محققان دانشگاه کپنهاگ در دپارتمان تغذیه به تازگی طی یک پژوهش جامع به این نتیجه رسیده اند که یادگیری بهتر ریاضی با تحرک بیشتر در زمان آموزش امکان پذیر خواهد شد . البته در نتایج این پژوهش آمده که هر کودک روش آموزشی منحصر بفرد خود را داشته که باید از جانب مدرس کشف شود .
یادگیری بهتر ریاضی برای دانش آموزان و دانشجویان مسئله ای است که از دیر باز چالشی بزرگ و اساسی برای معلمان و اساتید بوده است در این میان محققان دانشگاه کپنهاگ دست به کار شده و طی یک پژوهش جامع اطلاعات شگفت انگیزی در این باره را ارائه کرده اند .
یافته های این پژوهش که توسط دپارتمان تغذیه دانشگاه کپنهاگ انجام شده نشان می دهد که ورزش و حرکات تمرینی در بهبود یادگیری ریاضی بسیار موثر بوده و کودکان در صورت داشتن تحرک، این درس را بهتر یاد می گیرند.همچنین نتایج نشان می دهد که هر کودک نیازمند یک روش آموزشی منحصر به فرد از جانب مدرس خود است. از آنجایی که دوره تحصیل یک کودک در زندگی آینده وی نیز تاثیر دارد، آموزش و یادگیری در دوره مدرسه بهینه سازی شده است.
محققان این پژوهش بر این باورند که اگر کودکان طی فرآیند یادگیری از کل بدن خود استفاده کنند، قدرت یادگیری آنها افزایش خواهد یافت.پژوهشهای پیشین نشان دهنده این بودند که فعالیتهای فیزیکی شدید در بهبود تاثیر یادگیری بسیار موثر است اما در این پژوهش جدید مشخص شد که فعالیتهای آرام نیز در یادگیری موثر بوده و مسئله مهم فقط استفاده از حرکات بدن در حین یادگیری است. این پژوهش در حدود شش هفته به طول انجامید و رتبه تمامی کودکانی که در این آزمون ۵۰ سوالی شرکت کرده بودند، بهبود یافت.نتایج نشان داد کودکانی که از حرکات بدن خود در طی فرآیند یادگیری استفاده کرده بودند، نمره بهتری داشته و تا ۷٫۶ درصد پیشرفت کرده بودند.
محققان در حال انجام تحقیقات بر روی مناطقی از مغز هستند که در این نوع از راهبردهای یادگیری دخیل هستند.این نتایج مشابه یافتههای پژوهش دیگری بود که توسط دانشگاه گرونینگن در هلند صورت گرفته و نشان میداد کودکانی که از حرکات بدن در هنگام یادگیری ریاضی و املا استفاده میکنند در مقایسه با کودکانی که کاملا بیتحرک در کلاس مینشینند قدرت یادگیری بالاتری دارند.
منبع : universityherald