Mihanpostاینترنتپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریعمومی

افتتاح شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت

افتتاح شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت انجام خواهد شد تا به گفته مسئولین مردم بتوانند ارتباطاتی پرسرعت، ارزان و امن را تجربه کنند . نام این شبکه ملی هم شما خواهد بود . برای مشاهده توضیحات بیشتر در مورد این طرح ملی در ادامه با میهن پست همراه باشید .

بیش از یک دهه از شروع زمزمه های ساخت شبکه ملی اطلاعات گذشته است و در این مدت تعاریف زیادی برای آن مطرح شده بود که برخی از آنها دلچسب و برخی دیگر باعث به وجود آمدن ترس از ایجاد محدودیت ها بود .

باید گفت که طرح ایجاد شبکه ملی اطلاعات منحصر بفرد در کشور ایران نیست و با ساختار های متفاوتی در کشور های مختلف جهان از جمله آمریکا ، هند ، استرالیا ، برزیل ، کویت و کره شمالی وجود دارد .

البته همانطور که می دانید اینترنت ملی در کره شمالی بیشتر به منظور ایجاد محدودیت در ارتباطات کاربران به وجود آمده اما در کشور های دیگر با هدف افزایش سرعت و همچنین امنیت بوده است .

افتتاح شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت

این طرح در دولت یازدهم در برنامه پنجم توسعه کشور سر فصل مشخصی دارد و برای آن ردیف بودجه تعیین شده و حالا هم دولت قصد دارد در سال پایانی برنامه پنجم توسعه، آن را عملی کند .

بصورت کلی طبق قانون شبکه ملی اطلاعات ، شبکه‌ای بر مبنای  پروتکل (IP) بوده و دارای سوئیچها، مسیریابها و مراکز دیتا است. در این شبکه درخواستهای دسترسی داخل و گرفتن اطلاعاتی که دردیتا سنتر داخلی نگهداری می‌شوند از خارج کشور مسیریابی نخواهند شد.

از دیدگاه شورای عالی فضای مجازی هم شبکه ملی اطلاعات، شبکه‌ای تشکیل شده از زیرساخت‌ های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملا ساخته شده در داخل کشور و حفاظت شده البته  با امکان تعامل مدیریت شده با شبکه جهانی اینترنت ، تعریف شده است .

 محمود واعظی که  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران است اعلام کرده ما  برای عملی شدن این پروژه سه سال است که فعالیت های فشرده ای را آغاز کرده ایم و تولید محتوی هایی هم انجام شده است که از آنها رضایت کامل داریم و قصد داریم فاز نخست پروژه را عملی کنیم .

افتتاح شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت

فاز نخست این پروژه از نظر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دسترسی کاربران از داخل ایران به ارتباطات داخل با سرعت بالا است .معاون وزیر هم در این مورد توضیح داد که در این فاز باید ۶۰ درصد خانواده های ایرانی به پهنای باند پرسرعت، دسترسی پیدا کنند .

او همچنین ادامه داد که در ایران حدودا ۱۰ تا ۱۱ میلیون خط ADSL داریم که این تعداد برای رسیدن به آمار ۶۰ درصد باید به ۳۰ میلیون خط برسد که در این مورد به علت زیر ساخت ناموفق هستیم  . البته با وجود زیرساخت های ۳جی و ۴جی این مشکل رفع شده و آمار ما از ۶۰ درصد هم فراتر رفته است .

در نهایت باید گفت که اینترنت ملی با هدف افزایش سرعت و کیفیت و همچنین ارزان اجرایی خواهد شد و این مسئله ای است که تا کنون برای همه کاربران ایرانی محقق نشده بود .

در این طرح تفکیک ترافیک داخلی و خارجی انجام خواهد شد که همین امر باعث کاهش هزینه های اینترنت کاربران می شود . به این معنا که کاربرانی که بیشتر از سایت ها و نرم افزار هایی استفاده می کنند که سرورهایشان در ایران است هزینه به مراتب کمتری نسبت به کاربرانی که از سایت های خارجی استفاده می کنند می پردازند . در حال حاضر ۶۰ درصد مصرف ترافیک ایرانیان از سرور های خارجی بوده و ۴۰ درصد آن مربوط به داخل کشور است .

پیش بینی می شود با افتتاح شبکه ملی اطلاعات هزینه مصرف اینترنت از شبکه داخلی ۸۴ درصد و مصرف از شبکه های خارجی ۴۲ درصد کاهش یابد .

منبع : mehrnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا