گوناگون

کاشت زیتون در خانه‌های ساوه

کارشناس مسوول باغبانی و گلخانه‌های جهاد کشاورزی ساوه گفت: توسعه کاشت زیتون، سهم سبد خانوار در مصرف این محصول را افزایش می‌دهد.

علیرضا ارباب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، اظهار کرد: با توجه به جمعیت حدود 100 هزار نفری خانوارهای ساوجی که در منازل آنان حیاط وجود دارد، کاشت حداقل دو نهال زیتون می‌تواند در مجموع رقم قابل ملاحظه‌ای از برداشت را در سطح شهرستان ایجاد کند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون حدود 1700 هکتار از منازل مسکونی شهروندان ساوه به کشت زیتون اختصاص یافته است. اطلاع از برداشت صحیح و فرآوری زیتون می‌تواند نیازهای خانوار در مصرف زیتون را برطرف کند.

ارباب خاطرنشان کرد: هر 10 کیلو زیتون، حداقل یک کیلو روغن استحصالی دارد. مصرف زیتون و روغن آن می‌تواند بخش عمده‌ای از بیماری‌های قلبی، عروقی و برخی از سرطان‌ها را کاهش دهد و نقش اساسی در بهبود تغذیه و سلامت انسان دارد.

وی با بیان اینکه اقلیم منحصر به فرد ساوه شرایط مناسبی را برای کاشت زیتون در شهرستان فراهم کرده است، تصریح کرد: با توجه به نیاز آبی کم، در شرایطی که کشور ما با پدیده خشکسالی مواجه شده است و نیز وجود آفات کمتر در کشت این محصول نسبت به نهال‌های دیگر، اهمیت توسعه تولید زیتون را در ساوه دو چندان می‌کند.

ارباب، افزایش قیمت زیتون نسبت به انار را از دیگر عوامل مهم در ترویج کشت زیتون دانست و تصریح کرد: با افزایش 10 درصدی قیمت زیتون در سال جاری، هر کیلو زیتون در ساوه به قیمت 3500 تومان خریداری می‌شود.

وی از انجام مقدمات انتشار نشریه ترویجی برای کاشت و کنسرو کردن زیتون در شهرستان خبر داد و اظهار کرد: این مهم با هدف تقویت فعالیت‌های ترویجی و آگاهی از مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول و نیز فرآوری آن انجام می‌شود.

ارباب تصریح کرد: انجام فعالیت‌های ترویجی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارشناسان و کشاورزان موجب افزایش محصول زیتون می‌شود و شهروندان می‌توانند با آگاهی یافتن از روش‌های صحیح برداشت و فرآوری به روش‌های شیمیایی و مکانیکی در تبدیل زیتون به کنسرو نیز خودکفا شوند.

وی، متوسط عملکرد تولید زیتون در هر هکتار از باغات شهرستان را به ازای هر هکتار، یک تن عنوان کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های جهاد کشاورزی، سطح زیر کشت باغات زیتون شهرستان در آینده افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا