گوناگون

پورمحمدی: مذاکرات به نتیجه مطلوب خواهد رسید

وزیر دادگستری گفت: تمام مسائل دنیا حول محور حرکت امام و انقلاب عظیم ایران می‌چرخد به طوری که بعد از گذشت 40 سال از حرکت انقلاب اسلامی، دنیا همچنان تحت تأثیر و در شعاع حرکت امام(ره) قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در همایش «امام خمینی(ره)، الگوی مدیریت جهادی» که به مناسبت گرامیداشت بیست و پنجمین سال رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی و پنجاه و یکمین‌ سالگرد قیام 15 خرداد در مصلای شهرکرد برگزار شد، امام خمینی(ره) را امام خوبی‌ها، عشق‌ها، محبت‌ها، بندگی خالصانه، تهجد، بنده نوازی، خاکساری، دلبری، رشادت، مقاومت، جاودانگی، پایندگی، حیات و نشاط و امام به معنای واقعی کلمه عبد الهی توصیف کرد.

وی با بیان اینکه “طبق فرموده مقام معظم رهبری، عصر کنونی، عصر امام خمینی(ره) و نهضت تحول‌ساز ایشان است”، تصریح کرد: بعد از گذشت 40 سال از حرکت انقلاب اسلامی، دنیا همچنان تحت تأثیر و در شعاع حرکت امام (ره) قرار گرفته است و این حرکت به عنوان یک تحول عظیم در جهان زبانزد شده است.

به گفته پورمحمدی، در هیچ ماه، هفته و سالی در طول این 35 سال انقلاب نبوده که نامی و سخنی از راه امام، جمهوری اسلامی ایران، انقلاب برخاسته از تشیع و دیانت ایران و مکتب نورانی اهل بیت در مجامع بزرگ جهانی به میان نیامده و حتی حساسیت ایجاد نکرده باشد.

وی با بیان اینکه “انقلاب اسلامی ایران و حرکت امام خمینی(ره) نه در محافل و مجامع دانشگاهی و کوچک بلکه در عرصه‌های فراگیر بین‌المللی و جهانی مورد بحث و توجه است”، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران به قدری برای قدرت‌های بزرگ و دولت‌های مستکبر قابل توجه و اهمیت بود که قبل از شکل‌گیری انقلاب موضع‌گیری‌ها و دشمنی‌ها علیه این حرکت و انقلاب برآمده از متن اسلام آغاز شد.

پورمحمدی با اشاره به موضع‌گیری‌های قدرت‌های جهانی علیه انقلاب و حرکت امام از قبل از شکل‌گیری انقلاب، اظهار کرد: موضع‌گیری‌ها و دشمنی‎های علنی علیه انقلاب از قبل ورود امام خمینی(ره) به تهران آغاز شد و تاکنون ادامه داشته و لحظه‌ای از شدت آن کاسته نشده است.

وی با بیان اینکه “جمهوری اسلامی ایران به مسأله مهم و اساسی تمام قدرت‎های جهان تبدیل شده است”، موضع‌گیری‌های مستقیم و بدون واسطه رؤسای جمهور کشورهایی همچون آمریکا را نشان از اهمیت و جایگاه ویژه نظام اسلامی در دنیا و جهان دانست.

وزیر دادگستری افزود: اهمیت و جایگاه ایران در مجامع جهانی آنجا آشکار می‌شود که کنگره بزرگ آمریکا و مجلس سنا در جلسه سالانه خود یکی از موضوعات مهم مورد بحث خود را به مسأله ایران و راه‌های مقابله با آن اختصاص می‎دهند و هر چند وقت یکبار قطعنامه‎هایی نیز علیه کشور ما صادر می‌کنند.

وی جمهوری اسلامی ایران را یک کشور تعیین‌کننده و پر نفوذ در سطح جهانی دانست و گفت: این که مجامع بزرگ جهانی و سازمان ملل متحد نیمی از وقت جلسات خود را به موضوع ایران اختصاص می‌دهند، مسأله کوچک و کمی نیست. این نشان از قدرت نفوذ و تاثیرگذاری فوق‌العاده انقلاب اسلامی ایران در سطح جهانی دارد.

پورمحمدی با اشاره به اینکه “مذاکرات هسته‎ای 1+5 با ایران، موضوع اول و تیتر اصلی خبرها در سطح جهان است”، افزود: درگیری چندی پیش قدرت‌های غرب و شرق در اوکراین که به یک چالش عظیم تبدیل شد، انتخابات عراق، افغانستان و سوریه، عدم دیدار رئیس‌جمهور افغانستان با اوباما و جریانات و حساسیت‌های ایجاد شده در سطح جهان نیز قدرت‌های جهانی را به خود مشغول نکرد و همچنان ایران و موقعیت و نفوذ او در جهان صحبت و مسأله اول در جهان است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: چندی پیش پاپ رهبر کاتولیک‎های جهان که اولین مذهب و دین در جهان است بر دستان خاخام اسرائیل رهبر یهودی‎ها بوسه زد اما قدرت‌های جهان باز از کنار این مسأله بسیار مهم و حساس به آسانی گذر می‎کنند و به ایران و راه‏‌های مقابله با آن می‌پردازند.

وزیر دادگستری، امام خمینی(ره) را صاحب واقعی زمان و عصر کنونی دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران و حرکت امام(ره) بنایی جدید را در دنیا رقم زد تا جایی که تمام مسائل و مشکلات دنیا حول محور حرکت امام و انقلاب عظیم ایران اسلامی می‌چرخد و دنیا تحت شعاع حرکت امام راحل زندگی می‌کند.

وی با بیان اینکه “ادبیات آمریکایی و غربی در بین کشورهای منطقه هیچ‌گونه جایگاه و ارزشی ندارد”، تصریح کرد: ما امروز شاهد هستیم که ادبیات ظاهرسازانه آمریکایی‌ها مبنی بر رعایت حقوق بشر و آزادی در کشورها هیچ رنگ و جایگاهی ندارد به طوری که این تغییر محسوس را در نتایج دوره‌های مختلف انتخابات و به قدرت رسیدن دوستان و همراهان انقلاب اسلامی ایران شاهد هستیم.

پورمحمدی در ادامه با اشاره به پیروزی قطعی بشار اسد در انتخابات سوریه، به تلاش آمریکایی‌ها برای برگزار نشدن انتخابات آزاد در این کشور اشاره کرد و گفت: کسانی که خود را به ظاهر طرفدار آزادی و تساوی حقوق می‌دانستند برای برگزاری انتخابات در سوریه سنگ اندازی‌ها و تلاش های فراوان کردند؛ اما مردم و مسئولان سوریه مصمم و آماده برای برگزاری این انتخابات بودند و صریحا اعلام کردند که از تمام دنیا برای نظارت و بازرسی این انتخابات حضور پیدا کنند.

وی حاکم شدن رای مردم در شکل‌گیری یک حکومت را مساوی با شکست قدرت‎های زورگو دانست و با اشاره به حرکت عظیم امام راحل در راستای تحقق این مهم تصریح کرد: برخی ها خیال کردند که اگر رای مردم مطابق میل آنها حاکم شود آنان پیروز و تسلط یافته بر مردم هستند، اما امام این معادلات را برهم زد و با دعوت از مردم برای انتخاب سرنوشتشان مسئولیت راهنمایی، هدایت، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی دقیق و صحیح برای انتخاب اصلح را نیز بر عهده گرفت.

وزیر دادگستری، نظام انتخاب شده با دست خود مردم را نظامی استوار و ثابت قدام دانست و گفت: اگر اقبال عمومی و عزم مردم برای شکل گیری یک نظام جدید و نوپا نباشد به یقین آن نظام بنا نخواهد شد، اما امام با درایت و بینش بالا این احساس نیاز و شور را در وجود مردم به وجود آورد و انقلابی بی‌بدیل و تاثیر گذار در جهان شکل گرفت.

وی با بیان این‌که امام خمینی (ره) از ادبیات دشمنان علیه تضعیف و خلع سلاح کردن خودشان استفاده کرد به تشریح سیره و منش حرکتی امام در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران پرداخت.

پور محمدی با تاکید بر این‌که امام مردم سالاری دینی را به معنای واقعی کلمه احیاء کرد، برپایی انتخابات برای تعیین ماهیت و محتوای نظام در 12 فروردین 1358 را مصداق بارز مردم سالاری دینی دانست و گفت: امام با برپایی انتخابات، محتوای نظام و حکومت را به دست مردم سپرد، اما در آن راستا از راهنمایی و هدایت مردم به سمت مسیر صحیح نیز دریغ نکرد.

وی با بیان این‌که ما موظف هستیم مردم را با عقلانیت بر سر صندوق‌های رای بیاوریم، این دیدگاه و تفکر را برگرفته از سیره و مکتب امام دانست و گفت: امام بارها تاکید داشتند که با فریب کاری، دروغ گویی و دورویی مردم را اسیر و سرگرم دنیا پرستی، شکم، شهوت پرستی و هواپرستی نکنید، بکوشید مردم را عاقل، متفکر و آگاه به منافع اصیل و واقعی خود بار بیاورید.

وزیر دادگستری افزود: امام تمام همت خود را برای ایجاد خودآگاهی و تربیت صحیح و عاقلانه مردم به سمت داشته ها و ظرفیت‌ها به کار گرفت و تلاش کرد که مردم بالغ و عاقل تربیت شودند.

وی با اشاره به بخشی از آیه 11 سوره رعد که می فرماید:«إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ خدا چیزی را که از آن مردمی است دگرگون نکندتا آن مردم خود دگرگون شوند»، تحول آفرینی در جامعه و تغییر اذهان را کار بزرگ امام خمینی (ره) در شکل گیری انقلاب دانست.

پورمحمدی با بیان این‌که انسان ایرانی امروز با انسان ایرانی 40 سال قبل متحول تر و متفاوت تر است افزود: امام در نگاه اول اذهان و افکار ما را نسبت به دنیا و جامعه پیرامون خود تغییر داد و افکار درون و بیرون ما را اصلاح کرد.

وی با اشاره به این‌که امام بر خود آگاهی تاکید ویژه داشت، تقویت علم و دانش در کشور را یکی از شاخص‌های حرکت امام دانست و گفت: پس از گذشت 36 سال از انقلاب بیش از 10 میلیون فارغ التحصیل حوزوی ، 40 هزار خواهر تحصیل کرده در علوم دینی، 70 هزار فارغ‌التحصیل حوزوی و دینی، 60 هزار دانشجوی در حال تحصیل در کشور وجود دارد.

پورمحمدی ترویج فرهنگ قرآنی خوانی در جامعه را یکی از ثمرات انقلاب امام خمینی(ره) دانست و گفت: پس از شکل گیری انقلاب شاهد برگزاری محافل و مجالس متعدد و برگزاری مسابقات قرآنی در سطوح ملی و بین اللملی مختلف هستیم.

وی با بیان این‌که امام خمینی (ره) دنیای بشری را از جهالت و گمراهی رهایی بخشید، به حضور بیش از 70 هزار جوان مومن در مراسم معنوی اعتکاف اشاره و خاطرنشان کرد: کجا قبل از انقلاب محافل معنوی اعتکاف در مساجد کشور بر پای می‌شد؟ حضور جوانان در مساجد و پرداختن به بندگی و راز و نیاز با خدا در دوران که جهالت و فساد به حد بالایی خود رسیده اتفاق کوچک و ناچیزی نیست.

پورمحمدی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه “تحول عظیم دینی و تربیتی امام(ره) نباید مورد غفلت و بی‌توجهی قرار بگیرد”، تقویت باورهای دینی و اسلامی در جامعه را یکی از دستاوردهای مهم مکتب امام خمینی (ره) دانست.

وی با بیان اینکه “امام عزم و اراده ملی را به ملت بازگرداند”، تصریح کرد: امروز جوانان نسل سوم و چهارم انقلاب که امام و دفاع مقدس و دشمنی رودروی دشمنان با نظام را ندیده، عظم و اراده اش از جوانان و مردان زمان انقلاب محکم تر و مصمم‌تر است و این راه و حرکت به برکت امام شکل گرفته است.

وزیر دادگستری بااشاره به اینکه “امام از درون ملت ما را متحول کرد”، تحول فردی را یکی دیگر از بزرگترین دستاوردهای مکتب امام برشمرد و گفت: امام نه تنها در دنیا و جامعه بلکه به درون و زندگی ما رسوخ پیدا کرد و تحول شگرف در وجود همه ما بوجود آورد.

وی خودباوری اجتماعی را یکی دیگر از حرکت‌های بزرگ امام عنوان کرد و افزود: این مرد الهی ملت ایران را با ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایش آشنا کرد و به ما فهماند که شما به هرچه که بخواهید می‌توانید برسید چرا که کشوری مستعد و از لحاظ منابع ثروتمند هستید.

پورمحمدی با بیان اینکه امام شعار «ما می‌توانیم» را به معنای واقعی کلمه در کشور زنده کرد، گفت: خودباوری و اطمینان ملی به برکت امام در کشور ما زنده شد.

وی ضمن تشریح دستاوردهای مکتب، رمز موفقیت و سعادتمندی را حفظ وحدت و انسجام دانست و اظهار کرد: امام ما لحظه به لحظه در راه حفظ وحدت و انسجام ملی تلاش کرد و در همین راستا انقلاب اسلامی را به عنوان یک حرکت اعجاز گونه و شگرف در دنیا به یادگار گذاشت.

وزیر دادگستری با بیان اینکه امام نقشه شوم فتنه‌انگیزی در میان ملت‌های مسلمان را در هم شکست تصریح کرد: دشمن به دنبال خونریزی و اختلاف در بین مسلمانان است که اسلام به عنوان اهرم قدرت تنها مقابله با این فتنه انگیزی‌ها و دشمنان است.

پورمحمدی، مبارزه با عقب‌ماندگی را یکی دیگر از دستاوردهای مکتب امام دانست و با اشاره به حرکت روبه جلوی علمی، فناوری و نظامی انقلاب تصریح کرد: شخص مقام معظم رهبری نسبت به پیشرفت فناوری و نظامی توجه و عنایت خاص دارند و در همین راستا شورای عالی فضای مجازی را به مدیریت و نظارت خود تشکیل دادند چرا که می‌دانند یکی از راه ها رسیدن به عزت و اقتدار در بستر توجه به فضای مجازی و تکنولوژی محقق خواهد شد.

وی همچنین تحول فردی و اجتماعی امام در جامعه را موجب عزت و اقتدار انقلاب اسلامی دانست و گفت: امام با تحول فردی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خود نگاهی نو در فضای جهانی ایحاد کرد و به سرنوشت نکبت و خفت بار جهان عاری از اسلام و ارزش‌های دینی پایان بخشید.

وزیر دادگستری با بیان اینکه امام پنج تحول عظیم را در دنیای جهانی به ارمغان آورد به تشریح این تحولات عظیم پرداخت و گفت: تحول فردی، اجتماعی، سیاسی، منطقه‌ای و بین‌اللملی از مهم‌ترین تحولات امام در گستره عالم هستی بود.

وی همچنین به مذاکرات هسته‌ای ایران اشاره و خاطرنشان کرد: مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 نمونه بارز تسلیم و ضعف قدرت‌های بزرگ در برابر عظمت و اقتدار ایران اسلامی است. تیم مذاکره کننده از حقوق ملت ایران در بالاترین سطح دفاع کند. در سایه توجهات الهی، ایستادگی مردم و هوش و ذکاوت تیم دیپلماسی هسته‌ای این مذاکرات به بهترین شکل ممکن به نتیجه مطلوب نظام و رهبری خواهد رسید.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه “دولت بر آرمان‌های انقلاب، نظام و امام راحل وفادار و ثابت‌قدم خواهد بود”، خاطرنشان کرد: بنده خودم به عینه این ایستادگی و دغدغه‌مندی و وفاداری جدی دولتمردان نسبت به اصول و ارزش‌ها را می‌بینم.

وی با بیان اینکه دولت چهار محور مهم را در خدمت‌رسانی مدنظر دارد، گفت: حرکت بر اساس کار کارشناسی، منطقی و عالمانه، اتخاذ تدابیر صحیح و سنجیده در اجرای امور بر اساس تفکر و تعقل، پرهیز از شعار زدگی و حاشیه‌سازی‌ها و توجه ویژه به خدمت‌رسانی و صداقت و راستگویی در رفتار، مهم‌ترین محورهای دولت محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا