Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

پنجه روباتیکی با الهام از اختاپوس توسط محققان آلمانی ساخته شد

به تازگی محققان شرکت آلمانی Festo با الهام از اختاپوس یک پنجه روباتیکی ساخته اند که به نوعی همه کاره بوده و در بخش خط تولید کارخانه ها کاربرد فراوانی دارد . در ادامه برای مشاهد تصاویر و توضیحات بیشتر با میهن پست همراه شوید .

پنجه روباتیکی که توسط محققان شرکت آلمانی Festo  طراحی و شاخته شده است، OctopusGripper  نام دارد . این پنجه روباتیکی دارای دو ردیف مکنده است که با استفاده از همین مکنده ها می تواند جسم مورد نظر را به خود بچسباند و البته آن را جابجا کند .

جنس بدنه این پنجه روباتیکی از سیلیکون نرم بوده و به همین دلیل می تواند هر نوع جسمی را با هر ابعاد و شکل ظاهری در خود بپیچد . اما جالب است بدانید با این که OctopusGripper برای محیط های کاملا صنعتی طراحی شده با استفاده از یک اپلیکیشن موبایل کنترل خواهد شد .

اصول کار پنجه روباتیکی با استفاده از فناوری پنوماتیکی است که در آن از گاز فشرده استفاده می شود .بطوریکه یک مخزن در کنار ربات قرار گرفته و هوا مورد نیاز برای مکنده ها را تامین خواهد کرد .

در مورد پنوماتیک یا نیوماتیک بد نیست بدانید که نوعی فناوری است که به مطالعه و به‌ کارگیری گازهای فشرده برای ایجاد نیروی مکانیکی می‌ پردازد. از فناوری گازهای فشرده به‌ طور گسترده‌ ای در صنعت استفاده می‌ شود و کارخانه‌ ها از هوای فشرده برای کنترل دستگاه‌ های ابزار دقیق استفاده می‌ کنند.اکثر سیستم‌ های پنوماتیکی به‌ کاررفته در صنعت معمولا با هوای فشرده یا گازهای بی‌ اثر فشرده راه‌ اندازی می‌ شوند پس هیچ گونه خطری هم در استفاده از این فناوری وجود نخواهد داشت ؛ مانند کمپرسورهای سیلندری که با موتور الکتریکی راه‌ اندازی می‌ شوند، موتورهای هوایی، و دیگر تجهیزات. هنگامی که نیاز به سیستم‌ های ارزان‌ قیمت، انعطاف بیشتر یا جایگزین ایمن‌ تر برای موتورهای الکتریکی و عملگرها باشد، یک سیستم پنوماتیکی که از طریق سولونید ولوهای خودکار یا دستی کنترل می‌ شود، انتخاب می‌ شود.

البته این ربات قابلیت همخوانی با هر نوع محیطی را داشته و اگر در کارخانه مورد نظر مخزن هوای دیگری موجود باشد می توان از همان نیز برای راه اندازی پنجه روباتیکی استفاده کرد .

اما جالب تر آنکه ربات OctopusGripper دارای بستر اتوماسیون پنوماتیک بوده که به کمک این بستر می توان میزان فشار مکنده ها را کم و زیاد کرد در این صورت برای اجسام حساس و سبک فشار هوای پایین و برای اجسام سنگین تر فشار هوای بالایی در نظر گرفته خواهد شد . بطور کلی می توان گفت که این پنجه روباتیکی برای جابجایی هر چیزی در محیط های صنعتی کارآمد است .

ربات OctopusGripper با الهام از پاهای اختاپوس طراحی شده، اگر به ظاهر پاهای این حیوان نگاهی بیاندازید به این نتیجه خواهید رسید که او هم تقریبا مشابه این ربات عمل خواهد کرد .

باهم در میهن پست تصاویری از پنجه روباتیکی OctopusGripper  را تماشا خواهیم کرد .

منبع : newatlas

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا