گوناگون

ضرورت ایجاد شهرها با جمعیت جدید در کنار سواحل

استاندار هرمزگان با بیان اینکه استان به پایلوتی تبدیل شده که همه از آن بهره برده‌اند، گفت: همه تنها به‌دنبال سرمایه‌گذاری و برداشت هستند و کمتر به مشکلات و مسایل استان توجه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خلیج‌فارس،«جاسم جادری» ظهر امروز(سه‌شنبه ششم آبان‌ماه) در نشست کارگروه آمایش، محیط زیست و توسعه‌ی پایدار استان هرمزگان افزود: هجوم صنعت به استان سبب شده تا مشکلاتی برای هرمزگان به همراه داشته باشد، چون در هیچ استانی این تعداد فرودگاه، بندر، گمرک و اسکله وجود ندارد و می‌توان گفت در هرمزگان ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها بسیاری وجود دارد.

وی با بیان اینکه در کل کشور کار آمایش انجام نشده است، افزود: در برنامه‌ی آمایشی نیز استان هرمزگان تاکنون از این موضوع مهم غفلت کرده و به نوعی مغفول واقع شده که این موضوع باید جبران شود.

استاندار هرمزگان با تأکید بر ضرورت اجرای طرح آمایش استان گفت: ضرورت این کار بسیار روشن است چون امروز هرمزگان موقعیت فرامنطقه‌ای یافته است.

جادری افزود: براساس سیاست‌های ابلاغی جمعیتی مقام معظم رهبری، باید در کنار سواحل، شهرها با جمعیت جدید ایجاد شود باید به‌دنبال طرح و برنامه‌ای برای اجرا کردن این اصل مهم باشیم.

وی با اشاره به اینکه برخی مناطق استان جمعیتی معادل چهار نفر در کیلومترمربع دارد، افزود: در هرمزگان در برخی مناطق چهار نفر در کیلومترمربع جمعیت داریم همانند جاسک که این مورد توجه مدیریت عالی کشور قرار گرفته است.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه در بحث آمایش سرزمینی حتی مطالعات این استان را باید فرامنطقه‌ای ببینیم، خاطرنشان کرد: برخی تصمیم‌گیری‌ها در هرمزگان برعهده استان نیست و فرامنطقه‌ای است و این امر موقعیت استان را از نظر استانی خارج کرده است.

جادری با بیان اینکه حجم جمعیت در هرمزگان قابل پیش‌بینی نیست، یادآور شد: شهرستان جاسک هم‌اکنون جمعیت کمی را دارد که باید مطابق برنامه‌ی پیش‌بینی شده طی 20 سال آینده به 200 هزار نفر برسد.

عالی‌ترین مقام دولت در هرمزگان افزود: غفلت در سواحل مکران و ضرورت توسعه‌ی سواحل جنوبی کشور نشان از توسعه‌ی فرامنطقه‌ای استان هرمزگان دارد.

وی با بیان اینکه هرمزگان به نداشتن توازن دچار است، افزود: استان از نداشتن توازن رنج می‌برد که می‌توان با ارائه‌ی طرح، آمایش صحیح آن را جبران کنیم و چنانچه بخواهیم از ظرفیت‌های استان استفاده کنیم باید طرح‌های بزرگ در این کارگروه ارزیابی شود تا با چالش مواجه نشویم.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه اکثر استان‌ها برای برداشت آب از خلیج‌فارس مسابقه گذاشتند، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با اختصاص آب غیرکارشناسی از وزارت نیرو مواجه هستیم.

جادری افزود:اگر همه بخواهند آب برداشت کنند در آینده با مشکلات متعددی روبرو می‌شویم و باید این طرح بیشتر مطالعه و بررسی شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیشتر جمعیت استان در بندرعباس متمرکز شده است، خاطرنشان کرد: طی 30 سال گذشته جمعیت بندرعباس بسیار رشد کرده است و باید توجه داشت با وجود آن که 50 درصد جمعیت استان در شهر و 50 درصد در روستا ساکن هستند بکوشیم مردم از روستاها به شهر مهاجرت نکنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا