گوناگون

کشاورزان از آتش زدن محصولات کشاورزی خودداری کنند

81211805 5779214

سید ˈعادل عربیˈ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و برداشت محصولات زراعی، برخی از کشاورزان طبق یک باور غلط اقدام به آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی برجا مانده از کشت اول می کنند.

وی افزود: کشاورزان بر این باورند که با آتش زدن بقای محصولات بجا مانده از کشت اول مواد معدنی به خاک افزوده شده و باروری خاک بیشتر می شود و بر همین مبنا سال زراعی آینده محصول بیشتری برداشت می کنند.

وی بیان کرد: گرچه این عمل محاسن بسیار اندک و ناچیزی در باروری خاک دارد ولی معایب آن به قدری زیاد است که مزیت های این کار غیر منطقی را زیر پوشش خود قرار می دهد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اضافه کرد: با آتش زدن بقایای محصول، ˈمیکروارگانیزمˈ و جانداران زنده موجود در خاک از بین می روند در حالیکه وجود این جانداران برای نفوذ پذیری خاک ، تثبیت ازت و تهویه خاک ضروری است.

عربی با بیان اینکه بیشتر مزارع کشاورزی در کنار مراتع و اراضی ملی استان قرار دارند گفت: برخی مواقع شعله های آتش، عمدی یا سهوی به سمت اراضی ملی پیشروی کرده و بخش عظیمی از مراتع طعمه حریق می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه اراضی ملی در سطوح شیب دار قرار دارند امکان حضور خودروهای آتش نشانی و خاموش کردن آتش بسیار پایین است و در هنگام آتش سوزی بیشتر مراتع استان از بین می روند.

وی گفت: با از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه که در طول سال های گذشته در مراتع و منابع طبیعی رشد کرده است زمینه تخریب زیستگاه گونه های مختلف جانوری فراهم و به دنبال آن سن غلات و آفت های محصول نیز افزوده می شود.

وی آلودگی هوا و پدیده ریزگرد را از دیگر آثار زیانبار آتش زدن بقایای محصول ذکر کرد و توضیح داد: آتش موجب سبک شدن خاک می شود که در صورت وزش باد، شاهد بروز ریزگرد خواهیم بود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست تاکید کرد: آتش زدن بقایای محصولات کشت اول موجب نابودی سرمایه های اکولوژیکی نیز می شود.

عربی افزود: با از بین رفتن جوندگان و خزندگان چرخه طبیعی بر هم می خورد به گونه ای که طعمه کمیاب شده و گونه های جانوری برای به دست آوردن طعمه به سکونتگاه های انسانی هجوم می آورند.

وی گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از بروز این معضل مکاتباتی با جهاد کشاورزی داشته است و با پیگیری های صورت گرفته از سال 89 تاکنون شاهد سیر نزولی آتش زدن بقای محصول بوده ایم.

استان همدان دارای شش منطقه حفاظت شده و 12 منطقه شکار ممنوع است.

7525/576/

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا