گوناگون

پویایی اقتصاد در گرو تقویت معادن

81222369 5797534

هم اکنون ایران اسلامی با وجود تحریم های گسترده اقتصادی دشمنان با استفاده مطلوب از منابع داخلی مانند معادن می تواند با تبدیل تهدید مشکلات به فرصت شکوفایی اقتصاد، بر بالندگی خود بیافزاید.

بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایران یکی از مهم ترین تولیدکنندگان مواد معدنی در جهان است که با دارا بودن 68 نوع ماده معدنی، در زمره 15 کشور غنی معدنی جهان قرار گرفته است.

ایران با حدود یک درصد جمعیت جهان حدود هفت درصد ذخایر کشف شده دنیا را دارا است که خود حاکی از در اختیار داشتن بستر مناسب سرمایه گذاری در این بخش است.

از دیگر توانایی های این بخش در اقتصاد کشور می توان به این نکته اشاره کرد که بیش از 30 درصد ارزش اسمی بورس متعلق به بخش معدن است و شرکت های معدنی در ایران دارای بالاترین و با ثبات ترین حاشیه سود از میان 100 شرکت برتر در داخل کشور است.

این در حالی است که حدود 30 درصد صادرات غیر نفتی متعلق به بخش معدن است.

استان مرکزی نیز با 380 معدن و استخراج سالانه 14 میلیون تن ماده معدنی، رتبه هفتم معدنی کشور را به خود اختصاص داده است.

تاکنون از 57 نوع ماده معدنی موجود در کشور 42 نوع آن در استان مرکزی شناسایی شده و از آنها حدود 35 نوع ماده معدنی بهره برداری می شود.

تراورتن، سولفات سدیم، سرب، روی، سنگ آهن، سنگ گچ، پوزولان، کائولن، باریت و خاک های صنعتی از مهمترین ذخایر غنی معدنی قابل بهره برداری در این استان هستند.

در زمان حاضر از 64 واحد معدنی موجود در شهرستان زرندیه از توابع استان مرکزی، 29 واحد فعال و مابقی پروانه اکتشاف و بهره برداری را اخذ کرده اند.

سنگ، گچ، سیلیس و خاک های صنعتی بیشترین میزان ذخایر معدنی زرندیه را شامل می شود.

یک کارشناس امور معدن در زرندیه گفت: استفاده درست و بهینه از سرمایه های موجود از مهم ترین ارکان توسعه به شمار می رود.

ˈاحمد کریمیˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که امروزه معادن نقش کلیدی در پیشرفت اقتصاد دارند، افزود: دولت با ایجاد زیرساخت های لازم مانند راه دسترسی و تامین آب می تواند به فعال تر شدن بخش معدن کمک کند.

وی اظهار کرد: معدن کاران این شهرستان برای استخراج مواد نیازمند تسهیلات بانکی هستند که با وجود دریافت پروانه اکتشاف و بهره برداری قادر به این امر نیستند.

وی بیان کرد: تامین شرایط برای صادرات مواد معدنی به خصوص انواع سنگ ها و خاک ها می تواند در پویایی معادن موثر باشد.

رییس صنعت، معدن و تجارت زرندیه نیز گفت: هم اکنون 29 واحد معدنی فعال در زمینه های آهک، شن و ماسه، سیلیس، خاک های صنعتی، باریت، گچ و قیر در این شهرستان فعال است.

ˈاکبر حجازیˈ با اشاره به این که آمار دقیقی از میزان برداشت آنها وجود ندارد، افزود: بیشتر مواد معدنی استخراج شده از معادن این شهرستان به استان های قم، تهران و قزوین ارسال می شود.

وی نبود سرمایه در گردش را مهم ترین چالش حوزه معادن این شهرستان دانست و اظهار کرد: صاحبان این واحدها برای بهره برداری مواد معدنی نیازمند ادواتی مانند بیل مکانیکی هستند که انجام آن با تامین اعتبار امکان پذیر است.

وی بیان کرد: افزایش استخراج مواد معدنی نیازمند همکاری مسوولان برای رفع مشکل نقدینگی این واحدها با ارائه تسهیلات بانکی است.

حجازی گفت: در این خصوص با بانک های عامل رایزنی شده است که در صورت امکان با صاحبان معادن همکاری کنند.

وی با اشاره به میزان اختصاص سوخت یارانه ای (گازوئیل) افزود: هم اکنون یک سوم سوخت یارانه ای سال گذشته به معادن اختصاص می یابد که این میزان سهمیه (با توجه به نوع فعالیت معادن متفاوت است) تنها جوابگوی نیاز 15 روز آنان است.

وی اظهار کرد: اداره صنعت، معدن و تجارت زرندیه بر فعالیت معدن کاران نظارت داشته و برای اخذ پروانه بهره برداری از واحدهای معدنی همکاری لازم را دارد.

نماینده مردم شهرستان های ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وجود معادن متعدد در شهرستان زرندیه مسیر توسعه اقتصاد را هموار کرده است.

ˈشهلا میرگلوبیاتˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که معادن زرندیه پس از محلات و دلیجان از جایگاه مناسبی در سطح استان مرکزی برخوردار است، افزود: بیشترین معادن این شهرستان در خصوص شن و ماسه و انواع خاک های صنعتی است.

وی با اشاره به نبود کارخانه فن آوری در زرندیه اظهار کرد: با احداث این کارخانه ها از خارج شدن مواد خام معدنی از زرندیه و استان مرکزی جلوگیری شده و سود بیشتری عاید معدن کاران و بهره برداران خواهد شد.

میرگلوبیات گفت: حمایت مالی از سرمایه گذاران برای نوسازی تجهیزات یا وسائل مورد نیاز برای بهره برداری در قالب ارائه تسهیلات بانکی ضروری است.

وی افزود: در صورت احداث کارخانه فن آوری مواد معدنی در کنار معادن، اختصاص تسهیلات بانکی و همکاری مسوولان برای بهره برداری به پویایی اقتصاد و رونق تولید کمک می کند.

شهرستان زرندیه در شمال استان مرکزی واقع شده است.

دهم تیرماه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان ˈروز صنعت و معدنˈ نامگذاری شده است.ک/4

از: الهام حمیدزاده

7337/686

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا