Mihanpostپیشنهاد سردبیرهوا فضا

پرتاب پیشرفته ترین ماهواره هواشناسی دنیا به مدار زمین

پرتاب پیشرفته ترین ماهواره هواشناسی دنیا به مدار زمین با موفقیت از پایگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدا انجام شد و به گفته کارشناسان این ماهواره می تواند پیش بینی های هواشناسی را با وسعت کره زمین متحول کند . برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .

پیشرفته ترین ماهواره هواشناسی دنیا با نام GOES-16 و بوسیله موشک قدرتمند اطلس ۵ به سمت مدار زمین پرتاب شده است . با وجود پیشرفت های بسیار زیاد در زمینه پیش بینی وضعیت آب و هوا هنوز هم سالانه تعداد زیادی از مردم به علت عدم آگاهی از وضعیت نا مناسب جوی و یا وقوع طوفان ها جان خود را از دست می دهند .

به همین دلیل سازمان ملی تحقیقات جوی و اقیانوسی آمریکا NOAA پروژه ساخت ماهواره های هواشناسی  GOES  را راه اندازی کردند و حالا شانزدهمین ماهواره ساخته شده در این پروژه پیشرفته ترین ماهواره هواشناسی دنیا لقب گرفته است .

استفان ولتز یکی از مجریان این پروژه در خصوص پیشرفته ترین ماهواره هواشناسی دنیا می گوید:

اطلاعاتی که این ماهواره جدید در اختیار کارشناسان آب و هوا قرار خواهد داد تا حد بسیار زیادی ارتقا داده شده . به عنوان مثال می توان گفت مانند این است که به جای استفاده از تلویزیون های سیاه و سفید از ال ای دی های امروزی استفاده کنیم .

جالب است بدانید اولین ماهواره ساخته شده برای هواشناسی با عنوان GOES 1 در سال ۱۹۷۵ به مدار زمین فرستاده شد و قابلیت های بسیار محدودی داشت . پس از آن نیز ماهواره های بعدی کمی پیشرفته تر شده و یکی پس از دیگری به فضا ارسال شدند . این ماهواره ها همگی در فاصله ۳۶ هزار کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته و با سرعتی دقیقا معادل سرعت چرخش زمین به دور خودش در حال گردش هستند . به عبارت دیگر ماهواره های ارسال شده برای پیش بینی وضعیت آب و هوایی همگی در یک نقطه ثابت قرار می گیرند .

کارشناسان امیدوارند با استفاده از این ماهواره جدید خطاهای کارشناسان آب و هوا به حداقل رسیده و آنها بتوانند بصورت دقیق تری وضعیت جوی را بررسی کنند .

با هم در میهن پست تصاویری از پیشرفته ترین ماهواره هواشناسی دنیا را تماشا می کنیم.

منبع : space

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا