Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریمعماری

سیمان رسانا برای آب کردن برف و یخ توسط محققان دانشگاه آیوا ساخته شد

پروفسور حلیل سیلان به همراه گروهش از دانشگاه آیوا موفق به ساخت یک نوع سیمان رسانا شده که می تواند برف ها و یخ های موجود را آب کرده و به نوعی مسیر را پاکسازی کند . در ادامه برای مشاهده توضیحات بیشتر با میهن پست همراه شوید .

سیمان رسانا با قابلیت آب کردن برف و یخ کاربرد زیادی در صنعت راه سازی دارد اما مهم تر از آن باند های فرودگاه به نوعی نیاز ضروری به این نوع از سیمان خواهند داشت . چراکه یخ زدگی باند فرودگاه ممکن است باعث لغو پروازها شده و یا تاخیرهای طولانی مدت را بوجود بیاورد.

سیمان رسانا

این سیمان رسانا که توسط گروهی از محققان دانشگاه آیوا و به رهبری پروفسور حلیل سیلان ساخته شده دارای دو لایه است لایه زیرین دارای  قطر ۱۰ سانتی‌ متری بوده از جنس سیمان معمولی می باشد و لایه رویی نیز با قطر ۹ سانتی متر حاوی یک درصد فیبر کربنی است که با سیمان و شن و ماسه ترکیب شده اما در میان این دو لایه شش الکترود قرار گرفته که باید به جریان برق متصل شود . این الکترودها که با استفاده از یک نرم افزار موبایل فعال می شوند جریان الکتریکی را به لایه رویی می فرستند و به این ترتیب فیبر کربنی نیز که لایه رویی را تبدیل به سیمان رسانا کرده دارای مقاومت الکتریکی شده و ایجاد گرما می کند .

در نهایت گرمای ایجاد شده توسط سیمان رسانا می تواند یخ ها و برف های موجود روی سطح را بصورت کامل آب کند تا دیگر هیچ لغزندگی در مسیر وجود نداشته باشد .در حال حاضر بصورت آزمایشی از این سیمان در فرودگاه بین‌ المللی Des Moines  استفاده می شود .البته تنها در قطعه‌ ای با ابعاد ۴/۶ در ۴/۱ متر .

سیمان رسانا

در مورد تاریخچه این ماده نیز جالب است بدانید سیمان یا سمنت واژه‌ایست که از لغت سمنتوم رومی گرفته شده و قدمت آن به پیش از میلاد می‌رسد. مصرف آن در ساختمان پانتئون شهر رم واقع در ایتالیا که مربوط به ۲۷ قبل از میلاد است، دیده شده است. در ساختمان گنبد این بنا که ۴۳ متر قطر دارد، مخلوطی از خرده‌سنگ و آهک پخته به کار رفته است.

ولی کشف سیمان به شکل امروز مربوط است به یک نفر بنای انگلیسی بنام ژوزف اسپدین که از پختن آهک و خاک رس در حرارت بالا و آسیاب کردن آن موفق شد ابتدایی‌ترین نوع سیمان را کشف نموده و آن را در تاریخ ۲۱ اکتبر ۱۸۲۴ به نام خود در انگلستان ثبت نماید و نام محصول به دست آمده را سیمان پرتلند گذاشت. علت این نامگذاری همان طور که گفته شد آن است که سیمان از سمنتوم رومی گرفته شده است و پرتلند نام جزیره‌ایست در انگلستان که رنگ سیمان پس از سخت شدن به رنگ سنگ‌های ساحلی این جزیره در می‌آید، به همین دلیل نام پرتلند را به دنبال سیمان برای آن انتخاب کرده اند.

البته قبل از ژوزف اسپدین، اشخاص دیگری در فرانسه و انگلستان از پختن خاک رس و سنگ آهک مصالح مشابهی به دست آوردند ولی هیچکدام کار خود را دنبال نکرده و محصول خود را به ثبت نرساندند، ژوزف اسپدین نخستین شخصی بود که سیمان را در اوایل قرن نوزدهم در انگلستان به ثبت رسانده و آن را ابتدا برای ساخت فانوس دریایی مورد استفاده قرار داد.

منبع   iastate

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا