گوناگون

پیشگیری از اعتیاد، اولویت اول ستاد مبارزه با موادمخدر است

81135016 5645430

به گزارش ایرنا، دکتر ˈعلیرضا جزینیˈ روز چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان باتشریح ویژگی های اجرای پیشگیری اظهار کرد: پیشگیری باید جنبه جمعی و اجتماعی داشته و هدف اصلی آن اثرگذاری بر مواردی باشد که نقش تعیین کننده ای در این حوزه دارند.

وی اضافه کرد: نداشتن جنبه قهرآمیز بارزترین ویژگی و مفهوم پیشگیری است و باید توجه داشته باشیم که پیشگیری زمانی موثر است که پیش از ارتکاب جرم صورت گیرد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با تأکید بر دعوت مردم به مشارکت در این حوزه یاداورشد: تلاش کنیم تا در زمان معین با تعیین اولویت ها و انتخاب تاکتیک های مناسب، مسائل و آسیب های حاصل از اعتیاد و موادمخدر را با مردم در میان بگذاریم تا در راه پیشگیری و مبارزه از نقش حساس و حیاتی جامعه و خانواده ها بهره مند شویم.

به گفته وی، برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی و اطلاع رسانی درست، از مصادیقی است که برای جلب مشارکت هر چه بیشتر مردم می تواند موثر باشد.

جزینی، ˈمسأله محوریˈ را گام دوم در حوزه پیشگیری دانست و افزود: شناسایی و مسائلی نظیر بیکاری و طراحی تاکتیک های مناسب در این راستا می تواند در کاهش گرایش به مصرف مواد مخدر اثربخش باشد.

وی تصریح کرد: اسناد بالا دستی در حوزه مبارزه با مواد مخدر زیاد است و سیاست های ابلاغی و رهنمودهای مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری نیز به عنوان ریاست ستاد می تواند گره گشای فعالیت های ما در این حوزه باشد.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ادامه داد: طبیعی است زمانی که همه دست بدست هم دهند بسیاری از معضلات وکاستی ها مرتفع خواهد شد از اینرو تأکید داریم که تمامی نهادها و سازمانها در کنار 11 وزارتخانه عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور پای کار بیایند تا بتوانند سهمی در مبارزه با این این بلای خانمانسوز داشته باشند.

وی با تآکید بر نقش خانواده ها در این راه یادآور شد: خانواده به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی نقشی تعیین کننده در پیشگیری از اعتیاد دارد و می تواند با سبک تربیت دینی و اخلاق مدارانه در کنار آموزش مهارت های زندگی فرزندان خود را از دام اعتیاد و مواد مخدر مصون بدارد.

جزینی اضافه کرد: مدرسه و دانشگاه به عنوان دومین پایگاه اجتماعی فرزندان ما می توانند نقش مهمی داشته باشند، همینطور از تمامی رسانه ها بویژه رسانه ملی انتظار داریم که با آگاه سازی و اطلاع رسانی مناسب، حساسیت موضوع را در بین مردم و مسوولان بالا ببرد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، استفاده از پتانسیل پایگاه های بسیج به عنوان ظرفیت های اجتماعی فعال و کنترل بر صنوف بویژه در حوزه گیاهان دارویی و عطاریها را از دیگر ضروریات مهم در این حوزه برشمرد.

وی با اشاره به آمارهای ارائه شده درخصوص مجرمین حاضر در زندان های استان گلستان نیز گفت: اینکه 82 درصد از دستگیرشدگان مرتبط با سرقت که در زندان های استان بسر می برند سابقه اعتیاد و مصرف مواد مخدر دارند باید دستاویزی باشد برای مسوولین انتظامی گلستان تا با جمع آوری معتادان از کف خیابان ها، شاهد کاهش جرم و بزه و افزایش امنیت عمومی در جامعه باشیم.

دکتر جزینی با اشاره به تعداد مراکز درمانی دولتی در استان نیز گفت: 7 شهرستان از 14 شهرستان گلستان فاقد مراکز درمانی دولتی می باشد که ایجاد این مراکز باید در دستور کار مسوولین استان قرار داشته باشد.

وی تأکید کرد: ایجاد سند جامع پیشگیری از اعتیاد، ضرورت پیگیری دستگاه های عضو کمیته فرهنگی و پیشگیری برای اجرایی شدن این سند، پیگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر جهت برگزاری نمایشگاه دائمی پیشگیری، آموزش مداوم ومستمر نیروهای شاغل در مراکز درمانی و هماهنگی بین دستگاه قضایی و نیروی انتظامی از مواردی است که باید در دستور کار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان قرار گیرد.

601

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا