گوناگون

کیفیت در صنایع بايد در اولويت قرار گيرد/ فقدان پایداری در اهداف از بیماری های مدیریت است

به گزارش خبرنگار مهر، عباس سقایی شامگاه سه شنبه در سمینار مدیریت کنترل کیفیت که با حضور معاون برنامه ریزی استاندار کردستان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و جمعی از صنعتگران و کارشناسان دستگاه های اجرایی استان در سنندج برگزار شد، گفت: نخستین مشکل در کیفیت صنایع ما این است که واحد تضمین کیفیت هیچ کسی را با خود همراه نکرده است.

وی عنوان کرد: برای کسب موفقیت در صنایع مختلف و ارتقای کیفیت  در ابتدا باید ابزارها  را رها کرد و به دنبال ایجاد همت و تعامل بود.

وی با اشاره به اینکه کیفیت به شدت وابسته به نوآوری است، اظهار داشت: مهندسان صنایع باید خلاقیت ونوآوری را در خود ارتقا دهند.

عضو هیات علمی و مدیرگروه تحصیلات تکمیلی مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران افزود: کیفیت به جای کنترل باید خلق شود که این مهم با وجود افراد خلاق و اصلاح ساختارها نه افزایش بازرسی ها امکان پذیر است.

سقایی با بیان اینکه وجود نوسان در تولید نشان از عدم وجود کیفیت است، ادامه داد: کیفیت به معنای کاهش واریانس،نوسان و به عبارتی تغییرپذیری در تولید است به این معنا که تفاوتی میان تولید یک قطعه در واحدهای تولیدی وجود نداشته باشد.

وی به مشکلات موجود در مدیریت کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه در کشورما مدیران دائما به دنبال حل مسئله ها هستند ومابقی عقب ایستاده و فقط نظاره گر هستند.

وی بیان کرد: مدیران برای درگیر کردن کارشناسان با مسائل اقدام به برگزاری جلسات متعدد می کنند که این راهکار منجر به حل مشکلات ومسئله های ایجاد شده نمی شود.

عضو ارشد جامعه کیفیت امریکا عنوان کرد: سازمان ها و نهادها در کشورما تبدیل به تیم فوتبالی شدند که چند نفر در میدان به دنبال حل مسائل و مابقی هم تماشاچی هستند.

سقایی اظهار داشت: مدیران به جای پیدا کردن ریشه مشکلات، مقصرها را یافته و سپس به سراغ مسئله ی دیگری می روند که به اصطلاح به این نوع عملکرد مدیریت آتش خاموش کن گفته می شود.

وی بیان کرد: فاصله بین سطوح بالا و پایین در سازمان ها ونهادها وارگان های مختلف کشورما بسیار زیاد شده به گونه ای که حاضر به کمک کردن به همدیگر نیستند.

وی به بیماری های مرگبار مدیریت اشاره کرد و افزود: فقدان پایداری در اهداف، تاکید بر منافع کوتاه مدت، ارزیابی علمکرد ، ارزیابی شایستگی افراد و بازبینی های سالیانه عملکرد، جابجایی مدیران ارشد و هدایت یک سازمان فقط براساس شاخص های مشهود از جمله بیماری های مرگبار مدیریت است.

عضو ارشد جامعه کیفیت امریکا عنوان کرد: یکی از مشکلات کیفیت و بهبود در صنایع ایران سیستم ارزیابی عملکردی است که در آخر ماه یا سال افراد را باهم مقایسه و به آنها نمره و پاداش می دهند.

سقایی ادامه داد: ارزیابی عملکرد بیش از آنکه موجب تشویق و بهترکار کردن شود موجب صدمه وارد کردن به کیفیت می شود.

وی اظهارداشت: فضای کار در ایران آنقدر نادرست شده که در تعدادی از سازمان ها افراد شاغل در آن ایده دادن و بهبود بخشیدن به امورات را کار دوم خود می دانند که بایستی بابت آن حق الزحمه ای بیشتر به آنها اعطا شود.

وی افزود: سیستمی که درست طراحی شده باشد نیاز به ارزیابی و معرفی افراد به عنوان کارگرنمونه ، استاد نمونه و غیره ندارد هر فردی در آن مشغول به فعالیت باشد با رشد وتوسعه سیستم رشد و ارتقا پیدا می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا