Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

ناسا از برنامه های پروژه دروازه دوردست فضایی خود رونمایی کرد

ناسا قصد دارد در سال های آینده فضانوردانی را جهت انجام ماموریت های اکتشافی به مریخ اعزام کند. این سازمان به همین منظور پروژه دروازه دوردست فضایی را تعریف کرده و به تازگی از برنامه های این پروژه رونمایی کرده است . در ادامه با میهن پست همراه شوید .

دروازه دوردست فضایی عنوان پروژه ای است که در آن سازمان ناسا قصد دارد یک پایگاه فضایی برای حرکت به دور کره ماه ساخته و از آن برای استقرار خدمه فضاپیما استفاده کند . این پروژه در حقیقت بخشی از برنامه این سازمان برای اعزام فضانورد به مریخ است که ناسا به تازگی از آن رونمایی کرده . تاکنون هر چه در مورد اعزام انسان به مریخ می دانستیم تنها اخبار جسته و گریخته ای بود که از منابع گوناگون انتشار می یافت اما این نخستین بار است که ناسا از برنامه‌ پایگاه فضایی خود رونمایی کرده است .

در این برنامه تاریخ اعزام فضانوردان به سیاره مریخ سال ۲۰۳۳ تعیین شده و شاید این خبر اکنون شبیه به داستان فیلم های تخیلی باشد اما تحقق تا ۱۶ سال آینده دور از تصور نیست .

در مرحله نخست که سال آینده انجام خواهد شد ناسا  فضاپیمای EM–۱ را ساخته و سیستم پرتاب فضایی آن را مورد آزمایش قرار خواهد داد البته این آزمایش بدون خدمه انجام خواهد داشت . سپس فضاپیمای Europa Clipper به فضا ارسال خواهد شد تا ماه سیاره مشتری را مورد بررسی قرار دهد .

دروازه دوردست فضایی
نقشه گرافیکی پروژه دروازه دوردست فضایی ناسا

سیستم پرتاب فضایی که در سال آینده مراحل آزمایشی اولیه خود را می گذراند شامل مجموعه‌ ای از مأموریت‌ هایی خواهد بود که قرار است بین سال‌ های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ انجام شود و طی آن اجزای لازم برای ساخت دروازه دوردست فضایی را پرتاب می‌ کند.

همانطور که می دانید ایستگاه فضایی بین‌ المللی بطور دائم به دور زمین می چرخد و البته خدمه ثابتی نیز دارد. اما این پایگاه جدید بسیار کوچک‌ بوده و تنها در موارد خاص خدمه غیر دائمی در آن حضور می یابند.

دروازه دوردست فضایی دارای یک ماژول کوچک زیستگاهی، یک اتوبوس برقی،ماژولی برای اهداف تحقیقاتی و هوابند است و سازمان ناسا نیز در این رونمایی اعلام کرده که فضاپیمای جدید تنها برای اهداف مطالعاتی ساخته خواهد شد و آژانس‌ های فضایی و کمپانی‌ های فضایی خصوصی مانند اسپیس‌ ایکس و بلو اوریجین می توانند از آن استفاده کنند .به این معنا که فضاپیماهای ماموریتی که قصد دارند به سایر مقاصد در منظومه شمسی سفر کنند می توانند از این فضاپیمای جدید بهره ببرند .

دروازه دوردست فضایی

این فضاپیما از سال ۲۰۲۷ به بعد در حقیقت همانند یک تاکسی فضایی بوده که برای سفر به  مقاصد دورتر کاربرد دارد. به عبارت دیگر فضاپیمای جدید می تواند فضانوردان را از دروازه دوردست فضایی به مقاصد آنها انتقال دهد و البته امکان بازگشت نیز با همین فضاپیما امکان پذیر است .

ناسا اعلام کرده که در اواخر دهه ۲۰۲۰ فضانوردانی را به کره ماه برده و ۳۰۰ تا ۴۰۰ روز آنها را در این کره نگه خواهد داشت و پس از آن نیز با مطالعه بیشتر روی شرایط و فضانوردان در سال ۲۰۳۳ خدمه را به مریخ اعزام خواهد کرد.

منبع : sciencealert

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا