Mihanpostپیشنهاد سردبیرمحيط زيست

پیشنهادی عجیب برای جلوگیری از آب شدن یخچال‌ های طبیعی آلپ !

گرم شدن زمین و آب شدن یخچال‌ های طبیعی آلپ باعث شده است که محققان برای حفظ این یخ های طبیعی در آلپ و جلوگیری از آب شدن آن ها به دلیل گرم شدن کره زمین از روشی نوین و یا بهتر بگوییم پیشنهادی عجیب ارائه داده اند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

در حالی که فصل اسکی در کنار یخچال‌ های طبیعی آلپ به پایان می‌رسد ، صحبت از این است که افزایش دمای کره زمین بر این پیست‌های اسکی تاثیر می‌گذارد و باعث آب شدن یخچال‌ های طبیعی دائمی کوهستان‌ها می‌شود. ظرف چهل سال اخیر، حجم بعضی از این یخچال‌ها، یک چهارم کاهش پیدا کرده است.

یخچال‌ های طبیعی آلپ یا همان یخچال های تیرولی اتریش در طول هزاران سال به تدریج مسیرهایی را در رشته کوه های آلپ کنده اند و این یخچال ها حدود ۱۵۰ سال پیش ، بیش از ۱۵ کیلومتر مربع وسعت داشته اما حالا به کمتر از یک سوم کاهش پیدا کرده‌اند.

البته نگرانی اصلی محققان این است که این یخچال‌ های طبیعی آلپ که دارای پیست اسکی در ارتفاع سه هزار متری هستند و سالانه گردشگران و ورزشکاران زیادی را به این منطقه می کشد روز به روز در حال آب شدن هستند و این در حالی است که این منطقه برای اسکی کردن بسیار معروف بوده و ۸۰ سطح پوشیده از برف برای اسکی در این یخچال‌ های طبیعی وجود دارد.

اما دانشمندان دریافتند که در سال‌ های اخیر برف‌ و یخ ، یخچال‌ های طبیعی آلپ به طور بی سابقه‌ ای آب شده اند و حالا سوال این است که این آب شدن‌ها چقدر جدی هستند و برای آن چه راه حلی باید پیدا کرد.

دکتر آندریا فیشر که یکی از کارشناسان معروف یخچال های طبیعی در جهان است در خصوص وضعیت نگران کننده آب شدن یخچال‌ های طبیعی آلپ معتقد است :

برای حفظ یخچال‌ های طبیعی آلپ می شود با استفاده از پتویی بزرگ یخچال‌ ها را پوشانده و از آب شدن آن ها جلوگیری کرد و البته در سطح خیلی کوچک و در یک منطقه محدود می‌ توان پیست‌ های اسکی را در طول تابستان با نوعی پارچه دولایه پوشاند.

این در حالی است که این روش منتقدانی دارد و در مقابل این پیشنهاد گفته شده که با این روش تنها می‌ توان یک درصد از این یخچال‌ها را حفظ کرد. البته این کار نیازمند صرف وقت و هزینه بسیار زیادی است و حفظ تنها یک درصد از این یخچال‌ها به نظر چیز مفیدی نیست اما با توجه به اینکه اقتصاد محلی به اسکی و گردشگری وابسته است مسئولان آن را کار با ارزشی می‌دانند.

به هر حال آن ها اعتقاد دارند که با وجود هزینه بر بودن این روش ، میزان هزینه تحمیل شده به آن ها کمتر از زمانی است که این یخچال‌ها از بین بروند و البته باید گفت که هزینه انجام این روش ۳۰۰ هزار یورو بوده اما نتایج خوبی را در بر داشته است. متوسط برف‌های آب شده یک متر تا یک و نیم متر بوده که با این روش ۵۰ درصد کمتر شده است.

بد نیست بدانید که در جهان ۵ هزار یخچال طبیعی دائمی وجود دارد. برخی دانشمندان پیش بینی می‌کنند که با توجه به شرایط موجود تا ۲۰ سال آینده نیمی از آن از بین خواهد رفت و اندازه آنهایی هم که باقی می‌مانند بسیار کوچک خواهد شد و هنوز هم مشخص نیست که بتوان از این روش بسیار گران برای حفظ تمامی یخچال‌های طبیعی جهان استفاده کرد.

 

منبع   ilpost

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا