز و ناتوانی در برابر برقراری نظم و آرامش، بی توجهی به آبرو و حیثیت افراد و حرمت شکنی رواج پیدا می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا