گوناگون

چرخه نشاط اجتماعی در دانشگاه ناقص است

نشاط اجتماعی از مقوله‌هایی است که این روزها وجود آن در زندگی مهم تلقی می شود. با توجه به مشکلات اقتصادی به ویژه برای جوانان، حفظ نشاط خود مقوله‌ای است که نیازمند فعل و انفعالاتی در جامعه است تا مردم بتوانند زندگی عادی خود را به نحو مقتضی ادامه دهند. اگرچه تلاش‌هایی در این راستا صورت می‌گیرد، با این حال به نظر می‌رسد وجود تعاریف متفاوت بر مقوله نشاط باعث شده است گاه این واژه صرفاً در برخی جوانب مانند ورزش به خصوص در دانشگاه‌ها مد نظر قرارگرفته و به باقی مسائل همچون جنبه‌های زیباشناختی و هنر به آن صورت پرداخته نشود.

یک مدرس جامعه شناسی در همین زمینه گفت: دانشگاه‌ها در مقوله نشاط ناقص عمل می‌کنند چرا که حد بهنجار نشاط در جامعه ما تعریف نشده است و نشاط اجتماعی در جامعه و فضاهای دانشجویی متولی مشخص ندارد.

دکتر احمد زاده، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اردبیل، گفت: دانشگاه محقق اردبیلی در زمینه خدمات ورزشی به دانشجویان با احداث سالن‌های متعدد از جمله 3 سالن سرپوشیده و 2 زمین فوتبال پیشگام بوده است.

مدیر تربیت بدنی دانشگاه محقق اردبیلی افزود: تیم‌های متعدد برای برادران و خواهران به صورت فعال در قالب 21 تیم ورزشی دانشجویی در دانشگاه فعال بوده و از این میان چندین رتبه قهرمانی در المپیادهای دانشجویی نصیب این دانشگاه شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: ورود دانشجویان به این تیم‌ها از طریق تکمیل فرم‌های ثبت نامی در آغاز تحصیل و هم از طریق حضور داوطلبانه شان در تمرین‌های تیم‌ها صورت می گیرد.

احمدزاده به حضور قهرمانان ملی در رشته‌های ورزشی وزنه برداری و کشتی در دانشگاه اشاره کرد و گفت:‌ با وجود این که از حضور این قهرمانان در گروه‌ها استفاده خوبی می شود اما رویکرد این دانشگاه بیشتر روی ورزش‌های همگانی بوده است.

وی گفت: ورزش‌های همگانی مانند طناب کشی، پیاده روی، دو، مچ اندازی، هفت سنگ و … در طول سال از طریق برگزاری مسابقاتی برای عموم دانشجویان اجرا می‌گردند و همچنین زمان آزاد در سالن‌ها برای ورزش عموم دانشجویان وجود داشته و سالن بدنسازی نیز همیشه برای دانشجوانی خدمات ارائه می دهد.

این مدرس دانشگاه گفت: هدف ما برای ایجاد نشاط در دانشگاه هست و برای ارتباط بیشتر با دانشجویان نماینده هایی در تمام دانشکده‌ها انتخاب می کنیم تا دانشجویان بیشتر پیگیر مسائل ورزشی شان باشند.

نادر پرستار؛ رئیس اداره تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل هم در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: این دانشگاه 2 مجموعه ورزشی شامل سالن اصلی و سالن‌های تخصصی جنبی مشارکت دانشجویان دارد.

وی همچنین به وجود سالن ورزش‌های رزمی و سالن تخصصی بدنسازی مجهز به دستگاه‌های مدرن اشاره نمود و افزود: 2 سالن نیز برای تیراندازی با 2 تفنگ بادی و 2 کلت و 9 خط تیراندازی و ورزش تنیس روی میز در این دانشگاه آماده حضور دانشجویان است.

وی گفت: تیم‌های این دانشگاه از طریق اطلاعیه و مسابقات انتخابی دانشجویان برگزیده زیر نظر مربی تیم انتخاب شده و از طریق برگزاری اردو اعضای تیم‌های این دانشگاه در هر رشته انتخاب شده و تمرین‌ها شروع می شوند.

پرستار گفت: تیم‌های این دانشگاه همیشه موفقیت‌های بزرگی در کشور داشته و از دانشجویان این دانشگاه در تیم های ملی فوتسال و بسکتبال عضویت دارند.

وی همچنین به استفاده از مربیان مجرب و همچنین برگزاری گسترده مسابقات درون دانشگاهی برای مشارکت عموم دانشجویان در طول سال تحصیلی خبر داد.

همچنین داوود عبدالهی، مدرس دانشگاه گفت: اگرچه ورزش یکی از مکانیزم‌های ایجاد نشاط است ولی کافی نیست چرا که علایق جوانان متفاوت است و برخی ممکن است از طریق موسیقی و مطالعه روحیه بگیرند.

وی اظهار کرد: دانشگاه‌ها در مقوله نشاط ناقص عمل می‌کنند چرا که حد بهنجار نشاط در جامعه ما تعریف نشده است و نشاط اجتماعی در جامعه و فضاهای دانشجویی متولی مشخص ندارد.

این جامعه شناس با اشاره به ضرورت تغییر رویکرد عمومی به ورزش، گفت: باید ورزش از جنبه تعلق به یک قشر خاص و جنس خاص خارج شده و در سطح عمومی جامعه به عنوان وظیفه شخصی و اخلاقی تعریف شود تا تک‌تک شهروندها بتوانند به نقش ورزش در سلامت جسمی و روحی شان تکیه کنند.

وی اشاره کرد: مصداق عقل سالم و بدن سالم می‌تواند در گسترش و توسعه نشاط عمومی نقش ایفا کند بشرطی که امکانات ورزشی در تمام دانشگاه‌های استان عادلانه توزیع شود و بر اساس ذوق و سلیقه دانشجویان در اختیارشان قرار گیرد.

عبداللهی با تأکید بر اعتبارات تخصیصی به حوزه ورزش عمومی یا همگانی، گفت: باید اعتبارات به حدی باشد که ملزومات و حداقل‌های ورزش عمومی را تأمین کند تا بتواند در نشاط عمومی نقش ایفا کند.

در ادامه نادر حاجلو، عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی نیز، با اشاره به تضادهای موجود در روابط مردم و به ویژه دانشجویان، گفت: ورزش خشم‌ها و استرس‌ها را می ریزد و به تقویت مهارت‌های جمعی کمک می‌کند.

وی افزود: دانشجویان قشری جوان و تحت تاثیر فشارهای مختلفی مانند ازدواج و تحصیل هستند که این استرس‌ها همانند یک داغ جمع شده و منجر به منزوی شدن آنان از جامعه می‌شود و همین امر مانع بهره مندی از لذت‌های عادی زندگی شده و این فشارها ممکن است موجب اعمالی با آثار ناخوشایند شود در حالی که ورزش به راحتی این فشارها را تخلیه می کند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به کمبود امکانات ورزشی در دانشگاه‌های اردبیل، اظهار کرد: اولین و مهم ترین عامل در مشارکت ورزشی دانشجویان در وجود امکانات اساسی ورزش است و با توجه به سلائق متفاوت ورزشی در دانشجویان بهتر است وجود استخر نیز در دانشگاه‌ها مد نظر قرار گیرد.

وی در خصوص افزایش مشارکت دانشجویان در ورزش همگانی، تأکید کرد: علاوه بر نقش مثبت حضور فیزیکی و توضیحات کلاسی اساتید درباره ورزش در خصوص جذب دانشجویان به محیط‌های ورزشی، آنان نیازمند آموزش‌هایی هستند که آشنایی کاملی درباره آثار مثبت ورزش درباره بدن به همراه داشته باشد.

حاجلو خاطرنشان کرد: ضعف تحقیقات جامعه شناسانه و روان شناسانه درباره اهمیت زندگی توأم با ورزش به خصوص در میان دانشجویان ملموس است.

همچنین در ادامه رسولی، معاون دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه در زمینه ورزش‌های همگانی و انتخاب دانشجویان برای ورزش‌های قهرمانی می کوشیم تا ورزشکاران نیرومندی تربیت کنیم، اظهار کرد: تاکید بیشتر بر ورزش‌های همگانی است که بودجه مورد نیاز آن نیز تصویب شده است. امسال سه زمین تنیس برای عموم دانشجویان و یک پیست اسکیت و دوچرخه سواری برای دانشجویان خواهر احداث می‌شود.

لازم به توضیح است؛ دانشگاه‌های اردبیل در سال‌های گذشته به لحاظ کمی سعی در تأمین فضاهای لازم برای ورزش دانشجویانی کرده‌اند که در حال گذراندن این دوره با تمام مشکلات آن هستند. با این حال به دلیل نبودن ارزیابی‌های علمی در خصوص شکل گیری نشاط اجتماعی در دانشگاه، عموم دانشجویان به مشارکت در ورزش نیز چندان رغبتی نشان نمی دهند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا