گوناگون

تغییر فرهنگ و افزایش نرخ باروری زمان بر است

81218530 5791100

افزایش جمعیت و رساندن نرخ باروری کلی به سطح جانشینی و بالای 2، این روزها یکی از داغ ترین موضوعات در حوزه اخبار سلامت است.

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی مشهد ،دکتر محمداسماعیل مطلق اظهار داشت:هر روز درباره جمعیت در دفترسلامت جمعیت وزارت بهداشت جلسه داریم و پیرامون آن بحث های کارشناسی و تبادل نظر و برنامه ریزی می کنیم.

وی افزود:یکی از چالش های موجود در این زمینه، وضعیت باروری

کلی کشوری است،با تصویب قانون تنظیم خانواده در سال 71، میانگین نرخ باروری به 3.4 رسید و اکنون این میزان به 1.6 تا 1.8 کاهش یافته است؛ حال آنکه برای رسیدن به سطح جانشینی، نرخ باروری کلی باید بالای 2باشد.

***تعریف نرخ باروری

وی با بیان اینکه نرخ باروری به معنای ˈمتوسط تعداد فرزندی که یک زن در طول دوران باروری خود بدنیا می آوردˈ است، افزود:برای پیشگیری از منفی شدن نرخ جمعیت، میزان باروری باید حداقل یک فرزند باشد تا به میزان سطح جانشینی که مقام معظم رهبری فرموده اند دست یابیم.

***افزایش میانگین سن ازدواج حتی تا 10سال

مطلق با بیان این که «برای رسیدن به نرخ باروری بالای 2، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج های جوان حایزاهمیت است»، گفت : اکنون وضعیت مناسبی در این زمینه نداریم؛ میانگین سن ازدواج در سال 1345 در مردها، 25 و در خانم ها 18سال بوده که بر اساس آخرین آمارهای ارایه شده، در حال حاضر به ترتیب به 27 و 24سال رسیده و در برخی استان ها، افزایش سن ازدواج حتی تا 10سال رخ داده است.

***11 میلیون زوج جوان در آستانه ازدواج

مدیرکل دفترسلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به ˈتأخیر در ازدواجˈ اشاره کرد و افزود :آمارها نشان می دهد 11میلیون زوج جوان در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد و بخش قابل توجهی از آنها در حال پشت سر گذاشتن سنین مناسب ازدواج و باروری هستند و به این ترتیب بهترین زمان باروری که سنین 20 تا 30سال است، را از دست می دهیم.

***روند ازدواج مطلوب نیست

مطلق به اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر «رفع موانع، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزندآوری، حمایت از زوج های جوان، توانمندسازی آنها در تأمین هزینه های زندگی»، خاطرنشان کرد:روند ازدواج از سال 85 تا 92، مطلوب نیست، بطوری که در سال 92 نسبت به 91، حدود 70هزار مورد ازدواج کمتر در کشور اتفاق افتاده است.

***فاصله ازدواج تا تولد فرزند اول بیش از 3.5 سال

وی همچنین یاد آور شد :فاصله ازدواج تا تولد فرزند اول بیش از 3.5سال و فاصله تولد فرزند اول و دوم، 5.4 سال است، حال آنکه از نگاه سلامت، هرچه این فاصله ها بیشتر باشد، احتمال بروز اختلال و آسیب برای فرزند و مادر بیشتر می شود.

***افزایش میزان طلاق در کشور

«تحکیم بنیان و پایداری خانواده با تأکید بر آموزش مهارت های زندگی و ارتباطی و خدمات مشاوره ای»، سیاست ابلاغی دیگر مقام معظم رهبری است و جزو شرح وظایف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است .

مطلق گفت :یکی از چالش های پیش رو، افزایش میزان طلاق در کشور است و بر اساس آمارها، سال 92، 155هزار و 369 مورد طلاق به ثبت رسیده است و این میزان هر سال بیشتر می شود.

***افزایش میزان باروری

مدیرکل دفترسلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به بررسی انجام شده در سال 90 درباره تغییرات میزان باروری کل در کشور، اظهار کرد: با در نظر گرفتن میزان باروری فعلی یعنی 1.8، چنانچه همه سازمان ها و مردم دست به دست هم بدهند تا سالانه 10درصد کاهش افراد بدون همسر براثر فوت در تصادفات و حوادث، 10درصد کاهش افراد بدون همسر بدلیل طلاق و 10درصد کاهش تعداد افراد مجرد با وقوع ازدواج را شاهد باشیم، میزان باروری کلی به 2.65 افزایش می یابد.

***وجود سه میلیون زوج نابارور در کشور

وی همچنین از وجود سه میلیون زوج نابارور در کشور خبر داد و گفت: این زوج ها دوست دارند، فرزند داشته باشند، اما در حال حاضر پوشش بیمه ای درمان ناباروری کافی نیست و باید نسبت به تکمیل آن اقدام شود.

***سقط و عوارض فراوان آن

«سالانه، 220هزار مورد سقط در کشور اتفاق می افتد که باید با آگاه سازی زنان از بروز این آسیب اجتماعی پیشگیری کنیم.»؛ این تأکید دکتر مطلق بود که اعتقاد دارد: سقط ، عوارض جسمی و روحی زیادی برای زنان به همراه دارد و سلامت معنوی آنها را به خطر می اندازد.

***هیچ زنی حاضر به سقط نیست

وی افزود: بررسی ها نشان داده، هیچ زنی حاضر نیست سقط کند و بعد از این اتفاق، شاداب نیست.

***کمتر از 7هزار سقط با مجوز پزشکی قانونی صورت می گیرد

به گفته دکتر مطلق، از مجموع سقط های انجام شده، 120هزار سقط، غیرقانونی و یکصدهزار مورد بدلایل پزشکی و تنها کمتر از 7هزار سقط با مجوز پزشکی قانونی صورت می گیرد. 20درصد سقط ها بدلیل مسائل اقتصادی و 5درصد بدلیل مشکلات آموزشی و تداخل فرزندآوری با تحصیل است که می توان روی آن کار و برنامه ریزی کرد.

***پیامد رفتارهای پرخطر بر ازدواج و فرزندآوری

مدیرکل دفترسلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره پیامد رفتارهای پرخطر که به ازدواج، فرزندآوری و مادران باردار آسیب می رساند، اعلام کرد: حدود نیم درصد از جامعه یعنی از هر 200نفر، یک نفر مبتلا به هپاتیتC است.

همچنین تراکم هپاتیتC در افراد با رفتارهای پرخطر، ابتلای حدود دو درصد جامعه به هپاتیت B، وجود بالغ بر 90هزار آلوده به ویروس ایدز از دیگر موارد آسیب زا در این حوزه است.

وی هشدار داد که بر اساس آخرین یافته ها، طی دو سال گذشته، ابتلا به ویروس HIV مثبت بر اثر تماس جنسی از مرز 30درصد عبور کرده و نگران کننده است.

***مرگ 8 جوان بر اثر اعتیاد در هر شبانه روز

مطلق به تأثیر اعتیاد در فرزندپروری و ایجاد اختلال در سیستم خانوادگی اشاره کرد و افزود: در هر شبانه روز، 8جوان بر اثر اعتیاد جان خود را از دست می دهد و در بحث سلامت خانواده باید به این مقوله نیز بپردازیم.

***در هر شبانه روز، یک مادر باردار می میرد

وی تأکید کرد: باید روی سلامت مادران باردار بیشتر کار کنیم، چرا که در هر شبانه روز، یک مادر باردار و سالانه 26هزار کودک زیر 5سال جان خود را از دست می دهند.

***شتاب پیرشدن استان ها، شتاب خوبی نیست

وی به سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری، «ارتقای پویایی و بالندگی جمعیت» اشاره کرد و گفت :در حال حاضر 8.2 درصد جمعیت کشور، سالمند هستند و بطورکلی شتاب پیرشدن استان ها، شتاب خوبی نیست و روند پیرشدن در برخی استان ها مانند گیلان، آذربایجان شرقی، مرکزی، مازندران و .. خیلی بیشتر از میانگین کشوری و سیستان و بلوچستان جوان ترین استان کشور است.

***رویکردهای وزارت بهداشت

وی توجه به محورهای ارتقای مشاوره های هنگام ازدواج و پس از آن با تأکید بر مهارت های زوجین و سلامت جنسی با رعایت چارچوب مذهبی، فرهنگی و اجتماعی و افزایش آگاهی جامعه درباره اهمیت فرزندآوری سالم و خودداری از تک فرزندی و مشاوره رعایت فاصله زمانی بین ازدواج تا فرزند اول و به بعد، پیشگیری از بارداری پرخطر و سقط، تعمیم مراقبت های کیفی دوران بارداری، جلوگیری از مرگ مادر و نوزاد از رویکردهای وزارت بهداشت عنوان کرد.

علمی (1)**1354**1440

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا