گوناگون

کاهش۴۰ درصدی محصولات کشاورزی در سبزوار

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار از خسارت 152 میلیارد تومانی خشکسالی به کشاورزان، باغ داران و دامداران در شهرستان خبرداد.

محمد جواد ایزدیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، با بیان اینکه خشکسالی خسارت‌های فراوانی به بخش کشاورزی وارد کرده است، اظهار کرد: اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند این خسارت‌ها تا 200 میلیارد تومان پیش خواهد رفت.

وی با بیان اینکه در پاییز و زمستان سال گذشته بیش از۷۰ درصد کاهش نزولات آسمانی داشته‌ایم، تصریح کرد: این مقدار کاهش باران باعث شده تا سبزوار رتبه نخست کاهش بارندگی در استان را به خود اختصاص دهد. بیش از 18 هزار هکتار باغات شهرستان سبزوار در معرض آسیب‌های خشکسالی قرار گرفته‌اند. اگر آب رسانی سریعی در این زمینه صورت نگیرد باید شاهد خشک شدن آنها در آینده نزدیک باشیم.

ایزدیان به محصول زعفران به عنوان یکی از محصولات کشاورزی شاخص در منطقه سبزوار اشاره کرد و افزود: این محصول یکی از محصولاتی است که در منطقه سبزوار دارای اهمیت است و کشاورزان زیادی به کاشت آن مشغول هستند. در حال حاضر به دلیل بروز خشکسالی‌های اخیر، این محصول در معرض خطر قرار گرفته است و در صورت عدم آبرسانی در آینده 70 درصد این محصولات در منطقه از بین خواهند رفت.

این مسئول با اشاره به اجرای طرح نجات از سوی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: این طرح برای حفظ درختان بارور و دام‌های سبک اجرا خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار از کاهش ۴۰ درصدی محصولات کشاورزی در شهرستان خبر داد و گفت: وضعیت آب و هوایی این منطقه طی ۴۰ سال گذشته در کمیت و کیفیت بارندگی تاثیر منفی داشته است. بحث خشکسالی‌های اخیر مربوط به سال زراعی امسال نیست. ما چندین سال است مسائل ترویجی را برای کشاورزان و بهره‌برداران شهرستان اعلام می‌کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار با بیان اینکه بارندگی در منطقه سبزوار بیشتر به صورت رگباری و سیل‌آسا است، اضافه کرد: این نوع از بارش باعث شده تا در سیستم‌های کشاورزی تغییراتی ایجاد شود. با توجه به این شرایط آب و هوایی جدید منطقه، نیاز هست که کشاورزان علاوه بر استفاده بهینه از منابع آب و تغییر الگوی کشت به سمت کشت محصولاتی که نیاز آبی کمتری دارند سوق پیدا کنند.

ایزدیان به تغییر کیفیت آب چاه‌های منطقه و شور شدن تدریجی آب چاه‌ها اشاره کرد و افزود: منابع آبی سبزوار طی چند سال اخیر افت چشمگیری داشته و ۵۰ درصد چاه‌های عمیق و نیمه عمیق منطقه مجوز کف شکنی و تغییر محل را از جهاد اخذ کرده‌اند که این نشانه بحران جدی منابع آب در سبزوار است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا