گوناگون

کارخانه ذوب فلزات شاهدیه اکسیژن می‌بلعد

فرماندار یزد گفت: کارخانه ذوب فلزات واقع در شاهدیه در کنار منازل مسکونی واقع شده و حتی موارد اولیه زیست محیطی هم رعایت نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، محمود شاکری شمسی در جمع شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر شاهدیه، با اشاره به گلایه مردم شاهدیه از آلایندگی‏‏های زیست محیطی، تصریح کرد: صنعت آمده تا در خدمت مردم باشند نه اینکه مردم در خدمت صنعت باشند و باید برنامه‏‏‌ریزی‎‎های لازم توسط مسئولان برای رفع آلایندگی‎‎ها صورت گیرد.

وی با انتقاد از انجام طرح‎هایی که بدون آینده‏‏‌نگری در شهرستان یزد اجرا می‏‏‌شود، اظهار کرد: متاسفانه گاهاً میدان یا زیرگذری ساخته می‏‏‌شود که برای سه ماه هم جوابگو نیست چرا که از خبرگان نظرسنجی نشده و با وجود هزینه میلیاردی که صورت می‏‏‌گیرد، در برخی مواقع کیفیت فدای سرعت می‌شود.

شاکری شمسی با انتقاد از هجمه‏‏‌هایی که گاهاً به میراث فرهنگی صورت می‏‏‌گیرد، گفت: میراث فرهنگی هویت ماست و اگر هویت ما را بگیرند، برای آیندگان هیچ توجیهی نخواهیم داشت. باید در این زمینه ملاحظه‏‎‏‎کاری‏‏ها کنار گذاشته شود چرا که در برخورد با تخلف اگر ملاحظه‎‎کاری صورت گیرد با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی گفت: متاسفانه کارهای عمرانی باعث شده به فعالیت‏‏های فرهنگی پرداخته نشود. اگر به دنبال این هستیم که به توسعه برسیم، راهی نیست جز اینکه به فرهنگ و بویژه علم آموزی اهمیت بدهیم.

فرماندار ادامه داد: باید معضلات مربوط به مردم با پیگیری نمایندگان حل شود. هرگونه تعلل در انجام این وظیفه باعث بروز اعتراضات می‌شود.

شاکری شمسی اظهار کرد: متاسفانه برخی از شهرک‏‏هایی که در حاشیه شهر قرار گرفته، توسط برخی افراد به قطعه‎های کوچک تفکیک شده و بدون هیچ گونه مجوز و نظارتی ساخته شده‏‏‌اند. تاکنون 150 هزار مترمربع زمین در شهرستان یزد رفع تصرف شده است.

وی با اعلام اینکه مسئله اتباع خارجی از موضوعاتی است که باید مورد پیگیری ویژه مسئولان قرار دارد، ادامه داد: در این زمینه طرحی با خرد جمعی، پشتوانه علمی و قابلیت اجرایی تهیه شده و در شورای تامین استان نیز به تصویب رسید و مقرر شد به عنوان پایلوت به کشور ارائه شود. در این طرح تمام موارد از جمله اشتغال، اسکان و طرد اتباع بیگانه دیده و برنامه‎‎ریزی شده و به محض ابلاغ، مرحله به مرحله اجرا خواهد شد.

محمدجواد ابوالحسنی، شهردار شاهدیه نیز در این نشست گفت: جمعیت شهر شاهدیه در حال حاضر بیش از 18 هزار نفر است که از لحاظ وسعت و جمعیت بعد از شهرهای یزد، اردکان و میبد چهارمین شهر استان است.

وی افزود: همواره از یزد به عنوان حسینیه ایران نام برده می‏‏‌شود. با توجه به حسینیه‌های زیادی که در شاهدیه قرار دارد، باید شهر شاهدیه را حسینیه یزد نامید.

ابوالحسنی از شهر شاهدیه به عنوان ریه‏‏‌های شهر یزد نام برد و ادامه داد: با توجه به خشک شدن باغ‏‏ها در اطراف یزد از شهر شاهدیه می‌توان به عنوان ریه‏‏‌های شهر یزد نام برد چرا که باغ‏‎‏های زیادی در این منطقه وجود دارد.

شهردار شاهدیه با اشاره به مشکل آلایندگی‌های صنعتی از جمله کارخانه ذوب فلزات و فاضلاب شهری، گفت: آلایندگی برخی صنایع با چشم غیرمسلح کاملا مشهود است و متاسفانه با وجود اینکه سالهاست برای انتقال کارخانه ذوب فلزات، زمین داده شده، هنوز به بهانه‌های مختلف منتقل نشده است.

ابوالحسنی، مشخص نشدن حریم شهر شاهدیه برای جا‏‏به‏‏‌جایی کارگاه‏‏‌های مزاحم شهری و دامداری‎‎ها و تخریب شدن تپه‏‏‌های تاریخی را برخی از معضلات شهر شاهدیه عنوان کرد و خواستار پیگیری آنها از طرف مسئولان شد.

علی محمد سلطانی، رییس شورای اسلامی شهر شاهدیه نیز در این نشست گفت: نساجی، دامداری، کشاورزی از فعالیت‏‏های مردم این منطقه است و خوشبختانه بیکاری در این منطقه نزدیک به صفر است و حتی باعث اشتغال‎‎زایی مهاجران نیز شده است به گونه‌ای که بالغ بر 2000 نفر مهاجر و اتباع خارجی در شهر شاهدیه به اشتغال فعالیت دارند.

رییس شورای اسلامی شهر شاهدیه گفت: از دیگر معضلات این منطقه نبود نمایندگی اداره‌ها است. مردم مجبور هستند برای کوچک‎‎ترین کار به مرکز استان یزد مراجعه کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا