گوناگون

کلینیک صنعتی ایلام کجاست؟

در نشست تخصصی بررسی مسایل و راهکارهای برون‌ رفت صنعت استان ایلام از رکود، تولیدکنندگان و صنعتگران ایلامی مشکلات خود را بیان کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، مهندس سید جواد قوچی در نشست تخصصی بررسی مسایل و راهکارهای برون رفت صنعت استان ایلام از رکود که در شهرک صنعتی ایلام با حضور مسئولان صنعت و معدن استان تشکیل شد، اظهارکرد: ما به مثابه یک خانواده هستیم و می‌توانیم مسایل و مشکلات خودمان را بهتر حل کنیم، ولی متاسفانه این مشکلات به حدی ریشه‌ دار شده که مجبوریم دست به دامن دیگران شویم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده واحدهای تولیدی نیمه فعال شهرک صنعتی ایلام نوسان برق است افزود: نوسان برق ما در این شهرک به اصطلاح صنعتی به گونه‌ای است که یا تک فاز و یا دو فاز می‌شود که فعالیت یک واحد را با مشکل مواجه می‌سازد.

قوچی همچنین با اشاره به اینکه زیرساخت‌های اولیه یک شهرک صنعتی ایده‌آل در شهرک ایلام وجود ندارد اضافه کرد: متاسفانه علی رغم نیاز واحدهای صنعتی این شهرک به شبکه اینترنت هنوز هیچ کاری در این رابطه انجام نشده است که علاوه بر این مورد نیازهای اولیه از قبیل آتش نشانی، بهداری، مرکز خرید، بانک و حتی سیستم روشنایی مناسبی در این شهرک صنعتی وجود ندارد که اگر سرمایه گذاری وارد این شهرک شود، به طور قطع ‌پشیمان خواهد شد.

این فعال تولیدی و صنعتی در ایلام با طرح سوالاتی از مسئولان ذیربط حاضر در جلسه تصریح کرد: اوضاع صنعت در ایلام به کجا می رود؟ سرنوشت مصوبه شورای عالی اشتغال در ایلام چه شد؟ چرا هنوز اجرایی نشده و در حد یک نوشته باقی مانده است؟ چرا صندوق ضمانت ملی بلاتکلیف ماند؟ چرا صنعت از صندوق ذخیره ملی هیچ بهره‌ای نبرد؟ مشوق‌های مالیاتی و معافیت‌های بیمه‌ای ماده 80 کنونی کجا هستند؟ بسته‌های حمایتی بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را نصیب چه کسی شد؟ چه حمایتی داخل‌ بسته‌های حمایتی بود؟ کلینیک صنعتی ایلام آدرسش کجاست؟ خوشه‌های صنعتی کجا رفتند؟ خوشه‌های صادرات‌گرا کجا هستند؟ این مرز طولانی در مهران به چه دردی خورد؟

وی وضعیت صنعتی استان را ناهمگون و پراکنده دانست و گفت: تیم صنعتگران و تولید‌کنندگان در استان ایلام مانند گله‌ای خسته هستیم که ما را از گردنه‌های تند و تیز و پر خطر عبور داده‌اند و در هر گردنه‌ای تعدادی از ما جا مانده است و رفته رفته کمتر و کمتر می‌شویم که البته انتظارات زیادی هم داریم و با خود فکر می‌کنیم که موانع صنعتی استان تا چه زمانی وجود خواهند داشت.

قوچی عنوان کرد: قطعی رجال نیست، چرا از تحصیل‌کردگان صنعت در استان استفاده نمی‌شود؟

مهندس«احمد طاهری» دیگر تولید کننده ایلامی نیز در این نشست اظهار کرد: مشکل عمده صنعتگران استان کمبود منابع مالی و عدم ارائه تسهیلات بانکی است.

وی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی در شهرک و حتی در سطح استان تعطیل هستند و از همه بدتر دیگر علاقه‌ای به ادامه کار ندارند، اضافه کرد: خیلی از واحدهای ما به بانک‌ها مراجعه می‌کنند و می‌خواهند تا بر اساس نظر کارشناس رسمی دادگستری واحدهای خود را تحویل دهند.

طاهری تصریح کرد: خیلی از صنعتگران استان دیگر رمق و توانایی انجام و ادامه کار ندارند و حداقل در این آخر عمر باید به فکر سلامتی جسمی و روحی خود باشند و انتظارات فعالان تولیدی استان از دولت تدبیر و امید بیشتر از بیان این مسایل است، تغییری ایجاد نشد که هیچ بلکه ناامید شدیم و راغب به ادامه کار نیستیم.

این تولید کننده ایلامی با اشاره به اینکه شهرک صنعتی ایلام در حال تبدیل شدن به یک مخروبه است بیان کرد: خیلی از سرمایه گذاران اگر از استان دیگر وارد ایلام و شهرک صنعتی شود، در نگاه اول ‌پشیمان خواهد شد.

«حسن‌بیگی» از دیگر صاحبان یکی از واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی ایلام اظهار کرد: نظر کارشناس رسمی دادگستری برای واحد صنعتی من در شهرک صنعتی 4 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده، ولی کارشناس بانک بعد ار ارزیابی 50 میلیون تومان ارزش را برای ملک من در نظر گرفته شده و آن را برای رهن و ضمانت دریافت تسهیلات قبول ندارند.

وی افزود: مشوق‌های تولیدی و حمایتی سفر رییس جمهور باید اجرایی شوند تا شاید فرجی در صنعت استان حاصل شود.

حسن‌بیگی با اشاره به اینکه در هنگام تولید 50 نفر اشتغال‌زایی داشته‌ام تصریح کرد: متاسفانه بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت‌ها دیگر توان انجام کار را ندارم و فقط به صورت سفارش و دریافت سفارش از مشتری کار می‌کنم که البته دیگر توانایی انجام این سفارشات را نیز ندارم.

«امیر دانگاه» نیز در نشست تخصصی بررسی مسایل و راهکارهای برون رفت صنعت استان ایلام از رکود که در شهرک صنعتی ایلام با حضور مسئولان صنعت و معدن استان تشکیل شد گفت: هیچ ساز و کاری برای سرمایه‌گذاری در صنعت و تولید استان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاران ما نمی‌دانند که استفاده از توان شرکت‌های فنی مهندسی می تواند به عنوان بازوی توانای هر واحد تولیدی و صنعتی عمل کرده و در موفقیت آن سهم بسزایی داشته باشد.

دانگاه با بیان اینکه سازمان‌های نظام مهندسی معدن، کشاورزی و ساختمان وجود دارد ولی متاسفانه نظام مهندسی صنعت وجود ندارد اضافه کرد: ساز و کار استفاده از نیروها و شرکت‌های فنی مهندسی در صنعت استان وجود ندارد.

«حیدری» از دیگر صاحبان واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی ایلام نیز در این نشست گفت: بزرگترین مشکل واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی ایلام بانک‌ها هستند.

این کارآفرین نمونه کشوری اضافه کرد: بانک‌ها ملک‌های ما را به قیمت زمان راه اندازی پروژه‌ها برای ضمانت قبول دارند و این در حالی است که افزایش قیمت‌ها و تورم را اصلا در نظر نمی‌گیرند.

حیدری تاکید کرد: بانک‌ها در ایلام به چشم مجرم به ما نگاه می‌کنند و برای دادن تسهیلات و سرمایه در گردش اصلا توجهی به تولید کننده نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا از حاشیه‌های این مراسم می‌توان به انتقاد صاحبان واحدهای تولیدی به زمان سه دقیقه‌ای که در اختیار آنها برای بیان مشکلات خود اشاره کرد که این زمان را برای بیان حجم عظیم مشکلات خود کم دانستند و با وجود اینکه تمامی فعالان صنعتی و تولیدی به کمبود منابع مالی خود و استفاده از تسهیلات بانکی به عنوان سرمایه در گردش اشاره کردند اما اکثر این افراد با ماشین‌های خارجی در این جلسه حضور یافتند.

از دیگر حاشیه های این مراسم عدم حضور “علی‌ محمدی” نماینده مردم در مجلس اشاره کرد که با وجود هماهنگی‌های قبلی در جلسه حضور نیافت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا