گوناگون

کاخ مروارید به متولی قانونیش واگذار شد

به گزارش خبرنگار مهر در کرج، مجموعه کاخ مروارید از جمله آثار تاریخی استان البرز است که می تواند در جذب گردشگر داخلی و خارجی به توسعه استان البرز کمک فراوانی کند.

خبر فروش غیرقانونی این مجموعه تاریخی – فرهنگی چندی پیش در رسانه منتشر شد و به دنبال این اخبار واکنشهای متفاوتی را از علاقه مندان به تاریخ این مرز و بوم دیدیم و شنیدیم کار به جای رسید که دکتر سید محمود کاشانی یکی از حقوقدانان ایرانی و عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی در نامه ای سرگشاده از حسن روحانی رییس جمهوری ایران خواست که به موضوع فروش غیرقانونی این اثر تارخی منحصر به فرد دوره پهلوی رسیدگی کند.

IMG02375221

خبرگزاری مهر رسانه ای که وضعیت کاخ مروارید را به جد پیگیری کرد

خبرگزاری مهر یکی از رسانه هایی بود که به جد برای روشن شدن وضعیت کاخ مروارید اخبار و گزارش های را منتشر کرد، چرا که پیش از این خبرگزاری مهر در سلسله گزارشهایی به مصوبه کمیسیون ماده 5 شهرداری کرج مبنی بر تغییر کاربری اراضی کاخ مروارید اعتراض کرده بود و نتیجه انتشار اخبار و گزارشها مخالفت شورای عالی شهرسازی بود که این مصوبه توسط دادستان کرج نیز تایید و رسما اعلام شد.

خبر مسرت بخش واگذاری مجموعه تاریخی – فرهنگی کاخ مروارید یا همان کاخ شمس به اداره کل میراث فرهنگی البرز که باعث شادی دوستداران تاریخ این مرز و بوم بود، یکم اردیبهشت ماه در خبرگزاری مهر منتشر شد.

IMG10283934

واگذاری کاخ مروارید به میراث فرهنگی طلیعه به رسمیت شناختن آثار تاریخی توسط نهادهای قانونگذار است

رییس هیئت مدیره جامعه باستان شناسی ایران در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهار می دارد: مجموعهٔ بنای تاریخی – فرهنگی کاخ مروارید کرج، در تاریخ بیست و هفتم فروردین ماه سال جاری، با حکم دادستان عمومی و انقلاب کرج، به متولی قانونی آن، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور بازگشت.

محمد تقی عطایی در ادامه تاکید می کند: جامعهٔ باستان‌شناسی ایران، ارادهٔ دادستانی کرج را برای احیای مالکیت قانونی سازمان میراث فرهنگی بر این مجموعه ارج می‌نهد و امیدواریم این رویداد مهم، نمونه‌ای برای رویدادهای مشابه آینده باشد.

وی تصریح می کند: در شرایطی که تملک بناها و محوطه‌های تاریخی توسط نهادهای دولتی و خصوصی، سازمان میراث فرهنگی را از اجرای وظیفهٔ قانونی خود در حفظ و نگهداری و معرفی این مواریث تاریخی و فرهنگی بازداشته‌است، این تصمیم طلیعهٔ به رسمیت شناختن اهمیت آثار برجای مانده از گذشته توسط نهادهای قانونگذار و به رسمیت شناختن جایگاه سازمان میراث فرهنگی به عنوان تنها متولی قانونی و صاحب تخصص و صلاحیت‌های لازم برای حفظ ارزش‌های فرهنگیِ بناهای تاریخی است.

IMG10315540

واگذاری کاخ مروارید به میراث فرهنگی را به فال نیک می گیریم

این مسئول خاطرنشان می کند: مجموعهٔ بنای کاخ مروارید کرج، اقامتگاه شمس پهلوی بود. اهمیت تاریخی و فرهنگی این مجموعه دو بعد دارد، از سویی این بنا یکی از آثار به جای مانده از سلسلهٔ پهلوی، تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی ایران است و باید آن چنان که شایستهٔ تاریخ معاصر ایران است نگهداری و معرفی شود و از سوی دیگر این بنا، یکی از نمونه‌های بارز تاریخ معماری و مهندسی مدرن ایران و واجد ارزش‌های ساختمانی و سازه‌ای متعددی است که باید به شایستگی در معرض بازدید علاقمندان قرار گیرد.

عطایی بیان می کند: متأسفانه تصرف این مجموعه در سالیان گذشته توسط سازمان‌های غیر از میراث فرهنگی و تلاش‌هایی که برای واگذاری و فروش این مجموعه شد، این مجموعهٔ تاریخی را در معرض خطر قرار داده بود و تصمیم بجای دادستانی کرج، امید توقف این روند را نه تنها در مورد مجموعهٔ کاخ مروارید، بلکه در مورد آثار تاریخی دیگری که شرایط نگران‌کنندهٔ مشابهی دارند فراهم کرده است.

رییس هیئت مدیره جامعهٔ باستان‌شناسی ایران در پایان اظهار امیدواری می کند، و می افزاید: این رویداد را به فال نیک می‌گیریم و همان‌طور که در حکم دادستانی خاطر نشان شده است انتظار می‌رود سازمان میراث فرهنگی وضعیت موجود را با شرایطی بسیار مناسب‌تر و مطلوبتر از وضع جاری احیاء، مرمت و حفاظت کند و شرایط بازدید عموم از این مجموعه تاریخی فرهنگی را فراهم سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا