گوناگون

‌شرکت نفت به تعهدات بازسازی جاده‌های دشت‌آزادگان عمل کند

‌معاون عمرانی استاندار خوزستان با بیان این‌که بیش از 21 درصد تلفات جاده‌ای استان مربوط به جاده‌های دشت‌آزادگان است، گفت: شرکت نفت باید برنامه‌های عملیاتی خود را در خصوص بازسازی جاده‌های دشت‌آزادگان ارائه دهد و به تعهدات خود در زمینه ساخت و ساز راه‌ها عمل کند.

به گزارش خبرنگار ‌خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا) – منطقه‌خوزستان- احمد سیاحی در جلسه بررسی جاده سوسنگرد، چزابه و هویزه اظهارکرد: جاده‌های دشت‌آزادگان در گذشته به عنوان راه‌های ارتباطی بین روستایی ساخته شده‌اند، اما امروز به دلیل وجود شاخص‌های جدید این راه‌ها، از اهمیت بالایی برخوردارند، به گونه‌ای که از مهمترین راه‌های ارتباطی استان محسوب می‌شوند.

وی افزود: احداث تأسیسات نفتی و تردد تعداد زیاد مسافر برای بازدید از یادمان شهدا و مناطق جنگی، اهمیت جاده‌های دشت‌آزادگان را دو چندان کرده است. همچنین وجود پتانسیل کشاورزی و تالاب هورالعظیم از قابلیت‌های خوبی است که بر اهمیت راه‌ها ارتباطی این منطقه افزوده است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان بیان‌کرد: متاسفانه احداث تاسیسات نفتی و تردد ماشین‌های سنگین، جاده‌های دشت‌آزادگان را دچار فرسودگی و صدمات فراوانی کرده‌ است که در اثر این فرسودگی، تصادفات متعددی در این منطقه رخ می‌دهد.

سیاحی با اشاره به مشکلاتی که باعث توقف پروژه‌های ساماندهی جاده‌های دشت‌آزادگان شده است، گفت: متاسفانه یکسری تعهدات در اجرای پروژه‌ها وجود دارد که مربوط به وزارتخانه‌های دیگری است و این امر برای ما قابل قبول نیست. هر وزارتخانه‌ای در جایگاه خود موظف به اجرای تعهدات خود است.

وی اظهارکرد: با توجه به این‌که بخش زیادی از جاده‌های دشت‌آزادگان در اثر تردد خودروهای سنگین شرکت نفت فرسوده شده، این شرکت موظف است تا در زمان‌بندی مشخص به تعهدات خود عمل کند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان عنوان‌کرد: کم‌کاری پیمانکاران در اجرای پروژه‌های جاده‌های دشت‌آزادگان موجب رخ دادن تصادفات فراوان و تلفات مالی و جانی در این جاده‌ها شده است.

سیاحی بیان‌کرد: دلیل نمی‌شود پیمانکاری به واسطه روابط خود با بخش‌های مختلف دولتی، پروژه‌ها را بگیرد، ولی کار را نیمه‌تمام رها کند. فرمانداری دشت‌آزادگان اجازه دارند از اهرم قانونی برای برخورد با کم‌کاری پیمانکاران استفاده کند.

وی افزود: وقتی مشکل یا تصادفی در جاده‌های اتفاق می‌افتد همه، مسئولان اداره‌کل راه و شهرسازی را مقصر می‌دانند، در صورتی که بخشی از کار به عهده این اداره‌کل است. به طور مثال در حالی که شرکت نفت متعهد به بازسازی قسمتی از جاده‌های دشت‌آزادگان است، اما تخصصی در جاده‌سازی ندارد و متاسفانه به دلیل کیفیت پایین جاده‌های ساخته شده توسط این شرکت، جاده‌ها پس از مدت کوتاهی فرسوده می‌شوند.

معاون عمرانی استانداری خوزستان با بیان این‌که تردد شبانه در مسیرهای دشت‌آزادگان خطرناک است، گفت: اولویت اول ساماندهی جاده‌ها و نصب علایم راهنمایی و رانندگی است. همچنین خط کشی جاده‌ها یکی از موارد اساسی در این زمینه بشمار می‌رود.

اولویت‌بندی، تنها راه بازسازی جاده‌های خوزستان

همچنین نصرالله دهقانی، مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در این جلسه گفت: به دلیل محدودیت‌های اعتباری، تنها راه بازسازی جاده‌های استان اولویت‌بندی است.

وی افزود: احداث بزرگراه اهواز به چزابه به طول 110 کیلومتر برنامه‌ریزی شده، اما متاسفانه کمبود اعتبارات مانع از تکمیل این پروژه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان درباره جاده سوسنگرد به بستان و چزابه بیان‌کرد: جسم این جاده به‌طور کلی از بین رفته است که باید به صورت اصولی روی آن کار شود. سال‌گذشته اعتباری برای بهسازی این جاده‌ها اختصاص یافت، اما هنوز پرداخت شده است.

دهقانی اظهارکرد: برای هر کیلومتر از این جاده باید 700 میلیون تومان هزینه کرد تا ساماندهی شود.

بدون پول ساماندهی جاده‌ها قابل اجرا نیست

وی یادآورشد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای ساماندهی جاده‌های خوزستان به طور کامل انجام شده است، اما بدون پول این برنامه‌ها قابل اجرا نیست.

از سوی دیگر سرهنگ قاسم قدرتی، رییس پلیس‌راه خوزستان در این نشست عنوان‌کرد: جاده‌های دشت‌آزادگان، هویزه و حمیدیه جزو مسیرهای مخاطره‌آمیز به شمار می‌روند و این امر باعث شده تا انحرافات خودروها زیاد و تصادفات شاخ به شاخ اتفاق بیفتد.

قدرتی تصریح‌کرد: عدم وجود اماکنی مانند استراحتگاه‌ها در مجاورت جاده‌های خوزستان، موجب می‌شود خستگی رانندگان رفع نشود و یکنواختی و خستگی مفرط، موجب تصادف می‌شود.

وی بیان‌کرد: 53 درصد تصادفات کشور در اثر واژگونی خودروها اتفاق می‌افتد که بیشترین میزان آن مربوط به خوزستان است. نصب چراغ‌های LED می‌تواند از وقوع چنین تصادفاتی پیشگیری کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا