گوناگون

یک مسوول : سالانه 243تن زعفران در خراسان رضوی تولید می شود

81136366 5647517

محمد رضا قدسی روز پنجشنبه در سمینار ˈتوسعه زنجیره ارزش صنعت زعفرانˈ که در هتل پارس مشهد برگزار شد، افزود: میزان تولید زعفران

در کشور اکنون رقمی معادل 310 تن است که 94درصد تولید این محصول در دنیا را به خود اختصاص داده است .

وی اظهارداشت : سطح زیر کشت زعفران در استان خراسان رضوی اکنون به 65 هزار هکتار می رسد.

وی گفت:در خراسان رضوی نیز شهرستان زاوه با سطح زیر کشت 10 هزار هکتار و تولید 40تن زعفران در سال بزرگترین تولید کننده این محصول در این استان است.

قدسی افزود:طبق آخرین آمار که مربوط به سال گذشته است 136 تن زعفران در این سال از گمرکات خراسان رضوی به خارج از کشور صادر شده است.

وی گفت:بالاترین میزان صادرات زعفران خراسان رضوی در سال 1384 انجام شده که رقمی معادل 240 تن بود.

او اظهار داشت: بیش از 150 هزار خانوار شامل 700 هزار نفر در تولید زعفران در سطح استان خراسان رضوی مشغول بکار هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی استفاده از زعفران ایران در بازارهای جهانی بدون ذکر نام کشورمان و سوء استفاده از برند ملی ما از عمده ترین چالشهای صنعت زعفران کشور دانست.

قدسی گفت: در اسفند ماه سال 90 برنامه ای برای حل چالشهای تولید، فرآوری، توزیع و صادرات زعفران ایران تدوین و به تصویب هیات دولت رسید و در مرداد 91 نیز اصلاح و به روز رسانی شد.

او افزود: از جمله مهمترین اهداف کلی این برنامه، دستیابی به تولید سالانه 500 تن زعفران و حفظ مزیت نسبی و ارتقا توان رقابت این محصول در تجارت خارجی است.

وی همچنین افزایش میانگین عملکرد زعفران در واحد سطح از 3.5 کیلو گرم به هشت کیلو گرم در هکتار تا اواسط برنامه پنج ساله و احتساب زعفران به عنوان یک محصول ملی و استراتژیک و تخصیص اعتبارات را از اهداف اختصاصی این برنامه ذکر کرد.

وی همچنین از پیش بینی شده اجرای طرح مزارع آرمانی زعفران در سطح سه هزار هکتار از زمینهای کشاورزی خراسان رضوی در سال 93 خبر داد.

وی با اشاره به اینکه سطح مزارع آرمانی زعفران در سال 92، دو هزار و 500 هکتار بود، افزود : ایجاد این طرح به منظور افزایش عملکرد در واحد سطح و جوان سازی مزارع زیر کشت این محصول صورت می گیرد.

1922/659

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا