گوناگون

طرحهای پیشنهادی برای استفاده از تسهیلات فاینانس معرفی شوند

81222368 5797532

علی حسن نوروزی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد باید طرح های مهم که قابلیت جذب اعتبارات از طریق فاینانس را دارند شناسایی کرده تا با برنامه ریزی و پیگیری های لازم اجرا شوند.

وی بیان کرد: بر اساس تبصره چهار قانون بودجه کشور در سال 93 اعتباری افزون بر 35 میلیارد دلار برای استفاده از فاینانس خارجی تعیین می شود و دستگاه های مختلف اجرایی و بخش های خصوصی و تعاونی باید با سپردن تضمین های لازم به بانک های عامل از این تسهیلات استفاده کنند.

نوروزی اظهار کرد: این میزان تامین مالی خارجی (فاینانس) در سال 93 از سوی شورای اقتصاد بر اساس مفاد ماده 82 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور به طرح های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست محیطی اختصاص یابد.

وی عنوان کرد: تسهیلات تامین مالی خارجی (فاینانس) موضوع این تبصره به تناسب ملاک های جمعیت، محرومیت و شاخص های مناطق غیربرخوردار بین استان ها با اولویت تکمیل پروژه های نیمه تمام توزیع می شود.

نوروزی زمان استفاده از تسهیلات فاینانس برای استان های کشور را تا پایان آبان 93 دانست و ابراز داشت: چنانچه تا این زمان تمام مراحل اداری و بانکی طرح های معرفی شده از سوی استان های کشور انجام نشود معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری می تواند نسبت به جابه جایی و اختصاص آن به پروژه هایی که مراحل اداری و بانکی آنها به انجام رسیده اقدام کند.

معاون برنامه ریزی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تامین مالی یکی از مشکلات اصلی طرح های مهم این استان است، افزود: تسهیلات فاینانس فرصتی مناسب برای تکمیل و بهره برداری از طرح های مهم استان است.

نوروزی با اشاره به اینکه اولویت استفاده از تسهیلات فاینانس در کهگیلویه و بویراحمد به پروژه های مهم در منابع آبی، نیروگاه ها، سدها، راه ها، طرح های صنعتی و کشاورزی تعلق می گیرد، گفت: دستگاه های اجرایی استان تا هفته آینده هر کدام چند طرح عمده، اولویت دار و نیمه تمام خود را همراه با اطلاعات کامل از روند اجرای آنها ارایه دهند.

وی بیان کرد: از آنجا که روش های تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری در هر وزارتخانه متفاوت است دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد باید روند کار وزارتخانه متبوع خود در این زمینه را دریافت و دنبال کنند.

نوروزی اظهار کرد: طرح های معرفی شده از کهگیلویه و بویراحمد برای دریافت تسهیلات فاینانس باید ردیف اجرایی، مطالعات اولیه شامل مطالعات زیست محیطی، میراث فرهنگی، اجتماعی و پدافند غیرعامل و توجیه فنی، مالی، اقتصادی و سایر مجوزهای لازم را داشته باشند.

وی عنوان کرد: تمام طرح های مصوب که منابع مالی آنها از محل تسهیلات فاینانس تامین می شود باید با تایید دستگاه اجرایی مربوطه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری دارای توجیه تشخیص داده شوند و بازپرداخت اصل و سود منابع طرح نیز از محل عایدات طرح در دوران بهره برداری انجام می شود.

نوروزی با بیان اینکه 15 درصد از بودجه عمرانی 38 هزار میلیارد تومانی دولت در سال 93 توزیع استانی شده، ابراز داشت: 85 درصد از باقیمانده اعتبارات عمرانی مربوط به اعتبارات ملی و ردیف های متفرقه است که استان ها برای برخورداری از آنها باید تلاش کنند.

وی افزود: مشخصات ردیف های متفرقه بودجه موجود در وزارتخانه ها و ردیف های ملی از سوی معاونت برنامه ریزی استانداری کهگیلویه و بویراحمد مشخص شده و در اختیار مدیران اجرایی استان قرار گرفته است.

نوروزی با اشاره به اینکه یکی از معیارهای ارزیابی مدیران اجرایی کهگیلویه و بویراحمد میزان جذب اعتبارات ملی است، گفت: با توجه به اینکه این معاونت شماره طبقه بندی مربوط به طرح ها و کد پروژه های ملی ردیف های متفرقه را مشخص و در اختیار نهادهای دولتی این استان قرار داده انتظار می رود که استان بتواند از این رهگذر در جذب اعتبارات و سرمایه گذاری، توسعه و عمران استفاده بهینه کند.

7535/671

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا