گوناگون

قاضی نباید دچار آفت آمار سازی شود

81218532 5791102

به گزارش ایرنا از دادگستری استان تهران، «غلامحسین اسماعیلی» در بازدید از حوزه های قضایی پاکدشت و شریف آباد، وظیفه اصلی قضات را تعقیب مجرمین و رسیدگی به پرونده های مهم قضایی عنوان کرد و افزود: قضات نباید خود را به جرم نگاری و تشکیل پرونده های بی مورد که مواجه شدن با آمار بالای پرونده ها در دستگاه قضا را به همراه دارد، معطوف سازند که این امر به هیچوجه زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: با اتخاذ تدابیر مناسب، باید از ورود بی مورد پرونده ها به تشکیلات قضایی کاست و ضرورت دارد با فرهنگسازی بجا در میان مردم، سعی کنیم تا حتی الامکان از طرح شکایات جزیی و غیر مهم خودداری شود و دستگاه قضایی وقت خود را صرف پرونده های مهم با پیچیدگی های خاصی کند.

اسماعیلی با اشاره به نقش مهم جایگاه ارجاع پرونده ها در هر مرجع قضایی افزود: در همان ابتدای تشکیل پرونده، با انجام بررسی های دقیق و کارشناسانه باید تکلیف مراجعه کننده روشن شود و مثلا چنانچه موضوعی فاقد وصف جزایی بوده، باید از طریق مجری حقوقی اقدامات لازم صورت گرفته و بلافاصله مراتب به ارباب رجوع اعلام شود تا سردرگمی آنان در مراحل بعدی فراهم نشود.

رییس کل دادگستری استان تهران سپس به موضوعات مهم تکریم ارباب رجوع و رعایت نظم و انضباط در رفت و آمد همکاران اشاره کرد و گفت: یکی از امور بسیار مهمی که در افزایش اعتماد عمومی به سیستم قضایی کشور باید مورد توجه قرار گیرد، برخورد مناسب و پاسخگویی شایسه به مراجعین و اصحاب پرونده است، که باید در همه حال رعایت شود.

وی ادامه داد: مسایلی از قبیل فراوانی کار و پرونده ها و خستگی و بی حوصلگی نمی تواند توجیه گر برخورد نامناسب با اصحاب دعوا باشد.

اسماعیلی، ماه مبارک رمضان را فرصت مناسبی برای تمرین صبوری همکاران در برابر ناملایمات و خوشرفتاری با مراجعان عنوان کرد.

اجتمام(1) ** 9317 ** 1071

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا