گوناگون

گلایه گروهی از کارگران ساوه نسبت به پرداخت نشدن حق بیمه

بیش از 100 کارگر کارخانه پروفیل صفا واقع در شهرستان ساوه در انتقاد به پرداخت نشدن 14 ماه حق بیمه و دو ماه حقوق خود مقابل سازمان تأمین اجتماعی شعبه یک این شهرستان تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، تجمع‌کنندگان خواستار تمدید اعتبار دفترچه‌های بیمه خود شدند.

یک کارگر با 10 سال سابقه کاری در حاشیه این تجمع به خبرنگار ایسنا گفت: حدود 14 ماه است که حق بیمه سهم کارگر(هفت درصد) توسط کارفرما از حقوق ما کسر می‌شود اما به گفته‌ی مسئولان، بیمه به حساب این سازمان واریز نمی‌شود. برخورداری از خدمات بیمه تأمین اجتماعی حق ماست اما متأسفانه بیش از یک سال است که از این حق قانونی خود محروم هستیم.

وی با اشاره به تأخیر در پرداخت حقوق ماهانه کارگران گفت: حقوق کارگران این شرکت نیز همواره با تأخیر پرداخت می‌شود و هم‌اکنون حقوق دو ماه کارگران به تعویق افتاده است.

کارگر دیگری اظهار کرد: به دلیل فاقد اعتبار بودن دفترچه بیمه نمی‌توانم با حقوق ناچیز کارگری، فرزندم را درمان کنم. از سال 88 تاکنون همواره لیست‌های بیمه کارگران این شرکت با تأخیر ارسال شده و ما چندین سال است که مشکل تمدید اعتبار دفترچه بیمه داریم.

وی اضافه کرد: فرزند من مبتلا به یک بیماری خاص است و بدون داشتن دفترچه بیمه نمی‌توانم هزینه‌های بالای دارو و درمان وی را تأمین کنم اما یک سال است که دفترچه بیمه اعتبار ندارد. کارفرما از سال 91 حاضر به ارسال لیست‌های بیمه نمی‌شده است که با پیگیری‌های به عمل آمده به صورت مقطعی لیست‌ها ارسال شده است.

وی ادامه داد: کارگران خواستار دریافت حقوق و خواهان تسویه حساب کامل کارفرما با سازمان تأمین اجتماعی بابت حق بیمه کارگران هستند.

دیگر کارگر این شرکت با گلایه از ایجاد خلل در سابقه بیمه خود، افزود: ارسال لیست‌های بیمه به صورت غیر مستمر مشکلات عدیده‌ای مانند اختلال در سابقه بیمه، عدم برخورداری از بیمه بیکاری و فاقد اعتبار بودن دفترچه‌های بیمه و دریافت نشدن خدمات بیمه‌ای دیگر ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: چرا باید کارگران یک شرکت با هزار نفر پرسنل با مشکل بیمه دست و پنجه نرم کنند و چرا باید وضع طوری شود که در مقابل سازمان تأمین اجتماعی تجمع کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل نبود نظارت بر عملکرد مدیران این واحد تولیدی در مقاطعی، حق بیمه کارگران به طور کامل پرداخت نشده است که این مسئله در آینده باعث ایجاد گرفتاری‌هایی برای کارگران خواهد شد.

یدالله اروجی، رئیس سازمان تأمین اجتماعی شعبه یک ساوه نیز در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: کارفرما از سال 1388 تاکنون همواره لیست حق بیمه را به صورت مستمر پرداخت نکرده و همواره مبالغ زیادی را بدهکار بوده است. نماینده کارفرما در این مدت همکاری لازم را با سازمان تأمین اجتماعی نداشته که این مهم مشکلاتی را برای کارگران بوجود آورده است.

وی با بیان اینکه تأمین اجتماعی منتظر دریافت لیست بیمه‌ای کارگران این واحد تولیدی از سوی کارفرماست افزود: با وجود اینکه در سال گذشته 9 ماه از سال، لیست بیمه برای کارگران ارسال نشده، نماینده کارفرما چندی پیش اقدام به ارسال لیست ماه‌های اردیبهشت و خرداد سال جاری از طریق پست کرده است. لیست ارسالی از طریق پست دارای اشکالاتی بود که بلافاصله این سازمان در نامه‌ای اشکالات را به کارفرما انعکاس داده است.

اروجی خاطرنشان کرد: در لیست ارسال شده در واقع پایگاه هویتی بیمه‌شدگان مشکلاتی داشت و قرار بود کارفرما با برطرف کردن مشکلات اقدام به ارسال مجدد لیست کند.

وی با اشاره به بدهی‌های شرکت‌های مجموعه پروفیل صفا گفت: در شرکت پروفیل صفا با تعداد بیمه شده‌ی بالغ بر 1040 نفر، همواره شاهد ارسال نامنظم لیست‌های بیمه‌ای هستیم. به محض دریافت لیست بیمه‌ای کارگران همه دفترچه‌های فاقد اعتبار کارگران کارخانه معتبر خواهد شد.

تلاش خبرنگار ایسنا برای برقراری تماس با مسئولان این شرکت برای ارائه توضیحات و بررسی این موضوع تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا