گوناگون

وزیر نیرو: برق در ایران ارزانتر از همه جهان است

81216939 5788234

به گزارش ایرنا، ˈحمید چیت چیانˈ پنجشنبه شب در گفت و گو با برنامه ˈقم 1404ˈ سیمای مرکز قم (شبکه نور) افزود: طبق آمار و اطلاعات دقیق و معتبر در دنیا کشورهایی با سطح درآمد و زندگی بالاتر و یا پایین تر و همچنین مانند ایران برخوردار از ذخایر انرژی بالا و یا فقیر از نظر ذخایر انرژی وجود دارند، که در بین آنها هیچ کشوری در دنیا که قیمت برق آن به ارزانی ایران باشد، وجود ندارد.

وزیر نیرو با اشاره به قیمت آب در کشور، تصریح کرد: قیمت هر متر مکعب آب به طور میانگین در کشور 10 هزار ریال است که هزینه های مختلف آن از جمله احداث سد، تامین و خطوط انتقال و همچنین تصفیه را شامل می شود.

وی با بیان اینکه مبلغی که ساکنان شهرها برای هر متر مکعب آب می پردازند کمتر از یک سوم هزینه تمام شده، یعنی سه هزار ریال است، افزود: قیمتی که مشترکان روستایی بابت هر متر مکعب آب پرداخت می کنند، حدود یک دهم یعنی هزار ریال است.

چیت چیان با بیان اینکه قیمت لایه های مختلف مصرف کنندگان آب در کشور متفاوت است، گفت: میانگین دریافت شرکت های آبفا از کل خانوارها در کشور در هر ماه حدود 60 هزار ریال است در حالی که قیمت همین آب در کشورهای دیگر حدود 2 دلار است.

وزیر نیرو با اشاره به بالا بودن هزینه های تامین آب شرب مشترکان تصریح کرد: مشترکان نباید با این استدلال که پول آب را می دهند آن را به میزان دلخواه مصرف کنند، وظیفه ملی و شرعی همگان ایجاب می کند برای در مضیقه قرار نگرفتن سایر مشترکان بویژه در بخش کشاورزی در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

** 92 درصد آب مصرفی کشور، صرف کشاورزی می شود

وزیر نیرو همچنین با بیان اینکه حدود 92 درصد از آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود ،افزود: 2 درصد از آب مصرفی برای مصارف صنعتی و شش درصد نیز برای مصارف خانگی و شرب مورد استفاده قرار می گیرد.

وزیر نیرو با اشاره به مصرف بخش عمده ای از انرژی آب در بخش کشاورزی برای متعادل ساختن مصرف آب در این بخش، خاطر نشان کرد: طبق مطالعات و بررسی های صورت گرفته برای مقایسه مصرف آب بین ایران با کشورهای مشابه خود از نظر اقلیمی و فناوری مانند پاکستان، عربستان، لیبی و ترکیه، افزود: در این کشورها برای کشت یک هکتار برنج حدود 15 هزار متر مکعب در سال آب مصرف می شود در حالی که این میزان در ایران برای این مقدار حدود 25 هزار متر مکعب است.

وی افزود: برای کشت یک هکتار چغندر قند در کشورهای دیگر حدود 10 هزار متر مکعب آب مصرف می شود در حالی که این میزان در ایران 16 هزار متر مکعب است.

** مصرف بی رویه آب در ایران به علت ارزان بودن آن است

وزیر نیرو با تبیین دلایل این مصرف بیش از اندازه، افزود: از نخستین علل این مصرف بی رویه ارزانی آب در کشور است، و دیگر اینکه آموزش های لازم برای مصرف به کشاورزان داده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه قطعا راهکارهایی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و جود دارد، افزود: اولین اقدام این است که کشت ها و محصولاتی مانند صیفی جات و علوفه که نیاز کمتری به آب دارند، انتخاب شوند.

وی افزود: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی باید کشاورزان را به سمت کشت محصولاتی که نیاز کمتری به آب دارند راهنمایی و هدایت کنیم.

چیت چیان با اشاره به تغییر شیوه آبیاری به عنوان دومین راهکار کاهش مصرف آب کشاورزی در کشور، افزود :هم اکنون در کشتزارها و باغات، بیشتر از روش غرقابی استفاده می شود که در این روش مقدار کمی از آب پای درخت می رسد و مابقی تبخیر و مورد استفاده زمین و گیاهان قرار نمی گیرد.

وی افزود: بدون شک استفاده از روش آبیاری تحت فشار قطره ای و یا بارانی مقدارآب مصرفی را به نصف می رساند.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی معمولا 85 درصد هزینه های مربوط به تغییر شیوه آبیاری تحت فشار را به صورت بلاعوض پرداخت می کند، و 10 درصد بقیه به صورت وام به کشاورزان پرداخت می شود، افزود: راه سوم کاهش مصرف آب تغییر کشت محصول از سنتی به صنعتی مانند استفاده از روش کشت گلخانه ای است.

وی افزود: در این این روش مصرف آب کمتر، تولید محصول بیشتر، و همچنین درآمد کشاورزان هم بیشتر می شود.

** آب صرفه جویی شده باید صرف احیای تالاب ها شود

وی با تاکید بر این که صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی نباید صرف افزایش و توسعه زمین های کشاورزی شود، افزود: میزان صرفه جویی شده در مصرف، باید صرف تعادل بخشی سفره های آب زیر زمینی شود و یا برای احیای تالاب های خشک شده کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به هزینه های بالای تصفیه آب شرب، افزود: معمولا در شهرها یک شبکه آب شرب وجود دارد که مردم بیشتر نیازهای خود مانند شستن خودرو و حیاط و همچنین آبیاری گل و گیاه را با آن انجام می دهند، که موجب بالارفتن هزینه های کشور می شود.

وی افزود: برای حل این معضل برای نخستین بار در حرم حضرت معصومه(س) یک شبکه سه گانه ای ایجاد شده است که از طریق آن آبی که آب خام نام دارد و مستقیما از چاه پمپاژ می شود برای شستن محوطه حرم، فضای سبز و تامین آب فلاش تانک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به شبکه آب بهداشتی در حرم قم، افزود: این آب هر چند قابل شرب هم است ولی برای سایر مصارف دیگر مانند وضو گرفتن نیز مورد استفاده قرار می گیرد و آب دیگر که شبکه آب شرب است با کیفیت بالا فقط برای خوردن مورد استفاده زایران قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه با احداث این سه شبکه موازی هزینه های آب مصرفی بسیار کاهش پیدا کرده است ابراز امیدواری کرد: این کار بتواند سرمشق و الگوی مناسبی برای سایر شهرهای بزرگ و همچنین موسسه ها، بیمارستان ها، اداره ها و دانشگاه های بزرگ باشد.

وزیر نیرو روز پنجشنبه با سفر به قم با حضرات آیات ˈلطف الله صافی گلپایگانیˈ و ˈناصر مکارم شیرازیˈ از مراجع تقلید و آیات سید محمود هاشمی شاهرودی نائب رییس اول مجلس خبرگان رهبری، آیت الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجج اسلام و المسلمین ˈسید محمد سعیدیˈ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) و ˈسید جواد شهرستانیˈ نماینده آیت الله ˈسید علی سیستانیˈ در ایران دیدار و گفت و گو کرد. ک/2

7403 / 380/ 3404

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا